• 2
  • 3
2018-02-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitends
Hej du, det är jag som startat tråden, det var INTE jag som svarade på din kommentar om aktier. Chilla lite va.

Förlåt jag förstår att det uppfattades som dålig ton, egentligen ska mitt svar läsas med en jävligt lugn ton men text kan lätt tolkas fel
Citera
2018-02-28, 12:27
Medlem
Min första tanke är att många fokuserar på räntor och amorteringar.
Det är ju egentligen det enda man kan vara säker på (om man binder). Det är ju i dagsläget inte så stora kostnader heller.

Viktigt är ju att om man jämför med hyra så innefattar det ju stambyte, takomläggning, byte av uppvärmningssystem ev gräva om grunden, nytt kök/badrum m.m.
Sen andra småsaker vitvaror av alla dess slag, omtapetseringar, nya golv m.m.

Många lånar ju upp på huset när dom gör renoveringar/inköp till huset vilket gör att lånen stiger efterhand.
Citera
2018-02-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Min första tanke är att många fokuserar på räntor och amorteringar.
Det är ju egentligen det enda man kan vara säker på (om man binder). Det är ju i dagsläget inte så stora kostnader heller.

Viktigt är ju att om man jämför med hyra så innefattar det ju stambyte, takomläggning, byte av uppvärmningssystem ev gräva om grunden, nytt kök/badrum m.m.
Sen andra småsaker vitvaror av alla dess slag, omtapetseringar, nya golv m.m.

Många lånar ju upp på huset när dom gör renoveringar/inköp till huset vilket gör att lånen stiger efterhand.

Ja, det är ju det smidigaste/mest fördelaktiga med att inte ha hus. Att någon annan fixar omkostnaderna och lagar om nåt går sönder.

Däremot kommer vi inte låna upp för renoveringar. Så klart, om taket OCH värmepannan OCH bilen går sönder SAMTIDIGT så kanske man behöver låna en slant. Men vi är inte den typ av människor som behöver ha det snyggt omkring oss (städat, jo, modernt och tjusigt, nej) och tänker att behöver vi renovera så gör vi det lite pö om pö och tar ett rum i taget. Det kanske innebär att badrummet ser risigt ut i två år men det gör faktiskt ingenting. Jag vet att man inte blir särskilt mycket (om ens alls) lyckligare av att ha ett nyrustat kök.
Tack för din input.
Citera
2018-02-28, 22:12
Medlem
Som redan sagt i tråden är det en massa faktorer som det inte går att sätta ett objektivt värde på. Möjligheten att ha barnen lekandes själva i den egna trädgården medans man själv lagar middag istället för att behöva gå ut till en park och vakta barnen för pundare är otroligt värdefullt för mig (i realiteten skulle barnen bli sittandes med sina iPads istället) Men har man inte barn så är det inget värt.
Citera
2018-03-01, 13:42
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Som redan sagt i tråden är det en massa faktorer som det inte går att sätta ett objektivt värde på. Möjligheten att ha barnen lekandes själva i den egna trädgården medans man själv lagar middag istället för att behöva gå ut till en park och vakta barnen för pundare är otroligt värdefullt för mig (i realiteten skulle barnen bli sittandes med sina iPads istället) Men har man inte barn så är det inget värt.

Exakt så här. Nu köpte vi hus under lite andra(otroligt gynnsamma) förutsättningar men den här faktorn kan inte påtalas tillräckligt många gånger. Och glöm inte hur härligt det är med en trädgård som man kan sitta ute i långt in på natten härliga sommarkvällar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in