• 1
  • 2
2018-02-23, 21:28
Bannlyst
Jag har tidigare startat ett tråd "Är det något fel med mitt hjärta?".
Men har fått en del svar som tyder på att jag istället kanske har något fel med mitt psyke.

Tanken med denna tråden är att försöka förstå eller hitta svar på om jag har problem med psyket och inte hjärtat, genom att samla alla råd och tips samt erfarenhet kring psykisk ohälsa ifrån olika personer och därigenom dra ett slutsats.

Men först ska jag beskriva kortfattat mina symptomer avseende hjärtat.

Symtom:

- Andfåddhet

- Trötthet

- svag i armar

- röda fötter

- ont i bröstet ( bröstbenet för att vara specifik )

- ont i övre del av rygg

- Tyngdkänsla eller tryck i bröstet konstant

- Hårda hjärtslag (60-75 i puls) och blodtrycket ligger på 130/90

- Ibland får jag snabba hjärtslag, tidigare haft perioder av hjärtklappningar med
puls upp till 180-220.

- Ibland känns det som om mitt bröstkorg "existerar inte" alltså att jag saknar
en bröst (och det bara finns tomhet inuti)

- Får kramp i bröstet och känsla som om något trampar mitt hjärta ibland.
( får även stickningar ibland ).

- känner ibland som att mina hjärtslag är förändrade
( typ att de dunkar långsamt och hårt och främst att de liksom sliter sig fram
slag för slag. )

- Är mer än ofta yr och har yrsel, speciellt när jag promenerar, tex efter 1-2 km
promenad så börjar yrseln kicka igång.

- När jag skriker eller lyfter något så känns det i hjärtat, kan knappt klä på mig
mina strumpor utan att ta pauser emellan.

- Får ibland "stöt" i hela kroppen i samband med pulsen eller hjärtslagen.
Det förekommer även vibrationer i hela kroppen. Dessa "stöt" i samband med
hjärtslagen är så pass starka att de känns i mina läppar och huvud samt om
jag håller i ett A4 sida så kan man se pappret skaka.

------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har självklart gjort en del undersökningar kring hjärtat. Och de är listade nedanför.

Undersökningar:

- 3 stycken Ultraljus på hjärtat ( Man konstaterade att jag hade en lite förstorad
vänstra hjärtkammare, men de förklarade att det berodde på min höga
blodtryck som jag haft. Men enligt läkarna är det inte något de fokuserar på.

.- Två Arbets EKG, en med kontrast ( adenosin injektion ) och en utan kontrast. I
både tillfällen fick jag cykla. Resultaten från undersökningarna var följande
" inga tydliga tecken på arbetslös arytmi och arbetslös ischemi".

OBS!

i samband med första arbets ekg med kontrast, fick jag efter
undersökningen "hjärtklappningar" flertal gånger och fick övernatta på akuten.
Den kvällen kände jag även efter alla dessa hjärtklappningar, som om någo
spände ett horisontellt band över mitt bröst, strax under bröstbenet. Utöver
detta kände jag som om jag hade tusentals små maskar som slingra sig i mitt
bröst och speciellt som om något slingrade sig över mitt hjärta och runt mitt
hjärta.

- Gjorde nyligen 48h långtids EKG ( och väntar på svar som tar ca 3-4 veckor )

OBS!

Har aldrig röntgat hjärtat ( myokardscintigrafi ) helt, då jag
förstörde en undersökning pga mina hjärtklappningar mitt under
undersökningen. Sista 10-15 sek av undersökningen gjorde jag ej.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Avslutningsvis fruktar jag att jag har hjärtproblem och kommer dö. Jag är rädd att plötsligt dö av hjärtstopp eller hjärtinfarkt etc.

Läkarna har tagit upp ångest och panikattack som orsak, men jag vet inte om det stämmer bra. Jag känner igen mig i definitionen "paniksyndrom" och generaliserad ångest syndrom samt panikattack. Har fått hjärtklappningar eller hjärtrusningar i publika områden tex buss, taxi, har även känt en känsla av att "pissa på mig" eller behöva gå på toa.

Jag har tid hos psykolog snart och kommer gå ditt.
Men under tiden undrar jag om någon känner igen sig i mina symptomer samt vad kan man göra för att lindra det eller få bort det.

Jag testade stesolid intravenöst i samband med en röntgen undersökning av "huvudet" och kände en plötslig lugn känsla och kände mig FRISK.
Jag funderar starkt på att knarka lugnande medel eller smärtstillande, är medveten om riskerna men JUST NU vill jag bara SLIPPA DETTA SKIT.
Så därför är jag öppen för alla råd och svar.

------------------------------------------------------------------------------------------

OBS !

Lider av högt blodtryck, läkarna tror att det är sekundär hypertoni och jag käkar blodtrycks medicin, Logimax forte och enalapril stada både 10 mg.
Jag kommer att även göra en ct av njurkärl snart.
Senast redigerad av Ekonomista 2018-02-23 kl. 21:33.
Citera
2018-02-23, 21:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Glöm det där med att "knarka lugnande medel". Det kommer liksom bara göra din skit värre. Eftersom du är diagnostiserad för fysiska åkommor så borde problemet ligga mer åt det psykosociala hållet. Men ändå 1-2 km promenad och det blir problem, det ska det liksom inte bli. Jag skulle liksom yrka på att de testar än mer för det låter mer än detta sitter i ditt huvud.
Citera
2018-02-23, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Glöm det där med att "knarka lugnande medel". Det kommer liksom bara göra din skit värre. Eftersom du är diagnostiserad för fysiska åkommor så borde problemet ligga mer åt det psykosociala hållet. Men ändå 1-2 km promenad och det blir problem, det ska det liksom inte bli. Jag skulle liksom yrka på att de testar än mer för det låter mer än detta sitter i ditt huvud.

Finns det någon medicin som liknar lugnande medel och som man kan få utskrivet från läkare ?
Vill helst inte bli beroende av dem, eller få konstiga biverkningar.
Citera
2018-02-23, 21:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Finns det någon medicin som liknar lugnande medel och som man kan få utskrivet från läkare ?

Är ingen expert. Men betablockerare kanske? Det sägs lugna nerverna om man typ tror hjärtat är på väg att ge upp.
Citera
2018-02-23, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är ingen expert. Men betablockerare kanske? Det sägs lugna nerverna om man typ tror hjärtat är på väg att ge upp.

jag tror att jag redan tar betablockerare från logimax forte och enalapril stada.
En av dessa mediciner sänker min puls, samt utvidgare kärlen. Det kanske är "den långsamma pulsen" som gör att mitt hjärta slår hårt men sakta ?
Citera
2018-02-23, 21:49
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:

Själv tar jag Inderal för mitt hjärta som rusar i väg. Rusar ofta när jag ska somna. Stressrelaterat.
Citera
2018-02-23, 21:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
jag tror att jag redan tar betablockerare från logimax forte och enalapril stada.
En av dessa mediciner sänker min puls, samt utvidgare kärlen. Det kanske är "den långsamma pulsen" som gör att mitt hjärta slår hårt men sakta ?

Det kan mycket väl vara så. Dessa mediciner är till för att just lugna hjärtat få de att slå mer långsamt även om du är upprörd. Viktigt är att du talar om allt detta för din psykolog vid nästa möte. Din medicinering kanske behöver ändras. För det är ju inte meningen att du ska gå runt och må skit och behöva oroa dig om ditt hjärta.
Citera
2018-02-23, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Lider av högt blodtryck, läkarna tror att det är sekundär hypertoni och jag käkar blodtrycks medicin,

Du kan fucka upp din kropp så läkarna fattar inget. Jag gjorde det. Kombination av snus, röka och alkohol. Resultat högt blodtryck, skumt hjärta, panikattackliknande reaktion. Vilket är stora mängder stresshormon pumpas ut i blodet och får hjärtat att slå.

Läkarna ville medicinera med blodtryckssänkande medicin. Men... Jag skrev ner allt om min kropp på ett papper för att finna lösning, för den har fungerat bra innan. SÅ, tog bort alkohol, kaffe, cigg etc. Det tog ett tag (10 månader) men så blev det bättre. Sen måste jag äta ordentligt, magnesium är bra för att lugna ner kroppen.

Jag har skrattat åt folk som får panikattacker och inte förstått hur det kunnat vara möjligt. Prova att få starkt adrenalinpåslag, dubbel hjärtfrekvens, lägg på hjärtarytmier, högt blodtryck, så funkar det alldeles utmärkt för mig iaf. Värst jag varit med om var när jag hade +200 i puls och hjärtat slog så extremt hårt jag trodde det skulle hoppa ur kroppen. Där var jag rädd.. Försökte andas lugnt för att lugna ner det, resulterade i överskott av syre och det började sticka i ansiktet och i händer och ben. Jävligt obehagligt. Stickningar i kroppen är dock ett naturligt resultat av att vi andas för mycket, det är inget bra med för mycket syre i kroppen. På samma sätt är kalla armar och ben en naturlig reaktion av adrenalinpåslag, då blodet samlar sig i kroppen.

Hade ganska mycket arytmier också (hjärtat hoppar över slag). Det var jag som åt mat jag var allergisk mot, ungefär så. Ja, när det var värst åkte jag till akuten, dom konstaterade jag var kall om armar och ben men varm i kroppen. Det betyder kroppen producerat mycket stresshormon, likaså följande högt blodtryck. Rytmstörningar på hjärtat var inte farliga. Kallas dubbelslag i dagligt tal.

Idag är allt bra. Alla arytmier är borta nu, noll känsla av panik oavsett vad jag gör. Nu har jag 61 i puls framför datorn och tidigare 120 i puls känns som totalt avlägset. Blodtryck följer puls. Jag åt blåbärspulver vilket utvidgar blodkärlen och då fick jag så lågt blodtyck att jag blev helt yr. Så det går förändra själv.

Tyvärr har du sekundärt lågt blodtryck, jag tror du gör något. Knarkar du eller super mycket för att få dåliga levervärden etc? Äter du dåligt?

Jag tror inte felet är ditt hjärta utan något annat med din kropp.
Senast redigerad av Hegamon 2018-02-23 kl. 22:18.
Citera
2018-02-23, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du kan fucka upp din kropp så läkarna fattar inget. Jag gjorde det. Kombination av snus, röka och alkohol. Resultat högt blodtryck, skumt hjärta, panikattackliknande reaktion. Vilket är stora mängder stresshormon pumpas ut i blodet och får hjärtat att slå.

Läkarna ville medicinera med blodtryckssänkande medicin. Men... Jag skrev ner allt om min kropp på ett papper för att finna lösning, för den har fungerat bra innan. SÅ, tog bort alkohol, kaffe, cigg etc. Det tog ett tag (10 månader) men så blev det bättre. Sen måste jag äta ordentligt, magnesium är bra för att lugna ner kroppen.

Jag har skrattat åt folk som får panikattacker och inte förstått hur det kunnat vara möjligt. Prova att få starkt adrenalinpåslag, dubbel hjärtfrekvens, lägg på hjärtarytmier, högt blodtryck, så funkar det alldeles utmärkt för mig iaf. Värst jag varit med om var när jag hade +200 i puls och hjärtat slog så extremt hårt jag trodde det skulle hoppa ur kroppen. Där var jag rädd.. Försökte andas lugnt för att lugna ner det, resulterade i överskott av syre och det började sticka i ansiktet och i händer och ben. Jävligt obehagligt. Stickningar i kroppen är dock ett naturligt resultat av att vi andas för mycket, det är inget bra med för mycket syre i kroppen. På samma sätt är kalla armar och ben en naturlig reaktion av adrenalinpåslag, då blodet samlar sig i kroppen.

Hade ganska mycket arytmier också (hjärtat hoppar över slag). Det var jag som åt mat jag var allergisk mot, ungefär så. Ja, när det var värst åkte jag till akuten, dom konstaterade jag var kall om armar och ben men varm i kroppen. Det betyder kroppen producerat mycket stresshormon, likaså följande högt blodtryck. Rytmstörningar på hjärtat var inte farliga. Kallas dubbelslag i dagligt tal.

Idag är allt bra. Alla arytmier är borta nu, noll känsla av panik oavsett vad jag gör. Nu har jag 61 i puls framför datorn och tidigare 120 i puls känns som totalt avlägset. Blodtryck följer puls. Jag åt blåbärspulver vilket utvidgar blodkärlen och då fick jag så lågt blodtyck att jag blev helt yr. Så det går förändra själv.

Tyvärr har du sekundärt lågt blodtryck, jag tror du gör något. Knarkar du eller super mycket för att få dåliga levervärden etc? Äter du dåligt?

Jag tror inte felet är ditt hjärta utan något annat med din kropp.

Är tjock. Väger 108 kg vägde tidigare 116. Har börjat motionera och gått ner i vikt och håller mitt blodtrtyck vid 120-130/60-90 och pulsen är framför datorn 60-70 jämfört med tidigare 120.
Jag äter blodtrycks medicin och läkarna ska röntga mina njurkärl.

Är 174 cm och väger 108 kg.
Citera
2018-02-24, 11:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Själv tar jag Inderal för mitt hjärta som rusar i väg. Rusar ofta när jag ska somna. Stressrelaterat.
Tror också på Inderal, kolla upp den.
Citera
2018-02-24, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seua
Tror också på Inderal, kolla upp den.

kollade upp det med läkaren och de sa att jag inte behöver det.

Hursomhelst får stickningar i hjärtat och undrar ifall det är farligt.
Citera
2018-02-24, 23:01
Medlem
Du vet att vårt psyke relaterat till oro och stress är så starkt att kroppen har förmåga att sätta igång fysiska symtom utan att något är fel. Du har inte fel på ditt hjärta ! Du skulle undersökningarna visat det!!! Jag får också hjärtklappning då och då. Det är Inget ovanligt. Är man rädd för att få hjärtklappning då får man det ofta. Beta blockare är en medicin som sänker puls och blodtryck. Be om att få den utskriven är ett tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in