Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 10:36
  #1
Medlem
Sockss avatar
Jag behöver ljudisolera lite här hemma pga grannar som låter mycket. De är rara och sänker ljudet på musiken om vi säger till och försöker få sitt barnbarn att inte springa rundor, men det låter en massa fast det bara är normala saker man gör i ett hem. Huset är gammalt och vårt tak/deras golv är byggt på ett sätt som leder ljud vilket man gjorde på den tiden då huset byggdes.

Så, jag funderar på ljudisolerande plattor, men det är ju rätt dyrt att köpa (för tak kostar en skiva med fästanordning ca 940 kr) och vi har inte de pengarna att lägga ner på en hyresrätt. Värden är ingen idé att kontakta tyvärr. Vi är relativt nyinflyttade, men de som bott här ett tag har berättat att värden sagt att de ska sätta in säkerhetsdörrar istället för att dämpa ljuden från trapphuset, men det var 8 år sen och än har inget hänt.

Kan de från Biltema fungera? De som är för bilar? Fula, men jag tänker att man kan klä dem med tyg.

Eller vilka andra råd har ni? Inte att jag ska sätta äggkartonger på väggen tack, jag vill ha något snyggare och effektivare. Draperier har vi och gardiner har vi men vad mer kan vi göra?
Citera
2018-03-04, 10:51
  #2
Medlem
Ett draperi vid dörren kanske kan minska ljud från trapphuset en aning.

Men om du isolerar med plattor hos dig är jag rädd (utan att veta egentligen) att det endast funkar på de ljud ni gör hos er och inte hos grannen.

Det bästa vore väl att isolera innerväggarna mot grannarna ytterligare men det är dyrt och bökigt.
Citera
2018-03-05, 00:18
  #3
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ett draperi vid dörren kanske kan minska ljud från trapphuset en aning.

Men om du isolerar med plattor hos dig är jag rädd (utan att veta egentligen) att det endast funkar på de ljud ni gör hos er och inte hos grannen.

Det bästa vore väl att isolera innerväggarna mot grannarna ytterligare men det är dyrt och bökigt.

Vi har draperi vid dörren. ☺ väggen mot grannarna bredvid är antingen tegel eller betong. Och grannarna ovanpå hörs i alla rum.
Citera
2018-03-05, 00:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Vi har draperi vid dörren. ☺ väggen mot grannarna bredvid är antingen tegel eller betong. Och grannarna ovanpå hörs i alla rum.

Ljud och akustik är komplicerat. Inte så enkelt som många tror.

Tyvärr tror jag den billigaste lösningen är att lära er leva med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback