Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 13:21
  #1
Medlem
Ramhuvuds avatar
Hejsan. Jag har ett BMI på 18,37 och är inte speciellt nöjd med min kropp. Jag har lite dålig hållning, fettsamling på magen och bara allmänt är ur form. Jag har aldrig riktigt tränat seriöst för jag har mest sett det hela som en metod att gå ner i vikt och har därför aldrig riktigt reflekterat över det hela när jag själv alltid varit rätt smal. Jag äter inte efter någon diet utan är väl förhållandevis Svensson, mjölk, läsk med socker, vitt bröd osv. Jag antar att det kan bidra till att jag har lite fett här och där. Jag är man i tidiga 20-årsåldern.

Just nu påminner jag om figuren till vänster vilket tär på självkänslan.
http://foxhoundstudio.com/wp-content...ild-muscle.jpg

Kan ni ge mig lite vägledning, vad bör jag göra? Vad ska jag träna, hur ofta, hur länge? Vad ska jag äta? Är det några absoluta do's and don'ts som jag bör veta?

Tack.
Citera
2018-02-25, 13:29
  #2
Medlem
Run3s avatar
Du är smaltjock ("Skinny fat"); lågt BMI men ändå tjockis runt magen. Det är för att du har så lite muskler på kroppen, vilket gör armar och sånt trådsmala. Och den lilla vikten du bär runt på är fett runt midjan.

Du får helt enkelt börja styrketräna och äta mer, så ska du se att du kommer bygga en tjusigare kropp. Det är väl bara att rota fram någon av alla andra tusen trådar där folk redan frågat om vad man kan äta, eller hur man ska träna. Du är ju inte direkt den första att ställa frågan...
Citera
2018-02-25, 13:33
  #3
Medlem
Ramhuvuds avatar
Haha den termen passar perfekt! Jo, jag har sökt och läst men det är lite som du säger, det finns så otroligt många trådar, så pass att det blir överväldigande för någon som mig, som inte kan ett skit om sånt här.

Men ska kolla in några nybörjarprogram för styrketräning.
Citera
2018-02-25, 13:36
  #4
Medlem
Killer-queens avatar
Den klistrade tråden om nybörjarträning är gjord för såna som dig.
Citera
2018-02-25, 14:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Haha den termen passar perfekt! Jo, jag har sökt och läst men det är lite som du säger, det finns så otroligt många trådar, så pass att det blir överväldigande för någon som mig, som inte kan ett skit om sånt här.

Men ska kolla in några nybörjarprogram för styrketräning.

Kolla som sagt in nybörjartråden. Skicka gärna PM till mig om du vill ha personlig hjälp.
Citera
2018-02-25, 14:59
  #6
Medlem
Kör stronglifts 5x5. Enkelt program att följa. Det var så jag började. Kör lite pull ups, chins och dips också. Drick Gainer och protein efter träningen. Följ träningsprogrammet strikt! Efter några månader bör du se resultat!
Easy peasy lemon squeezy!
Citera
2018-02-25, 16:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Haha den termen passar perfekt! Jo, jag har sökt och läst men det är lite som du säger, det finns så otroligt många trådar, så pass att det blir överväldigande för någon som mig, som inte kan ett skit om sånt här.

Men ska kolla in några nybörjarprogram för styrketräning.

Små förändringar här och där. Att börja laga mat är ett bra steg. Man kan söka recept på mytaste eller liknande och tänka på kalorier.

Konditionsträning är alltid kul. Även vikter är ju alltid trevligt. Crosstrainer eller cykel på gym tycker jag själv är så himla kul. Stärker kroppen och bygger upp den himla nice!
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-02-25 kl. 17:03.
Citera
2018-02-26, 00:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Hejsan. Jag har ett BMI på 18,37 och är inte speciellt nöjd med min kropp. Jag har lite dålig hållning, fettsamling på magen och bara allmänt är ur form. Jag har aldrig riktigt tränat seriöst för jag har mest sett det hela som en metod att gå ner i vikt och har därför aldrig riktigt reflekterat över det hela när jag själv alltid varit rätt smal. Jag äter inte efter någon diet utan är väl förhållandevis Svensson, mjölk, läsk med socker, vitt bröd osv. Jag antar att det kan bidra till att jag har lite fett här och där. Jag är man i tidiga 20-årsåldern.

Just nu påminner jag om figuren till vänster vilket tär på självkänslan.
http://foxhoundstudio.com/wp-content...ild-muscle.jpg

Kan ni ge mig lite vägledning, vad bör jag göra? Vad ska jag träna, hur ofta, hur länge? Vad ska jag äta? Är det några absoluta do's and don'ts som jag bör veta?

Tack.
Sök kunskap! Det har aldrig varit så lätt som det är nu!
athlean x Är en bra kanal på youtube med övningar där man beskriver i detalj. Sätt dig ner och kolla igenom några klipp.
calisthenics kan du också söka på om du är mera ute efter mera träning med kroppsvikt och akrobatik än klassisk gymträning.

Säger någon random kille på nättet eller på gymmet att de kan allt om träning så vet de antagligen inte ett skit!
Ju mer du lär dig om något desto mer inser du hur lite du faktiskt vet och blir mer ödmjuk. Ju mindre man vet om saker i världen eller hur saker funkar desto mera tror man att man vet eftersom ens världsbild är så liten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback