Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 18:29
  #1
Medlem
nakamotos avatar
Detta är ej finansiell rådgivning och jag vill höja ett varnande finger att det går många rykten om att Credits är vaporware pga deras avsaknad av publik källkod/github trots att projektet är "open source". Enligt utvecklarna skall källkoden publiceras efter nästa uppdatering på alphan. Credits har också fått kritik för deras bristfälliga kommunikation till investerare under deras ICO som sköts upp 2 gånger och ändrade villkor efter start. Med det sagt har jag gjort min bakgrundsresearch, företaget är regristrerat på riktigt i Singapor och teamet har gedigen erfarenhet.




Jag tyckte det var dags att skapa en tråd för Credits nu när deras ICO är över och förklara vad Credits är, vilka problem de försöker lösa och som en plats för allmänt snack om Credits på svenska. Credits strävar att bygga en ny blockkedjeplatform(likt ethereum), deras egna blockkedja är inte live än, men de tokens som finns på marknaden nu kommer att bytas 1:1 mot Credits när deras egna blockkedja går live nu i sommar. Så det går redan att spekulera i vad riktiga Credits kommer att vara värda.

Vad i helvete är Credits?

Credits är en decentraliserad blockkedjeplattform med autonoma smartkontrakt och en integrerad kryptovaluta. Plattformen är optimalt designad för smartkontrakt och offentliga dataregister, med deras API kan vem som helst enkelt utveckla kontrakt med scheman, cykler och andra unika funktioner. Det kommer självklart gå att distribuera egna tokens till nätverket och hålla ICO's.

Kort om var Credits befinner sig nu:
Credits började utvecklingen av sin blockkedjan i början av 2016 och samlade in ether motsvarande 20 miljoner dollar under deras Pre-ICO/ICO som hölls nu i februari. Alla som investerade fick CS-tokens (ERC20 token), 1 ether gav 5000 CS-tokens. Vilket då motsvarade ungefär $0.19 för en CS-token. Totala tillgången på tokens är 249 miljoner. Tokens går nu att köpa på ett antal Ethereumbaserade växlingssiter, så som t.ex idex.exchange. Teamet har lovat att de ska listas på en "riktig" exchange i början av mars.

De har publicerat en alpha version (minimal working product) som är öppen att använda. Teamet består av främst ryssar men har anställda runt hela världen. Verkställande direktör Igor Chungunov har 12 års erfarenhet av finansiella sektorn, utvecklingsansvarige Evgeny Butyev har lett flera projekt inom Ethereum, Hyperledger och privata blockkedjor. De expanderar fort nu efter deras ICO och har gått från 25 till över 50 anställda.

Problem:
Den nuvarande nätverksfördjörningen är det som mest begränsar de flesta blockkedjenätverken i dagsläget. Med Bitcoin och Ethereum är transaktionstiden generellt längre än 10minuter. Ethereums stora utvecklingsproblem i dagsläget är att nätverket inte orkar mer än ett par hundra transaktioner per sekund och utvecklarna måste så småningom forka och byta mining-algoritm. På grund av dessa problem lämpar sig inte dagens blockkedjor till blockkedjeteknikens fulla potentional. Tänk mikrotransaktioner, autonoma smartkontrakt, identitetsverifikationer, banktjänster, spel, "internet of things" och tusentals program som kan förbättras och bli säkrare om en blockkedjan hade ork att processa allt till den grad att inte hastigheten av tjänsten skulle påverkas.

Credits mål och lösning på dagens problem:
Med en helt ny algoritm siktar Credits på att utveckla en blockkedja som kan klara av upp till 1 miljon transaktioner per sekund där verifiering sker inom loppet av sekunder. Istället för att använda sig av traditionell mining som är kostsam och odemokratisk, uppdateras blockkedjan bara av noder. Med hjälp av den här tekniken lovar man även transaktionskostnader så låga som 0.001$.

Credits kör ett vidareutvecklat proof-of-stake system som kallas dedikated proof-of-stake (se: technical paper). Alla kan köra en nod, så länge man har stabil internet uppkoppling och det belastar din hårdvara minimalt jämfört med vanlig mining. Att köra en nod hemifrån, kan eventuellt bli ett bra sätt att få lite extra passiv inkomst om något år, då utvalda noder får ta del av transaktionsavgifterna.


Min personliga slutsats:

Credits teamet har kanske tagit sig vatten över huvudet och verkar lova mycket, har haft problem med att möta deadlines och verkar köra mycket på hype. Kan vara värt att avvakta tills dess att de släpper sin beta och källkod om man känner sig osäker. Något som man bör ta i åtanke: Om de så än når hälften av vad de strävar efter och kommer ut med deras produkt i tid, så har de redan gått om etablerade blockkedjor i många tekniska aspekter och kan därför eventuellt värderas högre.
Citera
2018-03-03, 18:34
  #2
Medlem
In advertising, a soft sell is an advertisement or campaign that uses a more subtle, casual, or friendly sales message. This approach is the diametric counterpart of a hard sell.

Theorists[who?] have examined the value of repetition for soft sell versus hard sell messages, in order to determine their relative efficacy. Frank Kardes and others have concluded that a soft sell, with an implied conclusion rather than an overt hard sell, can often be more persuasive.[1] Soft sell is also less likely to be irritating to consumer

Ganska snyggt skött faktiskt. Hade du bara skrivit en lite kortare start på tråden hade jag nog inte trott att det var ett försäljningstrick.
Citera
2018-03-03, 18:55
  #3
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho

Ganska snyggt skött faktiskt. Hade du bara skrivit en lite kortare start på tråden hade jag nog inte trott att det var ett försäljningstrick.

Jag har själv köpt in mig i Credits, det stämmer så klart. Precis som alla andra här pratar jag helst kring de tillgångarna man själv är investerad i. Jag är inte anställd av någon för att shilla här om det är något sådant du försöker anspela på och jag känner inte till tekniken du hänvisar till sen tidigare. Poängterar att syftet med tråden är att diskutera utvecklingen och allmänt kring Credits. Går allt vägen för detta projekt finns det nog fler än jag på det här forumet som vill starta upp en node hemma och sånt snack kan ju också passa här.
Citera
2018-03-11, 13:49
  #4
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Tycker Credits BC verkar intressant, otroligt snabba transaktioner i varje fall! (Har testat lite smått)


Ska definitivt hålla koll på denna!
Citera
2018-03-11, 14:26
  #5
Medlem
Finns en del fakta fel här om andra plattformar. Ethereum har inte varit under full work load på över 2 månader och har sedan dess redan scalat genom snabbare node verifiering och blocktimen ligger närmare 15s, inte 10min. Du får din transaktion för tillfället genomförd på under 30s för under 5c kostnad.

Ethereum byter inte consensus algo pga att de inte klarar att scala. Utan för att de anser PoS vara bättre än PoW.

Att scala decentraliserat utan off chain scaling är ett komplex problem som jag inte förstår varför dessa skulle klara bättre än t.ex ethereum som har de flesta utvecklare och redan på god väg med sharding/plasma och raiden network.

Ett okänt team som troligtvis inte kommer klara sin uppgift medan ethereum har de bästa teamet i branschen.

Tänk er för, det finns en anledning till att de väljer att bli en ERC20 token på ethereums plattform och inte skapa en egen blockchain direkt.
Citera
2018-03-11, 15:16
  #6
Medlem
Vet inte varför men får lite "Scam"-vibbar av denna token.

Hoppas jag har fel.
Citera
2018-03-11, 15:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vet inte varför men får lite "Scam"-vibbar av denna token.

Hoppas jag har fel.

Japp, jag med. Har shillats hårt på många håll. Brukar vara ett varningens finger...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback