Citat:
Ursprungligen postat av
kallekallekalle
Nej, tull. Scrolla ner lite och fyll i.
Vad ska man ange där? Och var ser du vad man ska ange? Vill läsa mer om det.
Jag har som sagt ingen aning om lagarna. Jag bad om belägg för att kunna diskutera det eftersom användaren bad mig förklara bakgrunden till lagarna. Jag känner inte ens till att vi har någon tull mot USA. Så har vi ens det?
I flera sidor nu så har ju argumentet för Trumps åtgärder varit "Men om EU gör det, hur kan det då vara dåligt?". Så jag ställer mig helt enkelt frågan – gör vi ens det? Jag känner inte till att vi gör det. Så var kommer detta ifrån?
Det kan vara bra att klargöra det innan vi börjar diskutera orsakerna. Och jag försvarar det nödvändigtvis inte. Handelskrig är skadligt och jag har mycket tydligt redogjort varför.
Kan tänka mig att det då skulle kunna bero på pågående mindre handelskrig, men jag har ingen aning eftersom ingen gett belägg för sina ståndpunkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Feodor
Nej, man har inte moms i USA. Däremot har man "sales tax" som man skulle kunna likna vid moms men det är något som de enskilda staterna i USA beslutar om och det är på betydligt lägre nivåer än momsen inom EU.
Yes, det har samma effekt som moms. Precis min poäng. Inte samma sak som tull.
Inget land hade nog reagerat om de höjde sin "sales tax". Denna tråden handlar inte om moms. Då har ni gravt missuppfattat vad det är som händer och vad skillnaden mellan moms och tull är