Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Du får helt enkelt bestämma dig för om det är detta du vill lägga pengar på. I princip alla människor måste prioritera vad de vill spendera sina pengar på (till och med miljardärer) så du får helt enkelt bestämma vad du tycker är viktigt.
Även om bil är onödig konsumtion kanske det är den onödiga konsumtionen du vill lägga pengar på, vissa reser, vissa gillar bilar, vissa vill ha ett speciellt boende, vissa vill gå ut på krogen varje vecka osv. Inget är mer rätt än något annat utan du får bestämma det själv.
Risken är att jag inte lägger pengarna på någonting. Men det kanske inte är fel det heller?
Citat:
Ursprungligen postat av
ArthurConanDoyle
Köpet ger ett kortvaritgt lyckorus, sedan är man tillbaka på base line igen med samma känsla som innan.
Fråga dig om du verkligen behöver den, har du råd med den och måste du ha den?
Pendlar du mycket och behöver en visst typ av bil så är det en sak, men att köpa för köpandets skull är dumt. Eftersom du tvekar är det sannolikt inget måste att ha en fet bil.
Vill du imponera på någon eller varför vill du lägga dina enda pengar på en fet bil? Att ha en rejäl buffert med ca6-12månadslöner innan man sprätter iväg överskottet kan hjälpa sömnen och samvetet.
Även om jag skulle köpa den för 200 000 har jag pengar att leva 1-2 år utan inkomst, men det känns inte tillräckligt. Det känns som sparandet också är ett beroende på något sätt. Dessutom kommer jag ju inte kunna lägga undan lika mycket varje månad eftersom jag får ökade utgifter i form av försäkring, skatt, bränsle och reservdelar.
Aja, nu lutar de definitivt åt att jag inte köper den.