• 2
  • 3
2018-03-03, 20:09
Medlem
godboys avatar
Jag känner till allt för många som förköpt sig, bl a på bilar. Finns i princip inga "bra" bilaffärer såvida man inte håller på med veteranbilar av speciella märken eller köper riktigt billiga bilar och lagar upp, men det är ju få som håller på med sånt.

Jag personligen skiter i bilar. Jag har köpte mig en ny för knappt ett år sen. Jag köpte en Yaris för att jag gillar dem, de är pålitliga enkla och bra rykte. Den räcker gott för mig och frugan och fyller 99,9% av vårt bilbehov. Inga jättepengar och något vår ekonomi klarar utan bekymmer. Fattar inte vad man ska med en jättebil till om man kör mindre än 2000 mil om året.

Att ha de tankar TS har tyder på sundhet. Att man är rädd om sin ekonomi.
Citera
2018-03-04, 14:11
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
En anledning till att du är tveksam kan vara att du egentligen inte behöver en bil. Om du hade haft ett verkligt behov av en bil så hade du varit tvungen att köpa en och då handlar det mest om att välja den som passar dina behov och din plånbok bäst. Inte vela år efter år.
Mycket riktigt. En vardagsbil har jag ju som tar mig dit jag ska, men detta är ju egentligen helt onödig konsumtion för att tillfredsställa ett materialistiskt behov. Det kan jag erkänna och det är väl det som gör att man tvekar kanske.
Citera
2018-03-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Mycket riktigt. En vardagsbil har jag ju som tar mig dit jag ska, men detta är ju egentligen helt onödig konsumtion för att tillfredsställa ett materialistiskt behov. Det kan jag erkänna och det är väl det som gör att man tvekar kanske.

Du får helt enkelt bestämma dig för om det är detta du vill lägga pengar på. I princip alla människor måste prioritera vad de vill spendera sina pengar på (till och med miljardärer) så du får helt enkelt bestämma vad du tycker är viktigt.

Även om bil är onödig konsumtion kanske det är den onödiga konsumtionen du vill lägga pengar på, vissa reser, vissa gillar bilar, vissa vill ha ett speciellt boende, vissa vill gå ut på krogen varje vecka osv. Inget är mer rätt än något annat utan du får bestämma det själv.
Citera
2018-03-04, 17:24
Medlem
Köpet ger ett kortvaritgt lyckorus, sedan är man tillbaka på base line igen med samma känsla som innan.

Fråga dig om du verkligen behöver den, har du råd med den och måste du ha den?
Pendlar du mycket och behöver en visst typ av bil så är det en sak, men att köpa för köpandets skull är dumt. Eftersom du tvekar är det sannolikt inget måste att ha en fet bil.

Vill du imponera på någon eller varför vill du lägga dina enda pengar på en fet bil? Att ha en rejäl buffert med ca6-12månadslöner innan man sprätter iväg överskottet kan hjälpa sömnen och samvetet.
Citera
2018-03-04, 18:16
Medlem
Skulle sätta in allt på börsen direkt
Citera
2018-03-04, 19:56
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Du får helt enkelt bestämma dig för om det är detta du vill lägga pengar på. I princip alla människor måste prioritera vad de vill spendera sina pengar på (till och med miljardärer) så du får helt enkelt bestämma vad du tycker är viktigt.

Även om bil är onödig konsumtion kanske det är den onödiga konsumtionen du vill lägga pengar på, vissa reser, vissa gillar bilar, vissa vill ha ett speciellt boende, vissa vill gå ut på krogen varje vecka osv. Inget är mer rätt än något annat utan du får bestämma det själv.
Risken är att jag inte lägger pengarna på någonting. Men det kanske inte är fel det heller?

Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Köpet ger ett kortvaritgt lyckorus, sedan är man tillbaka på base line igen med samma känsla som innan.

Fråga dig om du verkligen behöver den, har du råd med den och måste du ha den?
Pendlar du mycket och behöver en visst typ av bil så är det en sak, men att köpa för köpandets skull är dumt. Eftersom du tvekar är det sannolikt inget måste att ha en fet bil.

Vill du imponera på någon eller varför vill du lägga dina enda pengar på en fet bil? Att ha en rejäl buffert med ca6-12månadslöner innan man sprätter iväg överskottet kan hjälpa sömnen och samvetet.
Även om jag skulle köpa den för 200 000 har jag pengar att leva 1-2 år utan inkomst, men det känns inte tillräckligt. Det känns som sparandet också är ett beroende på något sätt. Dessutom kommer jag ju inte kunna lägga undan lika mycket varje månad eftersom jag får ökade utgifter i form av försäkring, skatt, bränsle och reservdelar.

Aja, nu lutar de definitivt åt att jag inte köper den.
Citera
2018-03-04, 20:09
Medlem
Att du tvekar är ganska normalt, sen tror jag mest att du drömmer lite och länktar. Vilket är normalt. Har varit i det läget själv tills jag helt plötsligt att jag hade OK med pengar för pension ett par hundra i buffert och råd att åka vårt jag ville 2 ggr om året. Då slog jag till och köpte den bil jag ville ha, väldigt rolig men opraktisk bara för att det var kul. Nu efteråt har jag faktiskt insett att den troligen totalt sätt billigare än mina tidigare tråkigare bilar p.g.a att värdeminskningen blir lägre. Så om du har råd kör men tänk igenom först dina prioriteringar.
Citera
2018-03-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Risken är att jag inte lägger pengarna på någonting. Men det kanske inte är fel det heller?

Nej om det är det du vill så visst det är helt individuellt. Jag själv vill inte spara för mycket då sparande för mig bara är framtida konsumtion, jag vill konsumera nu och sen så en hälsosam mix av sparande och konsumtion är då bra. Alla är dock olika.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in