• 1
  • 2
2018-02-24, 16:51
Medlem
Hej,
Lyckades glömma bort att jag hade bokat ett hotell på booking.com och nu är summan inte längre återbetalningsbar. Om jag avbokar nu eller inte dyker upp så dras hela summan, 17 700 kr, vilket ju inte är så lite...
Har mejlat hotellet och väntar nu på svar. Men utifall att de inte går med på att avboka utan kostnad, finns det något sätt att slippa förlora nästan 18k?
Vad händer om jag ser till så att det finns 0 kr på mitt bankkonto och dessutom spärrar mitt VISA-kort? Kommer mitt konto ändå bli övertrasserat och vad händer då?
Kan hotellet komma att debitera mitt konto veckor eller kanske till och med månader senare?
Citera
2018-02-24, 17:00
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Spärrar du kortet kan det inte debiteras, vet inte vad du ingått för avtal, vill dom kräva dig på pengar får dom väl driva det med ett inkassobolag eller skicka till kron så ni får mötas i tinget.
Citera
2018-02-24, 17:21
Medlem
Hm, så jag kan verkligen komma undan så lätt? Bara genom att spärra mitt kort..
Hotellet ligger i Japan, så förmodligen kommer dom inte driva det till inkasso och liknande..?
Citera
2018-02-24, 17:29
Medlem
Sven2s avatar
Oroa dig inte. De kommer att avboka bokning om de inte kan pengar från ditt kort.
Citera
2018-02-24, 17:41
Medlem
Har Nordea och deras rutin för internetköp är att man behöver "öppna" kortet för butiker som inte är anslutna till 3D Secure.

Från deras hemsida:

När behöver du öppna ditt kort för internetköp?
I internetbutiker utan koppling till Mastercard Secure Code eller Verified by Visa
Betalningar via Paypal
Bokningar av hyrbil eller hotell
Vid start av prenumerationer eller abonnemang
Vid betalning i vissa parkeringsautomater och appar

Går jag alltså säker nu?

Jag har tidigare fått meddelande från hotellet:
We will charge by credit card before you check in. So don't need to pay in our hotel.

Men om man enligt Nordeas rutin behöver öppna kortet för att betalningen ska gå igenom så hade hotellet ändå inte kunnat debitera mig, även om jag hade dykt upp och velat checka in?
Citera
2018-02-24, 17:53
Medlem
studioxswes avatar
1 Sluta boka hotell när du är full
2 Ring hotels.com - Om jag inte minns är de rätt generösa med avbokning
3 det är hotels.com som tar dina pengar - inte hotellet du bokat

du har skaffat dig ditt VISA kort via din bank, så du kommer få en skuld på 17.000 oavsett hur du gör, om du inte kan få hotels.com att makulera din bokning.
Citera
2018-02-24, 17:54
Medlem
PierreTanguys avatar
Du har ingått ett avtal med booking.com, som har kontor i Sverige, så om inte hotellet själva kontaktar booking.com lär du bli av med pengarna
Citera
2018-02-24, 18:31
Medlem
Wigilantes avatar
Du kanske kan sälja vidare bokningen till någon annan som vill ha den. Kanske inte för hela summan men jag kan nog tro att du kan få igen en del i alla fall.
Då måste man förstås få lov att byta namn på bokningen.
Citera
2018-02-24, 18:53
Medlem
@studioxswe bokningen är via booking.com, inte hotels.com. Och vad jag har förstått från tidigare bokningar så är det hotellen direkt som drar pengarna från ens konto

@Wigilante har kollat på det alternativet, ska se vad hotellet svarar på mitt mejl och sen kanske försöka sälja bokning. Blir glad om jag ens bara får hälften av summan!

En sista utväg vore kanske att avsluta sitt bankkonto helt och hållet?
Vad kan hända om hotellet/booking.com försöker debitera ett konto som inte finns?
Kan Nordea komma att kontakta mig och kräva något?
Citera
2018-02-24, 19:07
Medlem
pillenottens avatar
Förmodligen kommer du i så fall att få betala enligt deras avbokningspolicy, typ24-48h - att du skulle behöva betala hela perioden är nog mindre sannolikt om det inte är en turistanläggning
Citera
2018-02-25, 01:39
Medlem
Jodå, de kommer ändå lösa det.

Eftersom det verifierats innan du spärrat skiten.

Hur tror du annars det funkar på tex. Hotell där du checkar in och bara "registrerar ditt kort" i receptionen och allt dras nör du checkar ut.

Tror du en jävel inte bara skulle tappa kortet och dra mest hela tiden när man supit sönder och käkat på nota som sätts upp på rummet?

Har testat det du funderar kring, men i ett annat sammanhang.

Det slutade med att jag fick blanketter hem från banken att fylla i med frågot samt ett par markerade transaktioner (vissa var uppenbarligen slumpade, oklart om de får göra såhär spcifikt utan misstanke om brott) och det alutade med att de bara sade upp alla mina engsgemang i banken.

Betala? Det fick jag göra ändå.
Citera
2018-02-25, 11:40
Medlem
@Adjektivet Jo men det beror väl på, i de fallen så reserveras beloppet direkt när man drar kortet, och sen hålls det reserverat i ett par dagar innan det dras helt och hållet. Men i mitt fall har de inte reserverat något belopp än, (förmodligen då det är en månad kvar till planerad incheckning, och de säkert gör det kanske bara någon vecka innan).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in