2018-03-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsguidenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510 cfe9e710532.html
Hehe, så du syftar på moms? Moms är inte samma sak som tull. Att moms appliceras på alla produkter är av raka motsatsen till Trumps förslag, momsen är för att produkterna ska behandlas likvärdigt.

Trumps förslag är att lägga ytterligare skatt på vissa produkter för att skapa en minskad artificiell efterfrågan på effektiva produkter och en ökad artificiell efterfrågan på ineffektiva produkter.

Men jag tackar för länken! Bra att kunna reda ut.

Eftersom JBernard slutade skriva när jag bad om belägg så uppfattar jag det som att det är detta JBernard syftar på.

Även Jagarbara slutade skriva när jag bad om belägg. Så jag antar att det är en liknande missuppfattning bakom dennes påståenden.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 21:04.
Citera
2018-03-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Hehe, så du syftar på moms? Moms är inte samma sak som tull. Att moms appliceras på alla produkter är av raka motsatsen till Trumps förslag, att produkterna ska behandlas likvärdigt.

Du har fel.

USA har inte moms likt vi har i Europa, därför vill Trump kompensera för den moms europeiska länder tar ut vid import ifrån utanför EU genom tullavgifter på import till USA så man kan konkurrera på någorlunda lika villkor.
Citera
2018-03-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Du har fel.

USA har inte moms likt vi har i Europa, därför vill Trump kompensera för den moms europeiska länder tar ut vid import ifrån utanför EU genom tullavgifter på import till USA så man kan konkurrera på någorlunda lika villkor.
1. Jo, USA har moms. Det appliceras på delstatsnivå.
2. Det är ändå inte samma sak som tull, som jag redan har förklarat. Momsen appliceras lika obereonde av ursprung
3. Trump vill lägga på extra skatt på produkter från länder som är effektivare än USA.

Herregud människa, och du satt nyss i tråden och kallade "alla andra" för dumma... Antar att det är sant vad de säger – tomma tunnor skramlar högst
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 21:09.
Citera
2018-03-04, 21:10
Medlem
Citat:
Hehe, så du syftar på moms? Moms är inte samma sak som tull. Att moms appliceras på alla produkter är av raka motsatsen till Trumps förslag, momsen är för att produkterna ska behandlas likvärdigt.

Trumps förslag är att lägga ytterligare skatt på vissa produkter för att skapa en minskad artificiell efterfrågan på effektiva produkter och en ökad artificiell efterfrågan på ineffektiva produkter.

Eftersom JBernard slutade skriva när jag bad om belägg så uppfattar jag det som att det är detta JBernard syftar på.

Även Jagarbara slutade skriva när jag bad om belägg. Så jag antar att det är en liknande missuppfattning bakom dennes påståenden.
Vad har jag inte svarat på?
Citera
2018-03-04, 21:19
Medlem
Citat:
1. Jo, USA har moms.
2. Det är ändå inte samma sak som tull, som jag redan har förklarat. Momsen appliceras lika obereonde av ursprung. Trump vill lägga på extra skatt på produkter från länder som är effektivare än USA.

Nej, USA har ingen federal moms på import(däremot kan enskilda stater ta ut en "sales tax" som är betydligt lägre än den moms på import vi har i Europa)så andra länder kan konkurrera i USA med i stort sett enbart produktionskostnaden medan USA i andra länder får konkurrera med produktionskostnaden plus moms. Momsen i de flesta EU-länder ligger på 20-25%.

Ingen har såvitt jag sett påstått att det är "samma sak" utan Trump vill införa åtgärder som kompenserar för den konkurrensnackdel amerikanska produkter har till följd av momssystemet på import vi har i Europa.
Citera
2018-03-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Vad har jag inte svarat på?
Nu tror jag att du trollar. Så jag ignorerar dig om du inte ger ett bra svar denna gången.

Citat:
Vad baseras detta på?
Citat:
Jag ställde en fråga
Citat:
"Vad baseras detta på?"
Citat:
Om du svarar på frågan jag nu begärt svar om 3 gånger.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 21:34.
Citera
2018-03-04, 21:25
Medlem
Anna Hedenmo i SVT Agenda hade i alla fall hederligheten att ta upp att USA endast vill införa något EU redan praktiserar.
Citera
2018-03-04, 21:29
Medlem
Citat:
Nej, USA har ingen federal moms på import(däremot kan enskilda stater ta ut en "sales tax" som är betydligt lägre än den moms på import vi har i Europa)så andra länder kan konkurrera i USA med i stort sett enbart produktionskostnaden medan USA i andra länder får konkurrera med produktionskostnaden plus moms. Momsen i de flesta EU-länder ligger på 20-25%.

Ingen har såvitt jag sett påstått att det är "samma sak" utan Trump vill införa åtgärder som kompenserar för den konkurrensnackdel amerikanska produkter har till följd av momssystemet på import vi har i Europa.
Ingen har såvitt jag sett påstått att det är "federal moms". Jag sa moms. Vem som applicerar den är mindre relevant, jag menar bara att det är moms i USA. Och det är inte momsen som någon upprörs över. Hade Trump föreslagit ökad moms så hade ekonomer och alla andra knappast brytt sig.

Amerikanska produkter får ingen konkurrensnackdel av momsen som omfattar samtliga produkter. Tror inte du förstår hur moms fungerar? Den fungerar såhär: Den är lika för alla.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 21:31.
Citera
2018-03-04, 21:30
Medlem
Citat:

Nej, tull. Scrolla ner lite och fyll i.
Citera
2018-03-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ingen har såvitt jag sett påstått att det är "federal moms". Jag sa moms. Vem som applicerar den är mindre relevant, jag menar bara att det är moms i USA. Och det är inte momsen som någon upprörs över. Hade Trump föreslagit ökad moms så hade ekonomer och alla andra knappast brytt sig.

Amerikanska produkter får ingen konkurrensnackdel av momsen som omfattar samtliga produkter. Tror inte du förstår hur moms fungerar? Den fungerar såhär: Den är lika för alla.

Nej, man har inte moms i USA. Däremot har man "sales tax" som man skulle kunna likna vid moms men det är något som de enskilda staterna i USA beslutar om och det är på betydligt lägre nivåer än momsen inom EU.
Citera
2018-03-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
Nej, tull. Scrolla ner lite och fyll i.
Vad ska man ange där? Och var ser du vad man ska ange? Vill läsa mer om det.

Jag har som sagt ingen aning om lagarna. Jag bad om belägg för att kunna diskutera det eftersom användaren bad mig förklara bakgrunden till lagarna. Jag känner inte ens till att vi har någon tull mot USA. Så har vi ens det?

I flera sidor nu så har ju argumentet för Trumps åtgärder varit "Men om EU gör det, hur kan det då vara dåligt?". Så jag ställer mig helt enkelt frågan – gör vi ens det? Jag känner inte till att vi gör det. Så var kommer detta ifrån?

Det kan vara bra att klargöra det innan vi börjar diskutera orsakerna. Och jag försvarar det nödvändigtvis inte. Handelskrig är skadligt och jag har mycket tydligt redogjort varför.

Kan tänka mig att det då skulle kunna bero på pågående mindre handelskrig, men jag har ingen aning eftersom ingen gett belägg för sina ståndpunkter.

Citat:
Nej, man har inte moms i USA. Däremot har man "sales tax" som man skulle kunna likna vid moms men det är något som de enskilda staterna i USA beslutar om och det är på betydligt lägre nivåer än momsen inom EU.
Yes, det har samma effekt som moms. Precis min poäng. Inte samma sak som tull.

Inget land hade nog reagerat om de höjde sin "sales tax". Denna tråden handlar inte om moms. Då har ni gravt missuppfattat vad det är som händer och vad skillnaden mellan moms och tull är
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 21:59.
Citera
2018-03-04, 21:51
Medlem
JBernards avatar
Citat:

Nejdå, men jag sitter ingen fjällstuga med en padda. Det visade sig vara svårt att hitta information gällande EU och tulltariffer över lag. Jag får ta tag i detta och återkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in