Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 14:48
  #1
Medlem
Ja, då var det snart dags att deklarera. Många är det nog som sitter med en liten klump i magen och överväger hurvida de ska skatta på vinsten de gjort eller försöka glida under radarn och hoppas på det bästa.

Hur resonerar du? Kommer du skatta för din kryptovinst?

Jag börjar: Jag kommer likt en ninja röra mig i skuggorna och undvika skatten likt en vit man undviker negresser.
Citera
2018-03-02, 14:55
  #2
Medlem
Jag kommer att skatta. Har tagit ut tillräckligt mycket i fiat för att vara på deras radar så för mig finns inget alternativ.
Det trista är att det är så övermänskligt krångligt att beräkna skatten. Jag sitter dag ut och dag in för att försöka få ihop siffrorna.
Citera
2018-03-02, 15:16
  #3
Medlem
Oldberrys avatar
Kommer ej skatta har bara sålt genom avanza på isk
Citera
2018-03-02, 16:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ft1717
Jag kommer att skatta. Har tagit ut tillräckligt mycket i fiat för att vara på deras radar så för mig finns inget alternativ.
Det trista är att det är så övermänskligt krångligt att beräkna skatten. Jag sitter dag ut och dag in för att försöka få ihop siffrorna.

Hur mycket har du gjort i vinst? Själv har jag gjort ca 140.000:- i vinst.
Citera
2018-03-02, 17:44
  #5
Medlem
Jag tänker inte skatta, sålde för 57000 förra året. Jag tror inte ens jag har hjärnkapacitet att räkna ut vad jag är skyldig ändå
Citera
2018-03-02, 23:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLzj
Hur mycket har du gjort i vinst? Själv har jag gjort ca 140.000:- i vinst.
Vill inte säga hur mycket, men mer än 140K. Hade vinsten stannat kring hundra papp eller så hade kanske jag också hade struntat i att skatta, om inte annat på grund av allt krångel. När det är högre belopp och man vill ha det på banken så har man nog inte mycket alternativ till att genomlida beskattningen.
Citera
2018-03-03, 04:33
  #7
Medlem
Luckyhorses avatar
man ska bara betala skatt om man tagit ut till fiat eller? sitter bara och håller för tillfället
Citera
2018-03-03, 05:39
  #8
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyhorse
man ska bara betala skatt om man tagit ut till fiat eller? sitter bara och håller för tillfället

Nej enligt reglerna blir det beskattning när du säljer oavsett vad du erhåller. Dessutom beskattning om du köper något för krypto.
Citera
2018-03-03, 09:08
  #9
Medlem
Sätt in BTC på en bettingsida, sen "spelar" du över beloppet till valfri spelbörs som har SEK sen plockar du ut det från spelbörsen till bankkontot. Tillvägagångssättet är lika som bonustradning. Krävs dock att du behöver punga lite FIAT på spelbörsen för att börja. Men ju mer du lyckas spela över så kan du köra större belopp varje gång.
Citera
2018-03-03, 09:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyhorse
man ska bara betala skatt om man tagit ut till fiat eller? sitter bara och håller för tillfället

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej enligt reglerna blir det beskattning när du säljer oavsett vad du erhåller. Dessutom beskattning om du köper något för krypto.

Som Svenne-i-Banan säger, varje transaktion fär BTC byts mot antingen annan crypto, fiat eller vara räknas som avyttring och är skattepliktig.
Citera
2018-03-03, 12:35
  #11
Medlem
Hej, har en liten annan fråga. Har jag förstått det rätt om en undanhållen skatt på under ca 4500 räknas som obetydlig mängd och ger inte skattetillägg. https://www.blinfo.se/foretagskunska...a-belop__14985
https://www4.skatteverket.se/rattsli...1#section49-10

Jag har basicly runt 4 tusen i krypto som det tjäns som man skullebehöva vara skattejurist för att deklarera till punkt och pricko. Diverse smart contracts, växlingar via shapeshift, mining (vid vi något fall bristande dokumentation).

Som sagt, de kommer kanse handla om 1000 kronor som jag skullebehöva betala i skatt men är rädd för att om man ens nämner bitcoin i deklarationen kommer man hamna i en stickkontroll.


Jag tror att beloppet är obetydligt ur utredningsperspektiv men undrar om det är även obetydligt or ett lagligt perspektiv. Det är främst samvetet som säger emot.

Tänkt att sälja via localethereum till kanse paypal (via en säljare som har bra reputation) eller via swish från localbitcoins. Kanse båda.

Om ni undrar varför jag vill sälja så är det för att ta bort alla eventuella fel jag gjort och sätta in större pengar med top notch dokumentation.
__________________
Senast redigerad av Kffbkkkn 2018-03-03 kl. 12:53.
Citera
2018-03-03, 15:46
  #12
Medlem
Har gjort en 3-4,000kr förlust på Aktier, så tänker plocka ut 4000kr i vinst och deklarera det. Så jag slipper skatta på dem pengarna iaf, resten behåller jag i min wallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback