Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Har ätit citalopram i nästan två år nu. Hade en såpass svår depression att jag till slut hamnade på psykakuten på st Göran.
Började med 20mg vilket hjälpte en en aning, dock mådde jag fruktansvärt dåligt psykiskt den första veckan innan det började bli bättre. Efter ca en månad kände jag att ångestkänslorna började återkomma så jag trappade upp till först 30mg och sedan till 40. Låg på 40 i drygt ett år och har sedan dess trappat ned så jag ligger på 20 igen, och mår prima så jag ska snart försöka trappa ned ytterligare för att sedan sluta helt.
Precis som Ralf2 skriver påverkar det sexlusten. Nu mådde jag iofs redan så dåligt att jag inte hade nån större sexlust att tala om, men i över ett halvår efter att jag börjat äta pillren hade jag mycket svårt att komma. Det var tom så att jag då och då helt enkelt "tröttnade" och gav upp innan jag var klar.
Sorry om jag väcker en död tråd... Men jag åt iaf första två veckorna 10mg,sedan gick jag över på 20 mg... Åt det i 100 dagar, slarvade endel och hade ibland glapp på en - tre dagar dum i huvudet som jag är / var. Har nu iaf gått över på att 40 mg idag faktiskt. Hjälpte endel i början men effekten började minska och gamla tankesätt och tankevanor kom tillbaka. Får hålla tummarna nu för att 40 mg hjälper.
Sexlusten har jag inte märkt någonting av faktiskt, snarare tvärt om. När jag var ledsen, deprimerad och sjukskriven så hade ja noll lust. När livsviljan kom tillbaka efter en tid så sköt sexlusten i höjden igen
Tillägg: Hade något valiumpreparat för att klara av de första veckornast tokångest och panikångest...