Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 23:39
  #1
Medlem
För ungefär ett år sedan så fick jag i mig en massa kortison och jag trappade inte ner utan avsluta det tvärt!

Efter det så har jag känt mig döende (bokstavligen)...

Jag upplever bland annat allmän sjukdomskänsla, yrsel, håglöshet, extrem svaghet, muskelsvaghet, benskörhet, skadat hår, tunn och skör hud, koppen krymper vid stress (bokstavligen krymper) lågt blodtryck, nedsatt syn, extrem utbränning, list goes on... kan sitta och beskriva det hela i flera timmar...

JAG KÄNNER MIG DÖENDE!

Allt jag beskrev ovan är växlande... ibland känner jag mig helt normal... det är något eller några grejer som jag gör fel som triggar igång det här men vad vet jag inte...

Det jag vet är att det har med kortisonen att göra eftersom jag vart med om detta en gång tidigare i livet, det gick då över efter ungefär ett år men i det här fallet är det värre eftersom jag fick i mig mycket mer kortison...

Man kan få kortisolbrist och diabetes av kortison så jag va hos vårdcentralen och kollade upp det och det såg normalt ut... ingen kortisolbrist och ingen diabetes...

Vet någon kär om vad kortison kan ställa till med utöver kortisolbrist och diabetes?

Vårdcentralen tar inte mig på allvar!

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP!!!
__________________
Senast redigerad av nattvakten7 2018-02-23 kl. 23:43.
Citera
2018-02-23, 23:52
  #2
Medlem
Har man uteslutit andra hormonella rubbningar? Testosteron, sköldkörtel osv? Kollat upp vitaminer och mineraler, d vitamin, järn osv?
Citera
2018-02-23, 23:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattvakten7
För ungefär ett år sedan så fick jag i mig en massa kortison och jag trappade inte ner utan avsluta det tvärt!

Efter det så har jag känt mig döende (bokstavligen)...

Jag upplever bland annat allmän sjukdomskänsla, yrsel, håglöshet, extrem svaghet, muskelsvaghet, benskörhet, skadat hår, tunn och skör hud, koppen krymper vid stress (bokstavligen krymper) lågt blodtryck, nedsatt syn, extrem utbränning, list goes on... kan sitta och beskriva det hela i flera timmar...

JAG KÄNNER MIG DÖENDE!

Allt jag beskrev ovan är växlande... ibland känner jag mig helt normal... det är något eller några grejer som jag gör fel som triggar igång det här men vad vet jag inte...

Det jag vet är att det har med kortisonen att göra eftersom jag vart med om detta en gång tidigare i livet, det gick då över efter ungefär ett år men i det här fallet är det värre eftersom jag fick i mig mycket mer kortison...

Man kan få kortisolbrist och diabetes av kortison så jag va hos vårdcentralen och kollade upp det och det såg normalt ut... ingen kortisolbrist och ingen diabetes...

Vet någon kär om vad kortison kan ställa till med utöver kortisolbrist och diabetes?

Vårdcentralen tar inte mig på allvar!

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP!!!
Luddigt inlägg såpass. Vad vill du ha hjälp med?
Citera
2018-02-23, 23:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har man uteslutit andra hormonella rubbningar? Testosteron, sköldkörtel osv? Kollat upp vitaminer och mineraler, d vitamin, järn osv?
Nej!

Jag försöker söka till mig svar på nätet om vad som kan kollas, vill kolla upp alla hormoner, vitaminer, mineraler, fetter... vad finns mer?

Pallar inte kolla vissa prov och utesluta andra, vill verkligen ta allt på en gång...

Självklart ska det utesluta prover för mediciner, droger och sånt i kroppen eftersom jag inte använder sånt...
Citera
2018-02-24, 00:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Luddigt inlägg såpass. Vad vill du ha hjälp med?
Vill veta vad kortison kan orsaka för problem bortsett från kortisolbrist och diabetes...

Och... vill veta vilka prover jag kan ta som skulle täcka hela baletten... förutom prover för mediciner och droger i kroppen eftersom jag inte använder sånt...
Citera
2018-02-24, 00:01
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har man uteslutit andra hormonella rubbningar? Testosteron, sköldkörtel osv? Kollat upp vitaminer och mineraler, d vitamin, järn osv?

Exakt så, gällande det sista: Kan vara järn och vitaminbrist. Sådant upptäcker inte alltid sjukvården med blodprov, då "gränserna för brist" är löjligt lågt satta. Typ för "svältande barn i U-land"..

Testa (TS alltså) att köra "på egen hand" kosttillskott med rejäla doser järn och B/C/D-vitamin. Dubbel dagsdos än rekommenderat än vad "man ska"som frisk. Mår TS inte bättre ändå efter en vecka-10 dagar, sök en annan läkare.
Citera
2018-02-24, 00:02
  #7
Medlem
Hajlajfs avatar
Vilken dos kortison tog du och hur länge?
Visste VC om att du avslutade kortisonkuren så abrupt?
Vad tog du kortisonet för?
Varför avsluta du kortisonkuren?
Citera
2018-02-24, 00:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt så, gällande det sista: Kan vara järn och vitaminbrist. Sådant upptäcker inte alltid sjukvården med blodprov, då "gränserna för brist" är löjligt lågt satta. Typ för "svältande barn i U-land"..

Testa (TS alltså) att köra "på egen hand" kosttillskott med rejäla doser järn och B/C/D-vitamin. Dubbel dagsdos än rekommenderat än vad "man ska"som frisk. Mår TS inte bättre ändå efter en vecka-10 dagar, sök en annan läkare.
Kosttillskott är oftast syntetiskt och kan skada hälsan...

Det finns whole food kosttillskott som typ är "malad mat"... har tänkt ta sånt men tvivlar lite...

Kan du eller någon annan kär här skriva en lista på vilka prover som skulle täcka allt förutom mediciner och droger i kroppen eftersom jag inte använder sånt?
Citera
2018-02-24, 00:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattvakten7
Vill veta vad kortison kan orsaka för problem bortsett från kortisolbrist och diabetes...

Och... vill veta vilka prover jag kan ta som skulle täcka hela baletten... förutom prover för mediciner och droger i kroppen eftersom jag inte använder sånt...
Du är lite rubbad eller? Och du tror att du är ensam om detta i hela vida cvärlden. Min vän, vi är alla lika knäppa som du, och vi kämpar på. Felet med dig är att du tror att du kan äta tabletter så blir allt bra
Alla har vi våra svarta hundar som nafsar oss i nacken. Lär dig att hantera din "Svarta Hund"
Citera
2018-02-24, 00:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Vilken dos kortison tog du och hur länge?
Visste VC om att du avslutade kortisonkuren så abrupt?
Vad tog du kortisonet för?
Varför avsluta du kortisonkuren?
Mår så dåligt att jag nästan vill svimma när jag skriver om det här... det är en lång historia men det var en stor dos...

Nej, vårdcentralen fick inte veta tills sent fram över...

Det är en lång historia om avslutningen också...

Ha överseende snälla... kan svimma av att bara skriva om det här...
Citera
2018-02-24, 00:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Du är lite rubbad eller? Och du tror att du är ensam om detta i hela vida cvärlden. Min vän, vi är alla lika knäppa som du, och vi kämpar på. Felet med dig är att du tror att du kan äta tabletter så blir allt bra
Alla har vi våra svarta hundar som nafsar oss i nacken. Lär dig att hantera din "Svarta Hund"
Om du bara visste vilka "svarta hundar" jag har handskats med... det här är ingen "svart hund"... snarare döden...
Citera
2018-02-24, 00:54
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattvakten7
Kosttillskott är oftast syntetiskt och kan skada hälsan...

Det finns whole food kosttillskott som typ är "malad mat"... har tänkt ta sånt men tvivlar lite...

Kan du eller någon annan kär här skriva en lista på vilka prover som skulle täcka allt förutom mediciner och droger i kroppen eftersom jag inte använder sånt?

Är man i kris, så frågar man inte varifrån hjälpen kommer ifrån. Man vill bara överleva. Lyckligtvis är du tydligen inte i sådant läge. (Än). Kär, som du säger, är också helande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback