• 1
  • 2
2018-03-02, 22:37
Medlem
Offices avatar
Hej,

har i ett par år haft siktet inställt på en bil i 200 000-kronorsklassen. Värdeminskningen på modellen är avklarad och jag har kapital nog att köpa den kontant.

Ändå sitter jag här år ut och år in och kollar annonser och dreglar och funderar. Ibland känns det som en självklarhet: det är väl därför man jobbar och sliter, att man ska kunna köpa det man vill ha. "Fuck it, i morgon är det jag som köper bil". I nästa stund känns 200 000 helt sjukt mycket och fullkomligt vansinnigt att lägga på något som en bil, det är väl mycket skönare att ha likvida medel på banken och inte behöva få panik om man skulle bli arbetslös eller behöva ta ledigt ett tag.

Ibland tänker jag att det finns folk som inte har en krona på banken som köper en Macbook på avbetalning eller en familj med huslån och ett par ungar att försörja som köper en ny Audi A4 för ett antal hundra tusen - och de verkar relativt nöjda med det.

Borde det inte vara så jäkla enkelt att man jobbar sina 40h/vecka och får man en slant över när det nödvändiga är betalt så köper man det man vill ha för resten?

Är det vanligt att folk velar såhär angående vad man ska göra eller inte göra med pengarna man har sparat eller är jag extremt nojig över min situation och framtid?
Citera
2018-03-02, 22:40
Medlem
köp en fet bil #yolo

men seriöst så tror jag inte att du inte kommer ångra dig om du köper dig en fin bil som du vet att du verkligen gillar, köp inte bilen för alla dina pengar men högst för 2/3 av pengarna som du har
Citera
2018-03-02, 22:42
Medlem
Pallestroms avatar
Absolut inget konstigt att tveka om man ska köpa en bil, eller nåt annat för den delen,
För så mkt pengar.
Sunt.
Finns ju mkt annat i livet som man kan göra för såna pengar.
Fast det är ju såklart upp till var och en att ta ett sånt beslut.
Folk har ju helt olika värderingar och intresse här i livet.
Citera
2018-03-02, 22:43
Medlem
Det kanske är som med resor. Planeringen och väntan på resan ger största lyckan.
Du kanske blir lycklig av att planera och vänta på en fet bil.
Citera
2018-03-02, 22:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
I nästa stund känns 200 000 helt sjukt mycket och fullkomligt vansinnigt att lägga på något som en bil, det är väl mycket skönare att ha likvida medel på banken och inte behöva få panik om man skulle bli arbetslös eller behöva ta ledigt ett tag.

200 000 är noll om du köper en bil. Vill du ha en "fet" bil, du får en standardbil för den summan. Kan du inte leasa en bil via jobbet om du måste ha en nyare bil? Eller så lägger du 100 00 kr på en bil, det finns många bra i den prisklassen.

Arbetslös, ja där ska du ha a-kassa. Behöva ta ledigt, ja okej om du nu ska göra det. Jag har hört så många historier om folk som köper dyra bilar och så blir dom förvånade av värdeminskningen. Det låter som att du inte är så intresserad av bilar. Vilket bil tänker du att du vill ha för 200K egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Det kanske är som med resor. Planeringen och väntan på resan ger största lyckan.
Du kanske blir lycklig av att planera och vänta på en fet bil.

Delvis sant: Men jag håller egentligen inta alls med. För min del är resorna roligast och även bilar jag köper. Att planera är faktiskt inget större för mig. Särskilt inte resor. Är det bilar så inte mycket där heller.
Citera
2018-03-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
200 000 är noll om du köper en bil. Vill du ha en "fet" bil, du får en standardbil för den summan. Kan du inte leasa en bil via jobbet om du måste ha en nyare bil? Eller så lägger du 100 00 kr på en bil, det finns många bra i den prisklassen.

Arbetslös, ja där ska du ha a-kassa. Behöva ta ledigt, ja okej om du nu ska göra det. Jag har hört så många historier om folk som köper dyra bilar och så blir dom förvånade av värdeminskningen. Det låter som att du inte är så intresserad av bilar. Vilket bil tänker du att du vill ha för 200K egentligen?

Delvis sant: Men jag håller egentligen inta alls med. För min del är resorna roligast och även bilar jag köper. Att planera är faktiskt inget större för mig. Särskilt inte resor. Är det bilar så inte mycket där heller.

200k är inte noll för en fet begagnad bil.
Citera
2018-03-02, 22:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold4king
200k är inte noll för en fet begagnad bil.

Okej, men köp en Porsche då. Jag menar allvar.
Citera
2018-03-02, 23:04
Medlem
hejonlineAPs avatar
Kanske fundera på varför du är nojig över din framtid, innan du lägger massa pengar på något.
Citera
2018-03-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej, men köp en Porsche då. Jag menar allvar.

Första avbetalning på en begagnad funkar väl?
Citera
2018-03-02, 23:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Du ska inte jämföra dig med personer som bränner varenda spänn. Behöver du en buffert för att sova gott om natten så har du redan svaret!

Själv köpte jag första bilen i samma prisklass efter ett jäkla gnetande och sparande. Hade buffert efter köpet också så rekommenderar dig att göra likadant, spara på ett tag till och casha sedan bilen!
Otroligt skön känsla.
Citera
2018-03-02, 23:22
Medlem
supremanics avatar
Varför vill du just ha en bil i den prisklassen? Kanske det är kärnan i problemet. Är det bara att det ska vara en hyfsat kostsam bil att äga som är målet? Är det viktigt vilken modell det är? eller ska det bara vara generisk AUDI, BMW osv?
Citera
2018-03-03, 03:56
Medlem
johanjosefssons avatar
Därför att du innerst inne vet att det är ett enda stort fånigt spel där du som osäker individ vill dras till att försöka imponera på människor du inte känner. Naturligtvis vet du det innerst inne och därför känns det oerhört onödigt att lägga surt förvärvade slantar på något som varken kommer göra dig lycklig, eller fungera speciellt som spelpjäs, eftersom själva spelet (imponera på främlingar) är rakt av absurt.

Friden måste ske på insidan, den går inte att ersätta eller dölja med materiella ting. Du är lika tom som innan du köpte bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in