2018-03-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Nejdå, men jag sitter ingen fjällstuga med en padda. Det visade sig vara svårt att hitta information gällande EU och tulltariffer över lag. Jag får ta tag i detta och återkomma.
Alright, full förståeligt.
Citera
2018-03-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Yes, det har samma effekt som moms. Precis min poäng. Inte samma sak som tull.

Inget land hade reagerat om de höjde sin "sales tax".

Du svävar endast i väg i osammanhängande svammel när du gång på gång har fel. Momssystemet är grundorsaken till att Trump vill kompensera för att USA har sämre villkor när de vill konkurrera på EU:s marknad än vad EU-länder har när de vill konkurrera i USA. Eftersom USA inte har moms så får de hitta andra sätt och de som förlorar på det hade klagat oavsett om det hade varit genom att USA införde moms, höjda tullavgifter eller om enskilda stater höjde "sales tax".
Citera
2018-03-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Du svävar endast i väg i osammanhängande svammel när du gång på gång har fel. Momssystemet är grundorsaken till att Trump vill kompensera för att USA har sämre villkor när de vill konkurrera på EU:s marknad än vad EU-länder har när de vill konkurrera i USA. Eftersom USA inte har moms så får de hitta andra sätt och de som förlorar på det hade klagat oavsett om det hade varit genom att USA införde moms, höjda tullavgifter eller om enskilda stater höjde "sales tax".
Orsaken till att du inte förstår mig tycks bero på att du inte förstår hur moms fungerar.

- Momsen är densamma oavsett ursprung. Det är samma moms på produkter från USA som från Stockholm.
- Sales taxen är densamma oavsett urspring. Det är samma sales tax på produkter från USA som från Stockholm.

(Jag separerade punkterna här eftersom ni annars hakar upp er på språkliga frågor. Det är samma effekt men ordet är mycket riktigt annorlunda eftersom man tenderar att använda engelska i USA. Där har ni helt rätt! Det är ett annat språk, mycket duktigt!)

Produkterna konkurrerar därför på lika villkor.

Moms och sales tax appliceras på alla varor vid försäljning. Tull appliceras endast på vissa varor beroende av vilket land som tillverkat produkten. Tull är olika beskattning beroende på ursprung.

Moms = Oberoende av ursprung = Bilarna kostar lika mycket oberoende av ursprung
Tull = Beroende av ursprung = Bilarna kostar olika mycket beroende på ursprung

Att länder har olika moms på alla sina produkter påverkar inte respektive utländska aktörers konkurrensfördelar.

Vi har inte olika namn för tull och moms för att det är kul, utan för att det betyder olika saker.

Förstår du? Geez

---

Och som jag redan förklarat otaliga gånger, tull är skadligt eftersom:
• Det leder till en artificiell efterfrågan av ineffektivitet, vilket leder till en fattigare befolkning.
• Det leder också till att landet med tullar, inklusive landet som drabbas av tullarna tvingas omfördela effektiv arbetskraft till ineffektiv arbetskraft. Båda länderna behöver öka resurserna till vad de inte är bra på, på bekostnad av vad de är bra på.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 22:29.
Citera
2018-03-04, 22:20
Medlem
Citat:
Nu tror jag att du trollar. Så jag ignorerar dig om du inte ger ett bra svar denna gången.
(FB) Trump: Handelskrig är bra - Strafftull på stål och aluminium

?
Citera
2018-03-04, 22:23
Medlem
Citat:

Du förstår inte skillnaden mellan tull och moms. 1% moms eller 300% moms spelar ingen roll eftersom alla får betala det. Tänk efter, du kommer förstå.
Citera
2018-03-04, 22:35
Medlem
Citat:
Orsaken till att du inte förstår mig tycks bero på att du inte förstår hur moms fungerar.

- Momsen är densamma oavsett ursprung. Det är samma moms på produkter från USA som från Stockholm.
- Sales taxen är densamma oavsett urspring. Det är samma sales tax på produkter från USA som från Stockholm.

(Jag separerade punkterna här eftersom ni annars hakar upp er på språkliga frågor. Det är samma effekt men ordet är mycket riktigt annorlunda eftersom man tenderar att använda engelska i USA. Där har ni helt rätt! Det är ett annat språk, mycket duktigt!)

Produkterna konkurrerar därför på lika villkor.

Moms och sales tax appliceras på alla varor vid försäljning. Tull appliceras endast på vissa varor beroende av vilket land som tillverkat produkten. Tull är olika beskattning beroende på ursprung.

Moms = Oberoende av ursprung = Bilarna kostar lika mycket oberoende av ursprung
Tull = Beroende av ursprung = Bilarna kostar olika mycket beroende på ursprung

Att länder har olika moms på alla sina produkter påverkar inte respektive utländska aktörers konkurrensfördelar.

Vi har inte olika namn för tull och moms för att det är kul, utan för att det betyder olika saker.

Förstår du? Geez

---

Och som jag redan förklarat otaliga gånger, tull är skadligt eftersom:
• Det leder till en artificiell efterfrågan av ineffektivitet, vilket leder till en fattigare befolkning.
• Det leder också till att landet med tullar, inklusive landet som drabbas av tullarna tvingas omfördela effektiv arbetskraft till ineffektiv arbetskraft.

I allt ditt irrelevanta svammel så missar du det centrala som är att på en inhemsk produkt så konkurrerar det inhemska företaget enbart med produktionskostnaden medan momsen hamnar på konsumenten. Vid import så konkurrerar det utländska företaget med produktionskostnad, tullavgift och moms.
Citera
2018-03-04, 22:40
Medlem
Citat:
I allt ditt irrelevanta svammel så missar du det centrala som är att på en inhemsk produkt så konkurrerar det inhemska företaget enbart med produktionskostnaden medan momsen hamnar på konsumenten. Vid import så konkurrerar det utländska företaget med produktionskostnad, tullavgift och moms.
Inte för att jag missar, utan det är precis vad försöker förklara för dig, men – precis! Gött att du förstår.

Det inhemska konkurrensen = X
Det utländska konkurrensen = X + tull

Därför kommer den utländska att få en konkurrensnackdel. Om den utländska aktören kan förse 100 amerikaner med mat och den inhemska endast 50 amerikaner, så kommer tullen att gynna ineffektiviteten där endast 50 amerikaner kan få mat.

Därmed kommer amerikanerna att bli fattigare. De kommer också att behöva ta arbetskraft från andra områden för att kompensera för förlusten, vilket ökar fattigdomen ytterligare.

Även landet som försåg fler amerikaner med mat kommer att drabbas negativt eftersom de då behöver omfördela arbetskraften från effektiva områden till områden där de inte är effektiva.

Slutresultatet är då att alla parter blir fattigare. Förhoppningsvis har jag nu äntligen nått fram
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 22:49.
Citera
2018-03-04, 22:47
Avslutad
Stefan förhandlaren Löfven ska visst ha möte med Trump och tala honom till rätta.
Fan Sverige lider av hybris.
Trump skiter i Sverige och han kommer knappast möte en jämlike
Citera
2018-03-04, 22:49
Medlem
Citat:

Momsen är lika oavsett om varan importeras eller tillverkas i landet. Det finns många saker som fördyrar importvaror jämfört med inhemska, till exempel transportkostnader, tullar och valutakurser, men momsen i sig har ingen betydelse.
Citera
2018-03-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Momsen är lika oavsett om varan importeras eller tillverkas i landet. Det finns många saker som fördyrar importvaror jämfört med inhemska, till exempel transportkostnader, tullar och valutakurser, men momsen i sig har ingen betydelse.

Att det är lika procentsats innebär inte att den totala momsen blir lika. För en importerad vara betalas 25% i moms på varans värde vid importen, 25% i moms på varans försäljningspris som hamnar på konsumenten medan för en inhemskt producerad vara så betalas 25% i moms på varans försäljningspris av konsumenten.
Citera
2018-03-04, 23:23
Medlem
Citat:
Att det är lika procentsats innebär inte att den totala momsen blir lika. För en importerad vara betalas 25% i moms på varans värde vid importen, 25% i moms på varans försäljningspris som hamnar på konsumenten medan för en inhemskt producerad vara så betalas 25% i moms på varans försäljningspris av konsumenten.
Som vi redan sagt, du förstår inte hur moms fungerar. Det är mycket tydligt.

Moms appliceras endast på slutkonsument till privatperson. Inte vid import.

Du hävdar att importerade varor får 25% + 25% skatt. Det stämmer inte alls.

"Men jag var ju tvungen att betala moms separat när jag köpte en vara utanför EU!", säger du kanske nu. Ja, det är i så fall för att du var slutkonsumenten. Betalade du någon mer moms? Nej.

"Men jag slapp ju betala moms när jag handlade inom EU!", säger du nu. Nej, det gjorde du inte. Inom EU så är momsen redan applicerad när du handlar för din bekvämlighets skull, vilket upprätthålls genom handelsavtal.

"Men hur gör affärer/återförsäljare då?", frågar du nu. De slipper helt enkelt moms. Momsen appliceras då när du köper varan av återförsäljaren.

Du betalar bara moms en gång hur du än vrider och vänder på det.

Jag förstår inte varför du envisas med att fortsätta skriva när du inte har någon koll på hur det fungerar. Det är trevligt om du försöker lära dig, men presentera inte din okunskap som fakta. Fråga istället om du är osäker.

Att ni sedan hävdar att detta är Trumps grund för tullarna är är ju bara att håna honom. Visst är han dum i huvudet, men han kan ju inte vara så dum i huvudet att han genomför så stora beslut om saker han saknar så grundläggande kunskap kring. Han måste ju liksom ha fått förklarat för sig hur moms fungerar av någon innan han gör sådana beslut.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 23:40.
Citera
2018-03-04, 23:40
Medlem
Citat:
Som vi redan sagt, du förstår inte hur moms fungerar. Det är mycket tydligt.

Moms appliceras endast på slutkonsument till privatperson. Inte vid import.

Du hävdar att importerade varor får 25% + 25% skatt. Det stämmer inte alls.

"Men jag var ju tvungen att betala moms separat när jag köpte en vara utanför EU!", säger du kanske nu. Ja, det är i så fall för att du var slutkonsumenten. Betalade du någon mer moms? Nej.

"Men hur gör affärer/återförsäljare då?", frågar du nu. De slipper helt enkelt moms. Momsen appliceras då när du köper varan av återförsäljaren.

Du betalar bara moms en gång hur du än vrider och vänder på det.

Jag förstår inte varför du envisas med att fortsätta skriva när du inte har någon koll på hur det fungerar. Det är trevligt om du försöker lära dig, men presentera inte din okunskap som fakta. Fråga istället om du är osäker.

Felaktigt, företag som importerar ifrån icke EU-land betalar moms på import. Att företag inte skulle betala importmoms är förmodligen ett missuppfattning du fått eftersom privatpersoner betalar sin importmoms till Tullverket och företag till Skatteverket via momsredovisning i skattesedeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in