2012-07-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basketkent
Har länge följt dödlig fångst och tycker att det är väldigt intressant. Men en sak jag aldrig fått reda på är vad dom tjänar. Någon som vet? Kapten och sjömännen.

Om jag förstått det rätt (var längesen jag tittade) så har alla en viss procent av själva fångsten, det är därför dom ibland kan casha in en halv årslön på typ 2 veckors jobb.
Citera
2012-07-05, 12:20
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basketkent
Har länge följt dödlig fångst och tycker att det är väldigt intressant. Men en sak jag aldrig fått reda på är vad dom tjänar. Någon som vet? Kapten och sjömännen.

Beror på hur mycket fångst de får. Fast det är väl ändå ganska svårt att svara, man tjänar olika på alla skepp. Men detta var ett svar som jag hittade på nätet, visserligen var detta svaret för 5 år sedan, men det kan väl ge en liten hum om det.

"It all depends on how much they catch, last season "The Northwestern's", crew left with 44,000 each."

Men det är ruskigt bra betalt.
Citera
2012-07-05, 13:34
Medlem
Kontaktpersons avatar
De har i många avsnitt redovisat och sagt vad de tjänar. Varje säsongsavslutningsprogram (finns det ordet? Sjukt långt ) Iaf, där säger dom hur mycket varje båt tjänat och hur mycket varje deckhand får. Mellan 35-52K dollar brukar de ligga.
Citera
2012-07-05, 14:26
Medlem
kattbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktperson
De har i många avsnitt redovisat och sagt vad de tjänar. Varje säsongsavslutningsprogram (finns det ordet? Sjukt långt ) Iaf, där säger dom hur mycket varje båt tjänat och hur mycket varje deckhand får. Mellan 35-52K dollar brukar de ligga.

För två veckors arbete?
Citera
2012-07-05, 14:39
Medlem
Beergs avatar
vanligtvis är krabbsäsongen mellan 2-4 veckor och lön per besättningsman vad jag har sett ligger på 10.000 till 30.000 dollar.
Citera
2012-07-05, 14:40
Medlem
Pennskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattben
För två veckors arbete?

Ja jag tror det är runt 2-3 veckor för kungskrabba. Sen drar dom ju ut en gång till för att fiska opilio, men då är dom ute mkt längre har jag för mej. Vet heller inte hur mkt pengar dom drar in under den säsongen.
Citera
2012-07-05, 14:50
Medlem
nilfirres avatar
knappast värt cashen, de dör ju hipp som happ på dom där båtarna. Sen verkar de ju leva i misär på skeppet
Citera
2012-07-05, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kattben
För två veckors arbete?
Två-tre veckors HÅRT arbete, om man ska tro på serien det vill säga.
Citera
2012-07-05, 15:46
Medlem
Daniel501s avatar
Jag har jobbat som fiskare på en Norsk båt och vi var ute i snitt 3v (då vår kvot fyllts) och vissa gånger var bättre än andra (kvoten fylddes efter 1.5v eller 2v istället för 3v) och fick ut en 55-65k NOK beroende på material som gått sönder, fiske priser och så vidare, vi fiskade f.ö torsk mestadels.

Har 3 bekanta som gick ihop och köpte en krabb-båt som dem fiskar i nordhavet, ingen stor båt ö.h.t men dem kan "håva in" 150k NOK på en 2v runda som dem senare delar på 3, i ren förtjänst..

Men det är ju som så att du oftast inte pallar ligga ute i flera veckor och sen hoppa på en ny båt direkt när du stiger i land för det är ibland, inte värt pengarna där ute.. - grader och piskande regn och fångsten SKA upp oavsett om ditt finger fastnar någonstans och rycks ur..

Lönerna i Alaska är snarlika med våra då det är fiskeskatt hos båda men det är beroende på vad dem säljer sin last för!

EDIT: OnT; Kapten, styrman tjänar ju betydligt mer än deckhands då dem står för båt, material och är högre i rang.

Mvh,
Senast redigerad av Daniel501 2012-07-05 kl. 15:51.
Citera
2012-07-05, 15:48
Medlem
Jarlskarls avatar
Ofta dom cashar in så pass mycket? Jag hade GÄRNA legat och skedat med ett gäng skäggiga gubbar och jobbat röven av mig i två veckor per år om det hade betytt att jag kunnat ligga på playan och glassa resten av tiden
Citera
2012-07-05, 15:58
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlskarl
Ofta dom cashar in så pass mycket? Jag hade GÄRNA legat och skedat med ett gäng skäggiga gubbar och jobbat röven av mig i två veckor per år om det hade betytt att jag kunnat ligga på playan och glassa resten av tiden

Det är lätt att säga så i ett varmt rum framför datorn

Annars är det väl bara att söka till någon båt, de söker säkert personal hela tiden!
Citera
2012-07-05, 16:25
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Annars är det väl bara att söka till någon båt, de söker säkert personal hela tiden!

Man kan undra varför, om det är så himla bra betalt.

tror 99% kommer skita på sig när de ser kontraktet om dödsrisken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in