Citat:
Ursprungligen postat av
Feodor
Du svävar endast i väg i osammanhängande svammel när du gång på gång har fel. Momssystemet är grundorsaken till att Trump vill kompensera för att USA har sämre villkor när de vill konkurrera på EU:s marknad än vad EU-länder har när de vill konkurrera i USA. Eftersom USA inte har moms så får de hitta andra sätt och de som förlorar på det hade klagat oavsett om det hade varit genom att USA införde moms, höjda tullavgifter eller om enskilda stater höjde "sales tax".
Orsaken till att du inte förstår mig tycks bero på att du inte förstår hur moms fungerar.
- Momsen är densamma
oavsett ursprung. Det är
samma moms på produkter från USA som från Stockholm.
- Sales taxen är densamma
oavsett urspring. Det är
samma sales tax på produkter från USA som från Stockholm.
(Jag separerade punkterna här eftersom ni annars hakar upp er på språkliga frågor. Det är samma effekt men ordet är mycket riktigt annorlunda eftersom man tenderar att använda engelska i USA. Där har ni
helt rätt! Det
är ett annat språk, mycket duktigt!)
Produkterna konkurrerar därför på
lika villkor.
Moms och sales tax appliceras på
alla varor vid försäljning. Tull appliceras endast på
vissa varor beroende av vilket land som tillverkat produkten. Tull är
olika beskattning beroende på ursprung.
Moms = Oberoende av ursprung = Bilarna kostar lika mycket oberoende av ursprung
Tull = Beroende av ursprung = Bilarna kostar olika mycket beroende på ursprung
Att länder har olika moms på alla sina produkter påverkar inte respektive utländska aktörers konkurrensfördelar.
Vi har inte olika namn för tull och moms för att det är kul, utan för att det betyder olika saker.
Förstår du? Geez
---
Och som jag redan förklarat otaliga gånger, tull är skadligt eftersom:
• Det leder till en artificiell efterfrågan av ineffektivitet, vilket leder till en fattigare befolkning.
• Det leder också till att landet med tullar, inklusive landet som drabbas av tullarna tvingas omfördela effektiv arbetskraft till ineffektiv arbetskraft. Båda länderna behöver öka resurserna till vad de inte är bra på, på bekostnad av vad de är bra på.