2007-04-25, 22:40
Medlem
Rixpundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madball
Har ätit 5 olika anti-depressiva piller: Zoloft, Cipramil, Effexor, Buspar och nu Seroxat.

Min erfarenhet är att biverkningarna aldrig är farliga, förutom erektionsbiten och kanske att man blir irritabel och skit vid höga doser och lite zombieaktig. Men det hjälper fett mot panikångest och ångest överhuvudtaget.

ALLA biverkningar som överhuvudtaget finns måste rapporteras, så var inte orolig. Du kommer inte få en psykos eller tappa håret

Kan vara farligt som satan i väldigt sällsynta fall
http://www.oberoende.info/rfhlups/serotoninsyndrom.htm

Har själv fått Serotonergt syndrom på rekommenderad dos Cimpramil utan kombination med annat läkemedel eller droger.Höll fan på att stryka med på kuppen.
Citera
2007-04-25, 22:48
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixpundare
Kan vara farligt som satan i väldigt sällsynta fall
http://www.oberoende.info/rfhlups/serotoninsyndrom.htm

Har själv fått Serotonergt syndrom på rekommenderad dos Cimpramil utan kombination med annat läkemedel eller droger.Höll fan på att stryka med på kuppen.

Oj, som ensamt läkemedel låter det ytterst ovanligt, vad sa doktorerna? Något som bidrog? Hur länge låg du inne?

SOm läkemedel för en grupp patienter är ju SSRI fantastiskt annars, räddar många liv per år.
Citera
2007-04-25, 23:56
Medlem
puckots avatar
När vi ändå är inne på det här spåret med att kombinera diverse piller. Jag använder Trevis och Dimetikon ibland mot gasproblem. Kan någon av dom vara farliga att kombinera med Citalopram?
Citera
2007-04-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Ok. Men Alvedon har allstå inga ämnen som kan vara farliga då i samband med Citalopram?
Nej.
Citera
2007-07-07, 04:19
Medlem
kärrings avatar
ska börja på en dos med 10mg citalopram och 10mg atarax men blev lite orolig när jag läste det som stod i länken där uppe men det var massa sjukhus termer där som jag inte förstod så nån som kan klar göra det hela lite?

anledning till ataraxen som är lugnande är tydligen att det ska hjälpa i början då citalopramen ska ge negativ hjäälp i början men sen fixa allt sa min läkare...
Citera
2007-07-07, 22:53
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av kärring
ska börja på en dos med 10mg citalopram och 10mg atarax men blev lite orolig när jag läste det som stod i länken där uppe men det var massa sjukhus termer där som jag inte förstod så nån som kan klar göra det hela lite?

anledning till ataraxen som är lugnande är tydligen att det ska hjälpa i början då citalopramen ska ge negativ hjäälp i början men sen fixa allt sa min läkare...

Citalopram kan ha många hemska biverkningar. Jag fick 5 veckors helvete, men alla reagerar olika. Nu 3-4månader efteråt på dosen 30mg mår jag så oerhört mkt bättre och tycker det var lätt värt biverkningarna.

Testa med atarax, funkar det är det kanon. För mig krävdes det benzo för att klara av de första veckorna av ångest.
Citera
2007-07-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Har ätit citalopram i nästan två år nu. Hade en såpass svår depression att jag till slut hamnade på psykakuten på st Göran.
Började med 20mg vilket hjälpte en en aning, dock mådde jag fruktansvärt dåligt psykiskt den första veckan innan det började bli bättre. Efter ca en månad kände jag att ångestkänslorna började återkomma så jag trappade upp till först 30mg och sedan till 40. Låg på 40 i drygt ett år och har sedan dess trappat ned så jag ligger på 20 igen, och mår prima så jag ska snart försöka trappa ned ytterligare för att sedan sluta helt.

Precis som Ralf2 skriver påverkar det sexlusten. Nu mådde jag iofs redan så dåligt att jag inte hade nån större sexlust att tala om, men i över ett halvår efter att jag börjat äta pillren hade jag mycket svårt att komma. Det var tom så att jag då och då helt enkelt "tröttnade" och gav upp innan jag var klar.

Sorry om jag väcker en död tråd... Men jag åt iaf första två veckorna 10mg,sedan gick jag över på 20 mg... Åt det i 100 dagar, slarvade endel och hade ibland glapp på en - tre dagar dum i huvudet som jag är / var. Har nu iaf gått över på att 40 mg idag faktiskt. Hjälpte endel i början men effekten började minska och gamla tankesätt och tankevanor kom tillbaka. Får hålla tummarna nu för att 40 mg hjälper.

Sexlusten har jag inte märkt någonting av faktiskt, snarare tvärt om. När jag var ledsen, deprimerad och sjukskriven så hade ja noll lust. När livsviljan kom tillbaka efter en tid så sköt sexlusten i höjden igen

Tillägg: Hade något valiumpreparat för att klara av de första veckornast tokångest och panikångest...
Citera
2007-07-29, 19:17
Medlem
Kompulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MastaH666
Jag har då inte känt någon minskad sexlust..

Äter Citalopram och min sexlust har åkt bergochdalbana. Ibland är jag kåt men kan inte få orgasm hur mycket man än håller på. Ibland är jag så överkåt att jag har lust x antal gånger per dag.
Frustrerande.

Andra biverkningar som jag märkt är muntorrheten och den lite extraextra nedstämdeheten som skapar dåliga tankar hos mig.
Än mer frustrerande
Citera
2007-07-29, 19:46
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompulsiv
Äter Citalopram och min sexlust har åkt bergochdalbana. Ibland är jag kåt men kan inte få orgasm hur mycket man än håller på. Ibland är jag så överkåt att jag har lust x antal gånger per dag.
Frustrerande.

Andra biverkningar som jag märkt är muntorrheten och den lite extraextra nedstämdeheten som skapar dåliga tankar hos mig.
Än mer frustrerande

Ät flourtabletter eller salivframkallade sugtabletter från Apoteket! Personalen ska faktiskt berätta att Citalopram ger muntorrhet och att man bör ta flourtabletter eller nåt dylikt.
Citera
2007-08-28, 00:35
Medlem
BadGirls avatar
jag är mitt i en utsättning av citalopram just nu och undrar om ni har några råd eller tips att komma med.

det är så att jag känner mig otroligt aggressiv mot min omgivning. har inget tålamod känns det som. minsta lilla problem som uppstår gör mig helt galen. även om jag inte visar det utåt så kokar jag inombords. detta känns otroligt jobbigt och är ingenting som jag känner igen från tidigare utsättningar. min utsättning sker efter ordination från min läkare.

någon som känner igen detta eller har något råd/tips vad man kan göra åt det?
Citera
2007-11-08, 12:58
Medlem
muneys avatar
Tog min första tablett i morse. Vetifan om det är placebo men jag känner mig ganska fuckad nu. Någon annan som blev extremt rastlös i början av "kuren"?
Citera
2007-11-08, 17:59
Medlem
jag börjde med 10 mg för snart 5 veckor sen. första 2 dagarna kände jag mej som en zombie och helt likgiltig, synen oklar m.m. efter ett par dagar fick jag plötsligt extrem ångest efter en bagatellhändelse, panikattacker kom sen i vågor helt obefogade, mina smärtsyndrom blev värre, fick självmordstankar, klump i bröstet/halsen. 2 veckor efter jag började avtog de värsta biverkningarna.

när jag mådde som sämst ville min läkare att jag skulle höja från 10 mg till 20 trots ångesten. men jag höjde till 15 i ca en vecka o gick sen över till 20. dom övergångarna medförde ingen förhöjd ångest...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in