2019-03-05, 08:21
Medlem
whogivesafucks avatar
Då var det dags för nästa land. Indien.

"Trump moves to end special trade treatment for India"
https://edition.cnn.com/2019/03/05/economy/india-us-trade/index.html

"Over the weekend, Trump blasted India as a "high-tariff" country."
Precis det som han själv stod upp för på ett av sina väckelsemöten nyligen.
Citera
2019-03-05, 09:23
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Då var det dags för nästa land. Indien.

"Trump moves to end special trade treatment for India"
https://edition.cnn.com/2019/03/05/economy/india-us-trade/index.html

"Over the weekend, Trump blasted India as a "high-tariff" country."
Precis det som han själv stod upp för på ett av sina väckelsemöten nyligen.

Det verkar som att handelskrig inte är så bra trots allt, för varför skulle han annars göra en så här pass stor vändning på mindre än ett år?
Citera
2019-03-05, 11:52
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det verkar som att handelskrig inte är så bra trots allt
ÅH FAN!!???!!?!?
https://www.vanityfair.com/news/2019/03/trumps-trade-war-cost-americans-dollar3-billion-a-month-last-year
Citat:
Trump’s Dumb Trade War Cost Americans $3 Billion a Month Last Year
Citera
2019-03-05, 14:03
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
ÅH FAN!!???!!?!?
https://www.vanityfair.com/news/2019/03/trumps-trade-war-cost-americans-dollar3-billion-a-month-last-year

Verkar väl som att det amerikanska folket ännu en gång får betala kalaset.
Vilken tur att de fått så mycket lägre skatt att de har råd
Citera
2019-03-05, 14:30
Medlem
Citat:
Det verkar som att handelskrig inte är så bra trots allt, för varför skulle han annars göra en så här pass stor vändning på mindre än ett år?

Vad är det för tvärvändning du menar? Indiens "special trade treatment" har många årtionden på nacken.
Citera
2019-03-05, 14:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Vad är det för tvärvändning du menar? Indiens "special trade treatment" har många årtionden på nacken.

Läste du ens artikeln?

Två utdrag ur artikeln:

Citat:
The Indian government "has not assured the United States that it will provide equitable and reasonable access to the markets of India," the letter said.

Last April, the US government said it would review India's eligibility in the program after some American companies said their dairy and medical device shipments to India were being hurt by non-tariff barriers.

Det som kommer att ske är att man inte blockerar Indien på något sätt vilket betyder att Kina har en inkörsport via Indien ovanpå andra handelsvägar, även om den kinesiska handelsblockaden nu verkar läggas på is (hur länge det blir tänker jag inte låta vara sagt då vi inte vet)
Citera
2019-03-05, 14:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Läste du ens artikeln?

Två utdrag ur artikeln:

Det som kommer att ske är att man inte blockerar Indien på något sätt vilket betyder att Kina har en inkörsport via Indien ovanpå andra handelsvägar, även om den kinesiska handelsblockaden nu verkar läggas på is (hur länge det blir tänker jag inte låta vara sagt då vi inte vet)
Ska inte trump utöka handelskriget längre?
Hotade han inte med detta bara förra veckan typ?
Och om han inte fick precis som han ville, så skulle det eskaleras.

Nu vänder man blicken mot Indien istället, var det inte roligt med Kina längre.
Citera
2019-03-05, 14:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska inte trump utöka handelskriget längre?
Hotade han inte med detta bara förra veckan typ?
Och om han inte fick precis som han ville, så skulle det eskaleras.

Nu vänder man blicken mot Indien istället, var det inte roligt med Kina längre.

Omöjligt att avgöra, kan mycket väl vara så att han insåg att handelsblockaden mot Kina inte funkade och att det är därför den idén överges nu när fokuset läggs på muren istället för att bli omvald, han kan ju redan säga att blockaden var uppe för att blidka sin väljarbas så.
Citera
2019-03-05, 15:24
Medlem
Citat:
Läste du ens artikeln?

Två utdrag ur artikeln:

Ja. Indien har höga tariffer för produkter ifrån USA medan Indien haft stora fördelar på den amerikanska marknaden genom GSP vilket Trump överväger ändra eftersom Indien inte verkar vilja sänka tariffer för USA. Du verkar fantisera om något helt annat.
Citera
2019-03-05, 18:08
Medlem
bludderbladders avatar
Nu håller Cryin Schmuck Schumer tom med Trumpen och säger att handelskrig med Kina är helt rätt. Kommer psykfallen implodera nu? Garvar ihjäl mig.
Citera
2019-03-05, 19:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Nu håller Cryin Schmuck Schumer tom med Trumpen och säger att handelskrig med Kina är helt rätt. Kommer psykfallen implodera nu? Garvar ihjäl mig.

Ja men enbart om det enbart gäller Kina, Trump ville ju sätta upp tariffer mot fler länder än enbart Kina, nu håller jag inte med Schumer men hur du får det till att folk skulle implodera är ett mysterium.

Anledningen till varför jag inte håller med honom är för att det inte är en lösning, Kina är på tok för starkt rent ekonomiskt, vill man klämma åt dem så måste både EU och Ryssland vara med på noterna
Citera
2019-03-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder

För att inte allt är svart och vitt? Jag håller med både vänstern och högern om olika saker. Vissa saker kan Trump ha rätt i, medan andra saker så kan hans motståndare ha rätt i.

Just nu verkar det som att högern är emot allt vänstern är för, och tvärtom. Det är inte sunt och gör att folk gärna frångår sina egna värderingar och åsikter för att skaffa värdelösa poäng mot motståndaren. Det gör dem båda väldigt korkade. Det är helt meningslöst att försöka föra en debatt med någon vars åsikter är helt baserade på vad ens meningsmotståndare tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in