Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 21:41
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Det finns till och med en gräns på max 300 transaktioner på den digitala versionen.

Ringde själv SKV där han jag talade med förstod problemet. Det lät inte på honom som om de planerade några förändringar och att de väntar på att lagen uppdateras innan de kan göra något. Nåja vi får se.

Men han nämnde till mig att man kunde skicka in sina excel-filer i ett läsbart format separat (t.ex det man kan ladda ned från Bitcoin.tax) och skriva sina totala vinster och förluster som vanligt i blanketten och göra ett öppet yrkande.

Sen var det upp till den enskilde handläggaren att godkänna eller inte.

Luften gick ur mig lite för ett par veckor sen när jag satt med detta och kände att nu är det dags igen att pilla med. Tänkte göra precis som du skriver ovan, det jag undrar bara är hur detta går till rent praktiskt? Fyller man bara i beloppet man tror man behöver skatta för, skriver i öppet yrkande vad det gäller, skickar in digitalt som vanligt och sen postar sina utskrifter från Bitcoin.tax? Eller ska jag skicka in hela deklarationen fysiskt?
Citera
2018-04-07, 13:44
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Det finns till och med en gräns på max 300 transaktioner på den digitala versionen.

Ringde själv SKV där han jag talade med förstod problemet. Det lät inte på honom som om de planerade några förändringar och att de väntar på att lagen uppdateras innan de kan göra något. Nåja vi får se.

Men han nämnde till mig att man kunde skicka in sina excel-filer i ett läsbart format separat (t.ex det man kan ladda ned från Bitcoin.tax) och skriva sina totala vinster och förluster som vanligt i blanketten och göra ett öppet yrkande.

Sen var det upp till den enskilde handläggaren att godkänna eller inte.

Sitter i samma båt här, 1500 transaktioner utspridda över 6 exchanges.

Funderar mellan Deklira och bitcoin.tax

Har mailat Deklira om dom stödjer dessa exchanges eller inte.

Du körde på bitcoin.tax?

Vet du om man kan ställa in så att förlusterna endast är avdragsgilla till 70% på bitcoin.tax? Alternativt om det går att änra i efterhand i slutfilen man får från dom?

Samt att dom räknar ut omkostnadsbelopp?
Citera
2018-04-08, 13:16
  #111
Medlem
polagoms avatar
Cedde999///

Eftersom jag inte hade en aning om deklira när jag skrev det inlägget så ska jag nu undersöka om deklira kan ta mina filer från Bitcoin.tax och skapa K4-filer som jag elektroniskt kan skicka in till SKV. Om det inte fungerar så kör jag på min originalplan.

Och då skickar jag inte det fysiskt för att se till att allting kommer i ett paket. Så jag planerar att då skriva ut filerna från Bitcoin.tax vilket jag lade in i Excel och räknade sen ut vinst och förlust där.
Så enklast är väl att skriva vad din vinst är X, din förlust är Y. Och sen om SKV ser dina uträkningar och dina bifogade transaktionshistorik så är det upp till dem att antingen direkt tro på dina uträkningar. Eller att för hand räkna ut det igen.

Eftersom jag inte planerar att fuska med uträkningarna så har jag inget att dölja, utan enbart oroa mig för att det är någon trångsynt jäkel som inte godkänner det och kräver i normalt K4-D formattet.
Citera
2018-04-08, 13:18
  #112
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimonas
Sitter i samma båt här, 1500 transaktioner utspridda över 6 exchanges.

Funderar mellan Deklira och bitcoin.tax

Har mailat Deklira om dom stödjer dessa exchanges eller inte.

Du körde på bitcoin.tax?

Vet du om man kan ställa in så att förlusterna endast är avdragsgilla till 70% på bitcoin.tax? Alternativt om det går att änra i efterhand i slutfilen man får från dom?

Samt att dom räknar ut omkostnadsbelopp?

Nej Bitcoin.tax kan tyvärr inte räkna om förlusterna till 70%. Men ja du kan ställa om till omkostnadsbelopp - average cost.

Sen tycker jag det känns enklast att räkna ut totala vinsten och förlusten separat sen så har du själv koll på det och skickar in dem siffrorna till SKV som sen borde enkelt kunna komma fram till samma resultat.
Citera
2018-04-09, 11:01
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Cedde999///

Eftersom jag inte hade en aning om deklira när jag skrev det inlägget så ska jag nu undersöka om deklira kan ta mina filer från Bitcoin.tax och skapa K4-filer som jag elektroniskt kan skicka in till SKV. Om det inte fungerar så kör jag på min originalplan.

Och då skickar jag inte det fysiskt för att se till att allting kommer i ett paket. Så jag planerar att då skriva ut filerna från Bitcoin.tax vilket jag lade in i Excel och räknade sen ut vinst och förlust där.
Så enklast är väl att skriva vad din vinst är X, din förlust är Y. Och sen om SKV ser dina uträkningar och dina bifogade transaktionshistorik så är det upp till dem att antingen direkt tro på dina uträkningar. Eller att för hand räkna ut det igen.

Eftersom jag inte planerar att fuska med uträkningarna så har jag inget att dölja, utan enbart oroa mig för att det är någon trångsynt jäkel som inte godkänner det och kräver i normalt K4-D formattet.

Okej, jag tänkte köra på samma. Lämnar in fysiskt så jag vet att det kommer rätt. Du får mer än gärna utvärdera Deklira när du testat! Hade missat det också. Läser om den nu
Citera
2018-04-09, 11:38
  #114
Medlem
Ni som minar, vilka avdrag gör ni ? Elkostnader, utrustning?
Citera
2018-04-09, 12:17
  #115
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedde999
Okej, jag tänkte köra på samma. Lämnar in fysiskt så jag vet att det kommer rätt. Du får mer än gärna utvärdera Deklira när du testat! Hade missat det också. Läser om den nu

Jag menar så klart att jag isf skickar in det fysiskt och inte tvärtom

Och jag gör det, dvs Deklira. Efter att jag dubbelkollat att siffrorna ser ut att stämma.
Citera
2018-04-09, 22:36
  #116
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Ni som minar, vilka avdrag gör ni ? Elkostnader, utrustning?

Räknas det som kapitalvinst om man grävt efter guld hemma i trädgården?
Citera
2018-04-10, 17:10
  #117
Medlem
Som de flesta vet så är påståendet att skatt endast behöver deklareras vid växling till fiat felaktigt. Du är tvungen att redovisa SAMTLIGA byten mellan kryptovalutor då dessa ses som avyttringar.

Kan tipsa om följande tjänst för alla som tänkt deklarera sina transaktioner. En svensk tjänst som sammanställer och räknar ut skatten som ska betalas. Koden i på hemsidan nedan (KRYPTOKOLL15) ger 15% rabatt på priset som ordinarie ligger på 399kr. Löser en jäkla massa huvudvärk för en billig peng.

http://kryptokoll.nu/deklira-sverige...-kryptovaluta/
Citera
2018-04-10, 20:00
  #118
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madey
Som de flesta vet så är påståendet att skatt endast behöver deklareras vid växling till fiat felaktigt. Du är tvungen att redovisa SAMTLIGA byten mellan kryptovalutor då dessa ses som avyttringar.

Kan tipsa om följande tjänst för alla som tänkt deklarera sina transaktioner. En svensk tjänst som sammanställer och räknar ut skatten som ska betalas. Koden i på hemsidan nedan (KRYPTOKOLL15) ger 15% rabatt på priset som ordinarie ligger på 399kr. Löser en jäkla massa huvudvärk för en billig peng.

http://kryptokoll.nu/deklira-sverige...-kryptovaluta/

På Dekliras hemsida så skriver de att du ska välja din 'Mäklare/Exchange'. De flesta som har kört med trading har ju säkert använt flera olika exchanges. Funkar det?
För oss som har sammanställt dessa trades från alla olika exchanges till en CSV-fil eller liknande går det bra? Har du någon aning om det?
Citera
2018-04-11, 20:10
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
På Dekliras hemsida så skriver de att du ska välja din 'Mäklare/Exchange'. De flesta som har kört med trading har ju säkert använt flera olika exchanges. Funkar det?
För oss som har sammanställt dessa trades från alla olika exchanges till en CSV-fil eller liknande går det bra? Har du någon aning om det?

Jag skickade in csv-fil med alla transaktioner och tog "annan" på valet av exchange och skrev in flera stycken Har nu gått ganska exakt 57h och jag har inte hört något ännu. Så mycket för "inom 48h". Återkommer när/om jag får svar.
Citera
2018-04-12, 08:16
  #120
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedde999
Jag skickade in csv-fil med alla transaktioner och tog "annan" på valet av exchange och skrev in flera stycken Har nu gått ganska exakt 57h och jag har inte hört något ännu. Så mycket för "inom 48h". Återkommer när/om jag får svar.

Härligt, gör gärna så. Ska 'äntligen' ta tid den här fredagen för att gå igenom mina transaktioner då jag har tid över så skickar in efter det. Om nu inte så att dem inte klarar av det här.
Keep me in the loop!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback