• 1
  • 2
2018-02-27, 08:16
Medlem
Hej flash!

Här sitter jag och har ångest.
Har sparat en massa pengar så att vi ska kunna köpa hus. Ordnad ekonomi och allt sånt. Vill inte bara ha, utan behöver huset också. På grund av trångboddhet och på grund av verksamhet.

Men är det värt det? Vi betalar förvisso rätt mycket pengar idag på boendet (som dessutom inte passar oss), ca 9000 kr totalt. Men när jag räknar på vad ett hus skulle kosta så skulle det landa på ca 12 000 kr OM räntan inte går upp, OM taket inte går sönder, OM... (och detta är efter skattereduktion).

Vi har god ekonomi. Banken har räknat på flera procentenheter högre ränta och sett att vi skulle klara det bra. Vi är båda utbildade inom bristyrken med okej löner. Det är jag som nojar, inte banken.

Idag kan vi ju teoretiskt bestämma oss för att ta ett sabbatsår och glida omkring i mjukisbrallor varje dag, måla tavlor, rulla tummarna och sticka lovikavantar. Våra sparade medel håller för det. Om en bil helkvaddar så skulle vi bara kunna *poff* köpa en ny. Trygghet, frihet.

Så, eh, ja. Är det värt att köpa hus? Ingen kan ju svara för vad som är värt för mig, såklart. Men ni kan svara på om det var värt det för er. Har ni ångrat er? Eller var det ert livs bästa affär?

P.S. Det handlar inte om att göra bostadsaffär.
Citera
2018-02-27, 08:20
Medlem
elmhedens avatar
Räkna på er ekonomi om allt "skiter sig" och vilken månadskostnad ni då får. Huspriserna kan du skita i, ni köper ju för att bo. Sammanställ ett ganska dystert scenario och sätt undan denna månadskostnad en tid för att se hur det skulle bli i huset. Om/när ni väl flyttar in fortsätt avsätta samma månadskostnad. Är tiderna fortsatt bra sparar ni upp en buffert som är bra att ha när ekonomin dippar.
Citera
2018-02-27, 08:23
Medlem
Hej splitends.

Nu har jag inte riktigt koll på vad ert "drömhus" ligger i pris. Men jag kan bar areflektera om min egen situation. och i mitt fall kan jag inte se nåt annat boende än hus.
Större ytor en tomt där man kan gå ut samt att man alltid kan hitta på nåt att göra. Fixa nåt klippa gräs etc.
Jag skulle klättra på väggarna i en lägenhet och kostnaden skulle skuta i höjden p.g.a aktiviteter som man skulle behöva hitta på.
Sen där jag har valt att bosätta mig så är det utan tvekan den mest ekonomiska lösningen. Kostnad idag ca 9 K där hälften är amortering. skulle jag försöka hitta en hyresrätt i rimlig storlek blir hyran minst desamma.
Citera
2018-02-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Räkna på er ekonomi om allt "skiter sig" och vilken månadskostnad ni då får. Huspriserna kan du skita i, ni köper ju för att bo. Sammanställ ett ganska dystert scenario och sätt undan denna månadskostnad en tid för att se hur det skulle bli i huset. Om/när ni väl flyttar in fortsätt avsätta samma månadskostnad. Är tiderna fortsatt bra sparar ni upp en buffert som är bra att ha när ekonomin dippar.

Vi sparar idag nästan en hel lön per månad. Så skulle någon bli arbetslös skulle det gå fint ändå med stor sannolikhet.
Jag har inga problem med att lägga undan pengar, jag har mer problem med att jag inte kommer kunna lägga undan lika mycket pengar (för att huset slukar dem). Och att mitt sparkapital, min trygghet, försvinner in i ett hus och jag måste börja om på 0 igen. Vi kommer såklart ha en buffert kvar, men det är ju just också en buffert (om kylskåpet pajar, om fasaden måste målas, om någon tappar bort nycklarna...) och inte pengar (som nu) jag kan använda hur fasen jag vill. Som boende i hyresrätt ringer jag bara ett samtal så kommer hyresbolaget och byter ut min kyl kostnadsfritt om den skulle gå sönder och jag kan istället lägga mina pengar på smycken om jag så skulle vilja.
Citera
2018-02-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Hej splitends.

Nu har jag inte riktigt koll på vad ert "drömhus" ligger i pris. Men jag kan bar areflektera om min egen situation. och i mitt fall kan jag inte se nåt annat boende än hus.
Större ytor en tomt där man kan gå ut samt att man alltid kan hitta på nåt att göra. Fixa nåt klippa gräs etc.
Jag skulle klättra på väggarna i en lägenhet och kostnaden skulle skuta i höjden p.g.a aktiviteter som man skulle behöva hitta på.
Sen där jag har valt att bosätta mig så är det utan tvekan den mest ekonomiska lösningen. Kostnad idag ca 9 K där hälften är amortering. skulle jag försöka hitta en hyresrätt i rimlig storlek blir hyran minst desamma.

Det typ av hus vi behöver (rätt storlek) kostar ca 3 000 000 kr, strax under om man är villig att fixa lite själv.

Vi bor i radhus idag så vi har en liten gräsplätt och vi trivs bra men radhuset passar oss inte längre och har inte gjort på länge. Vi har vuxit ur det, på flera olika sätt.

Jag kan hålla med om det där med aktiviteterna, det var en bra poäng.
Citera
2018-02-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitends
Det typ av hus vi behöver (rätt storlek) kostar ca 3 000 000 kr, strax under om man är villig att fixa lite själv.

Vi bor i radhus idag så vi har en liten gräsplätt och vi trivs bra men radhuset passar oss inte längre och har inte gjort på länge. Vi har vuxit ur det, på flera olika sätt.

Jag kan hålla med om det där med aktiviteterna, det var en bra poäng.

Då låter 12 K lite mycket? Vi köpte vårt för 2 500 000. gick in med hälften cash.
har en ränteutgift på 1 k efter skatteavdrag. drift 3500( Bergvärme) och amortering 4500. = 9k
Når ni 12 K så måste ni låna i princip allt alt räkna med någon extrem drift eller räntesats?
Citera
2018-02-27, 09:25
Medlem
note-its avatar
Citat:
Hej flash!

Har sparat en massa pengar så att vi ska kunna köpa hus. Ordnad ekonomi och allt sånt. Vill inte bara ha, utan behöver huset också. På grund av trångboddhet och på grund av verksamhet.

Men är det värt det? Vi betalar förvisso rätt mycket pengar idag på boendet (som dessutom inte passar oss), ca 9000 kr totalt. Men när jag räknar på vad ett hus skulle kosta så skulle det landa på ca 12 000 kr OM räntan inte går upp, OM taket inte går sönder, OM... (och detta är efter skattereduktion).

Vi har god ekonomi. Banken har räknat på flera procentenheter högre ränta och sett att vi skulle klara det bra. Vi är båda utbildade inom bristyrken med okej löner. Det är jag som nojar, inte banken.

Idag kan vi ju teoretiskt bestämma oss för att ta ett sabbatsår och glida omkring i mjukisbrallor varje dag, måla tavlor, rulla tummarna och sticka lovikavantar. Våra sparade medel håller för det. Om en bil helkvaddar så skulle vi bara kunna *poff* köpa en ny. Trygghet, frihet.

Så, eh, ja. Är det värt att köpa hus? Ingen kan ju svara för vad som är värt för mig, såklart. Men ni kan svara på om det var värt det för er. Har ni ångrat er? Eller var det ert livs bästa affär?

Handlar det om bekvämlighet, vilket inte verkar vara främmande för dig, då är ett husägande inte att rekommendera.
Citera
2018-02-27, 09:34
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Hej flash!

.

Först och främst så bör ni väll se över vad de största anledningarna för er att skaffa hus är? Om det bara är trångboddhet så kan ni ju också titta efter ett större radhus eller varför inte lägenhet?

Om det finns andra anledningar som att ni vill ha tomt, pool, närhet till bra skolor och/eller dagis, ekonomiskt starka områden osv så är det en större anledning.

Fokusera på "Varför just hus" så löser ni nog frågan.

Vi flyttade från Bfr till hus för snart tre år sedan och är väldigt nöjda med valet, men det betyder inte at vi inte saknar enkelheten med en bfr.
Citera
2018-02-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Då låter 12 K lite mycket? Vi köpte vårt för 2 500 000. gick in med hälften cash.
har en ränteutgift på 1 k efter skatteavdrag. drift 3500( Bergvärme) och amortering 4500. = 9k
Når ni 12 K så måste ni låna i princip allt alt räkna med någon extrem drift eller räntesats?

Du kan inte räkna med amortering som en kostnad.. Antar att TS också gör det annars går siffrorna inte ihop på något sätt.
Citera
2018-02-27, 10:07
Medlem
Köpte hus för några år sedan med beräknat takbyte, så vi fick huset lite under utgångspris.
Köpte de för drygt 2850000 istället för 3 miljoner som var utgångs. Vi kalkylera med takbytet i priset nämligen eftersom de var 60år gammalt.
Gjorde takbytet i höstas och fick huslån på det.

Nu kommer min fina jämförelse.
Har två bröder som bor i olika hyresrätter.
Den ena betalar för en 3a (två sovrum bara) drygt 10000kr, visst det är skönt att bo i hyresrätt men begränsningarna är trista, dessutom kommer säkert barn nr 2 inom sin tid också vilket innebär ny flytt och antagligen dyrare hyra.

Har en annan bror som bor i en relativt ny 3a i en annan stad, lite större där deras månadshyra ligger på strax över 11000kr. Ny modern 3a så den är inte jättestor.

Nu bor jag i ett lagom hus, 130kvm med ovanvåning samt källare. Tomt på 1100kvm samt garage och nytt tak (annat småfix som måste göras men är taket bytt så kan man ta de andra sen).
Vår kostnad men amortering + räntor hamnar på cirka 8500 i månaden, visst nu är inte elen och vattnet inräknat men slår man ut de över ett år så hamnar vi ungefär strax över 10000kr i månaden och bor absolut bäst av mina bröder.
Nu hade vi tur och fick bra amortering när vi tog huslånet (pynta in dom 20% eller va de var man skulle ha) med taklånet så fick vi 2% amorteringen så vi amorterar hälften av de vi betalar i månaden.

Så vi betalar till oss själva egentligen förutom räntan på 4000kr i månaden, 4500 amorterar vi av.
Mina brossor betalar bara avgifter och får inget tillbaks...och vi betalar ungefär lika mycket alla tre...anser vi bor bäst eftersom vi en dag kommer få tillbaks cashen (huset har på 3år även ökat ca 500000kr i värde).

Men visst sen ingår de ju ingen service, nån måste ut å fixa trädgårdslandet, nån måste klippa gräset, nån måste ut å skotta när de snöar (en gång om året).
Citera
2018-02-27, 10:34
Glöm inte att ränteavdraget kommer att försvinna på sikt. Initialt kommer avdraget att minskas.

Citat:
Hej flash!

Citera
2018-02-27, 10:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Så vi betalar till oss själva egentligen förutom räntan på 4000kr i månaden, 4500 amorterar vi av.
Mina brossor betalar bara avgifter och får inget tillbaks...och vi betalar ungefär lika mycket alla tre...anser vi bor bäst eftersom vi en dag kommer få tillbaks cashen (huset har på 3år även ökat ca 500000kr i värde).

Det här är faktiskt en väldigt viktig poäng. Man har som boende i huset råd att se huset tappa 120 000 kronor i värde per år jämfört med någon som betalar 10 000 kr i månaden i hyra (räknar in amorteringen här eftersom en värdeminskning av bostaden innebär att dom pengarna är borta).

Med en hyreshöjning på i genomsnitt 1% per år kommer din brorsan dessutom ha betalat 3 miljoner kronor i hyra om drygt 23 år. Då har vi inte ens tagit livskvaliteten med i beräkningen.

Så man ska inte stirra sig blind på kostnader endast, däremot bör man självklart se till att man klarar av eventuella räntehöjningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in