2018-02-27, 10:52
Medlem
Kan det inte vara läge att ha lite is i magen och kika över konsekvensen av amorteringskravet? Kommer det så borde marknaden påverkas.
Citera
2018-02-27, 15:46
Medlem
Tack för bra inputs!

Ja, jag räknar amortering som en "kostnad" trots att jag är väl medveten om att amortering minskar lånet medan ränta enbart är en kostnad till banken för att få ha lån och att drift är en kostnad för levnadsuppehälle i huset.
Vi kommer inte ha en miljon att pytsa in, som någon som skrev hade gjort. Vi är inga miljonärer och har ingenting dyrt att sälja som t.ex. en bostad. Vi kommer lägga 15% kontantinsats vilket innebär att vi MÅSTE amortera, 2 % ner till 70 % belåningsgrad, vidare 1 % ner till 50 % belåningsgrad. Därför har jag räknat amortering som en kostnad (kommer ju inte ifrån det). Däremot kommer vi inte som det ser ut i dagsläget belåna oss över 4,5 gånger vår inkomst (kommer hamna på runt 3,5).

Det ligger fler saker bakom förutom storlek till att vi vill flytta.

Lat är nog så långt bort man kan komma från mig (oss). Förstår att man kan dra de slutsatserna utifrån att jag skrev att vi teoretiskt kunde ta ett kreativt (slappt) sabbatsår. I verkligheten skulle vi klättra på väggarna då. Vi är riktiga arbetsmyror bägge två och pysslar gärna hemma med både det ena och det andra, det är skönt att arbeta med kroppen.

Fortsätt gärna berätta om hur det blev för just dig/er när ni köpte hus!
Citera
2018-02-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Kan det inte vara läge att ha lite is i magen och kika över konsekvensen av amorteringskravet? Kommer det så borde marknaden påverkas.

Absolut. Vi kommer inte köpa någonting nu direkt, även om vi aktivt tittar. Till sommaren känns mer aktuellt. Sedan ska det ju ut någonting som passar till försäljning också! Rätt storlek, rätt område, rätt skick.
Citera
2018-02-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Då låter 12 K lite mycket? Vi köpte vårt för 2 500 000. gick in med hälften cash.
har en ränteutgift på 1 k efter skatteavdrag. drift 3500( Bergvärme) och amortering 4500. = 9k
Når ni 12 K så måste ni låna i princip allt alt räkna med någon extrem drift eller räntesats?

Nja. 3 000 000 kr, kontantinsats 450 000 kr = lån 2 550 000 kr.
2 550 000 kr x 2 % amortering
2 550 000 kr x 2 % ränta
3000 kr drift
= 8500 + 3000 = 11 500 kr

Räntan kommer med stor sannolikhet öka. Grattis till att ni kunde gå in med 1 250 000 kr kontant i ert boende. Den möjligheten har inte vi - och då får vi naturligtvis också olika förutsättningar och kan inte jämföra med er då vi kommer ha en miljon mer i skulder.
Citera
2018-02-27, 15:55
Medlem
hej, köp inte ett hus, köp mark å lär dig hur man bygger ett hus..huset e inte en tillgång, d e en skuld som bara tar pengar ur fickorna på dej
Citera
2018-02-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumnel
hej, köp inte ett hus, köp mark å lär dig hur man bygger ett hus..huset e inte en tillgång, d e en skuld som bara tar pengar ur fickorna på dej

Det finns tyvärr inga marker till salu i det område med omnejd som vi är intresserade av att bo i. Inte en enda tomt till salu under de senaste tre åren i alla fall.
Citera
2018-02-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitends
Absolut. Vi kommer inte köpa någonting nu direkt, även om vi aktivt tittar. Till sommaren känns mer aktuellt. Sedan ska det ju ut någonting som passar till försäljning också! Rätt storlek, rätt område, rätt skick.

Låter som timingen borde vara bra och att du har tänkt igenom det mesta så tror inte du behöver vara direkt orolig.
Citera
2018-02-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det är ju lite svårt att bo i en aktie tyvärr.

Ja men vad är problemet då? Om du MÅSTE flytta så är det väl inget att fundera över, köp ett jävla hus. Jag menar att om det FUNKAR att bo kvar där du bor nu, så skulle jag ta konsekvenserna av att bo kvar där du bor nu (trångt&slitet eller vad problemet nu är) och ISTÄLLET lagt alla pengar i en fondportfölj, vilket skulle göra er rika över tid, helt skuldfria med mkt pengar. Orkar ni nu bo kvar där ni gör i ca 10 år kan ni köpa ett hus då med MYCKET bättre förutsättningar.

Så tänker jag iaf, skulle aldrig köpa ett hus om jag hade blivit pank efteråt med ett fett lån på sig. Nej tack.
Citera
2018-02-28, 02:37
Medlem
Lev livet. Om ni vill bo i hus och har råd med det, varför bry sig om att man kan lägga pengar på hög om man bor billigare? Allt man vill ha i livet som ger äkta glädje är värt. Själv bodde jag under ett år som jag jobbade i en etta på 25m^2 för 3500kr per månad inklusive allt, jag kunde spara mycket pengar men jag jag trivdes inte i den ettan, så jag bytte till större boende. Pengar på banken ger en trygghet, men man blir inte lyckligare av att ha 300k kontra att ha 100k i en buffert. Vad man minns i livet är sina minnen och sin livskvalitet, jämfört med om man lever snålt bara för att man ska leva snålt och spara ihjäl sig, så ser man att man levt utan det man vill ha i livet.

Själv är jag inte i läge för att köpa hus då jag inte har något seriöst heltidsjobb, ingen tjej, och har ingen direkt plats jag vill bo på, samt vill jag inte bränna min buffert då jag gärna kan resa upp lite pengar först och skapa minnen. Samt kan jag inte mycket om hus, jag kan byta proppar och starta en gräsklippare, men skulle det bli strul skulle jag bli helt handfallen. Dock är både brorsan och farsan hantverkare och skulle säkert kunna hjälpa mig, men tills jag har intresset att lära mig mer om att vara husägare samt tills jag vågar stadga mig mer i livet så blir det lägenhet. Hade jag dock haft drömjobbet och drömtjejen hade jag säkert blivit lyckligare av ett eget hus där man skulle få lära sig eftersom, kontra att tränga ihop sig i en liten lägenhet, eller genom att lägga 11k per månad för en trea där man inte får igen ett öre. Dock är lägenhet brutalt smidigt och prisvärt om man skulle ha en hyra på kanske 6k per månad för en trea på 80m^2 istället för att köpa ett hus på 80m^2 för 3 miljoner. Om man tänker skaffa fler än två barn kommer man nog ändå flytta från huset på 80m^2, om man härdar i en billigare lägenhet men med en duglig yta och livskvalitet kan man bunkra upp mer pengar till kontantinsats för ett större hus i samma område, samt ha en buffert reserverat för reparationer och dylikt.

Det finns många perspektiv gällande att bli husägare, framförallt idag när priserna är så förbannat höga samt att ens besparingar ofta tvingas in i husköpet, men det enklaste rådet är att ta en bärs och lev livet!
Citera
2018-02-28, 02:55
Medlem
Sistaforsoket, det var inte han/hon som skulle köpa hus och använd gärna en annan ton.

Erfareheten från vårt husköp:
Påverkande faktorer:
Bodde i en 3a med ett barn i ett fint område dock i en innerstad = skit med förskolor.
Tanken var att skaffa ett barn till inom om period = tvunga å flytta ändå (bodde i hyresrätt).

Köpte villa i barnområde, nära till hav och city dvs stabilt område med efterfrågan på villor (har alltid varit då jag är uppväxt i området).
Pynta in 15% med amortering 1.5% fast 2% på nya lånet iom takbyte.

Ångrat sig?
Nä men visst ibland kan man sakna enkelheten med hyresrätt/bostadsrätt.
Samt sura elräkningar nu när kylan kommer men va fan liksom, bara å gilla läget.

Ser man de ur barnens synvinkel så är de guld värt. Barnområde, med skog å allt sånt runt husknuten, 4 förskolor och vanlig skola inom 200m radie, Ica å idrottsanläggningar runt omkring (gå avstånd).

Nu kan man bara öppna altardörren så kan kidsen springa ut på baksidan och härja.

Summan: betalar ungefär lika mycket med lägenheten som vi hade kontra vårt hus exkl avgifter (vatten, uppvärmning, sopor) men så mycket mer värt de. Slippa lägga 15-30min på att jaga p-plats.
Enkelheten med att komma ut med barnen.
Friheten allmänt.
Närheten till barnpassning (farmor och mormor)
Sen visst de finns alltid saker å göra i ett hus men man får ta de när de kommer.

Sen att sitta å spara i aktier/fonder i 10år inför husköp, vem vet hur marknaden ser ut då? Kanske kommer vara högre ränta samt högre amorteringskrav samt högre priser.

Vi köpte vårt hus lite spontant men de blev bra och vi e nöjda som tusan. Tyckte själv man bodde i drömlägenheten (10års köande) men hade inte flyttat tillbaks till den idag även om den varit lite större.
Citera
2018-02-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja men vad är problemet då? Om du MÅSTE flytta så är det väl inget att fundera över, köp ett jävla hus. Jag menar att om det FUNKAR att bo kvar där du bor nu, så skulle jag ta konsekvenserna av att bo kvar där du bor nu (trångt&slitet eller vad problemet nu är) och ISTÄLLET lagt alla pengar i en fondportfölj, vilket skulle göra er rika över tid, helt skuldfria med mkt pengar. Orkar ni nu bo kvar där ni gör i ca 10 år kan ni köpa ett hus då med MYCKET bättre förutsättningar.

Så tänker jag iaf, skulle aldrig köpa ett hus om jag hade blivit pank efteråt med ett fett lån på sig. Nej tack.

Hej du, det är jag som startat tråden, det var INTE jag som svarade på din kommentar om aktier. Chilla lite va.
Citera
2018-02-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Sistaforsoket, det var inte han/hon som skulle köpa hus och använd gärna en annan ton.

Erfareheten från vårt husköp:
Påverkande faktorer:
Bodde i en 3a med ett barn i ett fint område dock i en innerstad = skit med förskolor.
Tanken var att skaffa ett barn till inom om period = tvunga å flytta ändå (bodde i hyresrätt).

Köpte villa i barnområde, nära till hav och city dvs stabilt område med efterfrågan på villor (har alltid varit då jag är uppväxt i området).
Pynta in 15% med amortering 1.5% fast 2% på nya lånet iom takbyte.

Ångrat sig?
Nä men visst ibland kan man sakna enkelheten med hyresrätt/bostadsrätt.
Samt sura elräkningar nu när kylan kommer men va fan liksom, bara å gilla läget.

Ser man de ur barnens synvinkel så är de guld värt. Barnområde, med skog å allt sånt runt husknuten, 4 förskolor och vanlig skola inom 200m radie, Ica å idrottsanläggningar runt omkring (gå avstånd).

Nu kan man bara öppna altardörren så kan kidsen springa ut på baksidan och härja.

Summan: betalar ungefär lika mycket med lägenheten som vi hade kontra vårt hus exkl avgifter (vatten, uppvärmning, sopor) men så mycket mer värt de. Slippa lägga 15-30min på att jaga p-plats.
Enkelheten med att komma ut med barnen.
Friheten allmänt.
Närheten till barnpassning (farmor och mormor)
Sen visst de finns alltid saker å göra i ett hus men man får ta de när de kommer.

Sen att sitta å spara i aktier/fonder i 10år inför husköp, vem vet hur marknaden ser ut då? Kanske kommer vara högre ränta samt högre amorteringskrav samt högre priser.

Vi köpte vårt hus lite spontant men de blev bra och vi e nöjda som tusan. Tyckte själv man bodde i drömlägenheten (10års köande) men hade inte flyttat tillbaks till den idag även om den varit lite större.

Tack för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in