2018-03-03, 07:09
Medlem
DiamantTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hej,

har i ett par år haft siktet inställt på en bil i 200 000-kronorsklassen. Värdeminskningen på modellen är avklarad och jag har kapital nog att köpa den kontant.

Ändå sitter jag här år ut och år in och kollar annonser och dreglar och funderar. Ibland känns det som en självklarhet: det är väl därför man jobbar och sliter, att man ska kunna köpa det man vill ha. "Fuck it, i morgon är det jag som köper bil". I nästa stund känns 200 000 helt sjukt mycket och fullkomligt vansinnigt att lägga på något som en bil, det är väl mycket skönare att ha likvida medel på banken och inte behöva få panik om man skulle bli arbetslös eller behöva ta ledigt ett tag.

Ibland tänker jag att det finns folk som inte har en krona på banken som köper en Macbook på avbetalning eller en familj med huslån och ett par ungar att försörja som köper en ny Audi A4 för ett antal hundra tusen - och de verkar relativt nöjda med det.

Borde det inte vara så jäkla enkelt att man jobbar sina 40h/vecka och får man en slant över när det nödvändiga är betalt så köper man det man vill ha för resten?

Är det vanligt att folk velar såhär angående vad man ska göra eller inte göra med pengarna man har sparat eller är jag extremt nojig över min situation och framtid?
Jag tycker att velandet är befogat då du inte verkar speciellt intresserad av bilar, en Skoda vore nog en perfekt för dig. Har jag fel och det faktiskt är så att du uppskattar kvalite, komfort och prestanda så vill jag rekomendera en begagnad Jaguar XJ, finns ingen bil på marknaden som är så underskattad och otacksamt prissatt.
Citera
2018-03-03, 08:06
Bannlyst
Begriper inte folk som lägger så mycket pengar av sitt sparande på något så själlöst och värdelöst som en bil.

En bil ska kosta omkring 80.000 kr och man håller sig till begagnat för att nya bilar bara rasar i värde. Tidigare hörde man ofta svenskar säga "kolla bmw-turken" men jag ser säkert tio svenskar för varje bmw-turk köra omkring i en ny och leasad bmw, VW Passat, arteon, Audi A5 - A6 eller någon Mercedes. Dessa bilar kostar minst 330.000 kr och vissa klassas som premiumbilar. Alla rasar i värde och är bara statussymboler för svenskarna.

Man klagar över att turkar är ytliga men kör själva omkring i senaste modellen för att hävda sig. Så patetiskt och osäkert.

Vad är felet med en begagnat bil som har åkt 7 - 8000 mil och kostar 80.000 till 100.000?

Bara idioter lägger pengar på bilar.
Citera
2018-03-03, 08:34
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Begriper inte folk som lägger så mycket pengar av sitt sparande på något så själlöst och värdelöst som en bil.

En bil ska kosta omkring 80.000 kr och man håller sig till begagnat för att nya bilar bara rasar i värde. Tidigare hörde man ofta svenskar säga "kolla bmw-turken" men jag ser säkert tio svenskar för varje bmw-turk köra omkring i en ny och leasad bmw, VW Passat, arteon, Audi A5 - A6 eller någon Mercedes. Dessa bilar kostar minst 330.000 kr och vissa klassas som premiumbilar. Alla rasar i värde och är bara statussymboler för svenskarna.

Man klagar över att turkar är ytliga men kör själva omkring i senaste modellen för att hävda sig. Så patetiskt och osäkert.

Vad är felet med en begagnat bil som har åkt 7 - 8000 mil och kostar 80.000 till 100.000?

Tidigare ja. Idag är inte BMW invandrarnas favorit, det är Audi.
Trådskaparen kanske både behöver en bra bil och är villig att investera. Plus är genuint intresserad. Då är 200 000 inte helt fel, förutsatt att han har ordnat med jobb och bostad. En sån bil har sannolikt gått sina första 3 år som leasingbil och den stora värdeminskningen är avklarad. Är man inte intresserad av bilar duger som sagt en Skoda.
Citera
2018-03-03, 09:12
Medlem
Varför köper du inte ett litet torp istället, och en billig bil?

Om fem år är den där bilen knappt värt nåt medan sommarstället ökat i värde.
Citera
2018-03-03, 09:26
Medlem
Frågan är snarare varför du vill ha bilen? Är det för att du är intresserad och kommer tycka den är rolig att äga eller för att du vill flasha? Det senare kommer aldrig vara värt att lägga pengar på för den känslan kommer dö av rätt fort. Om du däremot är intresserad och tycker det vore roligt bara för dig själv så är det lite #yolo faktiskt. Har du råd och vill lägga pengarna på det, varför inte? Att ha råd innebär ju dock att du inte blir för begränsad i vad du kan göra om du köper bilen.

Jag har själv köpt bilar som kostar en hel del, nu senast en ny som blev mycket dyrare än jag trodde jag skulle varit villig att betala men för mig är det en rolig sak att göra med mina pengar.
Citera
2018-03-03, 10:13
Medlem
ts, verkar övergivit tråden. Skulle med vilja veta vad man får för fet bil för 200k
Citera
2018-03-03, 10:15
Medlem
Swe1227s avatar
Det är väl bara att köpa, och bara att sälja sen om du måsta få ut pengar?

Vafan, jag och många andra hade bilar för över 100k innan vi var 20
Citera
2018-03-03, 10:17
Medlem
om du känner att du är ok med att din bil för 200k efter 3 år bara är värd 100k så kör.
Citera
2018-03-03, 11:58
Medlem
Offices avatar
Tack för alla svar. Många av dem handlar om att en fet bil ska kosta si och så men jag tror de flesta bör förstå att det är högst subjektivt och beror mycket på vad målet med bilen är.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Friden måste ske på insidan, den går inte att ersätta eller dölja med materiella ting. Du är lika tom som innan du köpte bilen.
Jag antar att du har rätt. Hur jag än gör kommer jag alltid fram till att det är 200 000 kr för att maskera andra delar av livet som man inte trivs med.

Citat:
Ursprungligen postat av DiamantTjuven
Jag tycker att velandet är befogat då du inte verkar speciellt intresserad av bilar, en Skoda vore nog en perfekt för dig. Har jag fel och det faktiskt är så att du uppskattar kvalite, komfort och prestanda så vill jag rekomendera en begagnad Jaguar XJ, finns ingen bil på marknaden som är så underskattad och otacksamt prissatt.
Har du en vänsterstyrd XJ12 med manuell växellåda som du gärna vill bli av med så är det bara att PM:a

Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier

Jag har inget emot gamla begagnade bilar. Däremot tror jag inte att en familjebil i 100 000-kronorsklassen är speciellt intressant för mig heller. Tycker fortfarande det är ganska mycket pengar och man skulle lätt kunna hitta en bil för 30 000 som "gör jobbet" lika bra (om än med lägre status i radhuslängan).

Citat:
Ursprungligen postat av leira
Varför köper du inte ett litet torp istället, och en billig bil?

Om fem år är den där bilen knappt värt nåt medan sommarstället ökat i värde.
Ett torp kanske vore något, men jag tror jag tar det senare i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.Nordh
ts, verkar övergivit tråden. Skulle med vilja veta vad man får för fet bil för 200k
En Dacia Duster med all extrautrustning du kan tänka dig, såsom farthållare, FM-radio och dimbakljus.
Citera
2018-03-03, 13:08
Medlem
Särskilt när det gäller saker som minskar i värde är mitt tips är att dra ut på köpet så länge som möjligt. Dels är ofta själva letandet och förväntan det roligaste med ett köp, och dessutom kostar det ingenting. Då ger du dig också chansen att ändra dig eller komma på någonting annat du vill ha och på så sätt slippa göra ett dumt köp som du sen ångrar.

När du väl har köpt din bil (eller annan dyr pryl), så kommer det kännas sjukt nice i ett par månader men sen blir man ändå alltid sugen på någonting nytt.
Citera
2018-03-03, 17:24
Medlem
Bara att handla om du verkligen vill ha bilen.
När jag var i 20-25års åldern fastnade jag ibland för bilar som var för dyra för min budget. Jag gnetade, jobbade extra, sålde nästan allt jag ägde för att ha råd, lyckades till slut alltid skaffa den jag fastnat för.
I slutändan tjänade jag stora pengar på dem och har aldrig i mitt liv ångrat mig. Det enda jag ångrat är att jag inte haft råd att spara alla.
Citera
2018-03-03, 17:52
Medlem
En anledning till att du är tveksam kan vara att du egentligen inte behöver en bil. Om du hade haft ett verkligt behov av en bil så hade du varit tvungen att köpa en och då handlar det mest om att välja den som passar dina behov och din plånbok bäst. Inte vela år efter år.

Om du inte har verkligt behov av bil så går det ju att hyra bil när behov uppstår eller om du vill ut och nöjesköra. Det blir många gånger billigare än att äga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in