Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 20:29
  #1
Avstängd
Titanicpassagerares avatar
Hej hej hej!

Nu är det så här att jag länge har kännt mig spänd och har fått tics och annat skit, så för någon dag sedan började jag ta magnesiumtabletter. De innehåller 800mg magnesiumcitrat. Det blir 130mg elementärt magnesium! Står på burken under elementära magnesiumet att det är det som gäller mot RDI. Då det står 35% av RDI.

Och det är så jag alltid har förstått det! Att det är elementära man menar när man talar om dagliga behovet!
RDI ligger runt 400mg och optimalt runt 800 enligt hälsosidorna.

Nu har jag gjort som så att jag tog fyra kapsar idag. 3 på morgonen och en nu precis. Det är 3.2gram magnesiumcitrat!! och när jag då läser att överdos kan ge hjärtstillestånd så får jag såklart PANIK. Så nu har jag då panik. KUL

Men det som lugnade mig var att det på denna sidan står att man kan ta från 8 gram till 25gram magnesiumcitrat för att lätta förstoppning. Då borde väl inte 3.2 vara dödligt direkt?!?!?
https://www.livestrong.com/article/4...itrate-safely/

TACK!
Citera
2018-02-23, 20:37
  #2
Medlem
Nej du dör inte.

Möjligtvis får du häftig diarré i natt.
Citera
2018-02-23, 20:40
  #3
Medlem
Det är lugnt. Jag tar 2 gram varje dag och har gjort så i tio år.
Citera
2018-02-23, 20:42
  #4
Medlem
321js avatar
https://www.annahallen.se/ar-alla-ma...mpreparat-bra/

Magnesiumcitrat:
Bra biotillgänglighet (kroppen tar enkelt upp magnesiumet)

Används för att förhindra njursten.
Används som laxermedel för att tömma tarmen innan operation.
Används ofta som komplement i magnesiumpiller. (vet tyvärr ej anledningen)

Citratet är uppiggande så detta är ett sämre val för er som tar magnesium för avslappning och bättre sömn.

Är ett bra val…. MEN citatet är från svartmögel. Köp inga märken med detta i om du vill undvika E330 från svartmögel, Aspergillus niger!
Citera
2018-02-23, 20:43
  #5
Avstängd
Titanicpassagerares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej du dör inte.

Möjligtvis får du häftig diarré i natt.

Saken är att jag har tagit 3 tabletter 2.4gram flera gånger. Igår tog jag 2 kapslar.


Saken är att jag hade kramper och har skakat och kännt mig oerhört spänd i hela kroppen senaste veckorna. Har haft ångest, dricker koffein och läskedrycker så att jag har magnesiumbrist kan nog vara en möjlighet. Så sedan igår har jag kännnt mig mer avslappnad än på länge.

Men nu iom att jag är osäker på vad som är vad fick jag panik. Men eftersom det på flera sidor står att man använder magnesiumcitrat i doser upp till 25gram så antar jag att 3.2 är något man överlever på..

https://www.simplysupplements.co.uk/...e-constipation

En till sida här
Citera
2018-02-23, 20:45
  #6
Avstängd
Titanicpassagerares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Det är lugnt. Jag tar 2 gram varje dag och har gjort så i tio år.

Det är som jag säger då? Att det är elementära man räknar när man talar om RDI och optimalt dagligt upptag?

För jag misstänker starkt att jag har haft brist nu ett bra tag. Har tagit nu i 4 dagar och känner för första gången på flera veckor att jag kan sitta still och koncentrera mig utan att vilja skaka i hela kroppen. Vill dock inte dö av överdos..
Citera
2018-02-23, 20:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicpassagerare
Det är som jag säger då? Att det är elementära man räknar när man talar om RDI och optimalt dagligt upptag?

För jag misstänker starkt att jag har haft brist nu ett bra tag. Har tagit nu i 4 dagar och känner för första gången på flera veckor att jag kan sitta still och koncentrera mig utan att vilja skaka i hela kroppen. Vill dock inte dö av överdos..

Du kan andas ut. Slappna av.

Du befinner dig inte på Titanic.
Citera
2018-02-24, 06:05
  #8
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicpassagerare
Saken är att jag har tagit 3 tabletter 2.4gram flera gånger. Igår tog jag 2 kapslar.


Saken är att jag hade kramper och har skakat och kännt mig oerhört spänd i hela kroppen senaste veckorna. Har haft ångest, dricker koffein och läskedrycker så att jag har magnesiumbrist kan nog vara en möjlighet. Så sedan igår har jag kännnt mig mer avslappnad än på länge.

Men nu iom att jag är osäker på vad som är vad fick jag panik. Men eftersom det på flera sidor står att man använder magnesiumcitrat i doser upp till 25gram så antar jag att 3.2 är något man överlever på..

https://www.simplysupplements.co.uk/...e-constipation

En till sida här
Är det inte bättre att minska på koffeinet och läskedryckerna för att se om det ger någon förbättring?
Citera
2018-02-24, 11:05
  #9
Medlem
Jösses vad folk överdoserar. Kroppen pissar och skiter bara ut överskottet i princip. De med nedsatt njurfunktion däremot kan få förgiftning.
Totalt onödigt att ösa in så mycket Mg i kroppen, och toaletten!
Citera
2018-02-25, 00:06
  #10
Avstängd
Titanicpassagerares avatar
Överdoserar och överdoserar. Magnesiumbrist är vanligt och jag gör verkligen allt fel. Och har haft ångest i månader så jao blir ju lite dubbelmacka. 3 kapslar är 390mg elementärt. ODI ligger på 500-800 enligt hälsosidorna.

Faktum är att jag kände mig genast bättre, har haft en sådan extremt perverst jävla irriterande känsla av att inte kunna koncentrera, har inte ADHD men har verkligen kännts så. Kan vara det att jag försöker motarbeta ångest också men ja.

I en optimal värld skulle jag slutat med koffein, men nu har jag slutat med allt annat. Eller ja ssri och andra mycket vanliga receptfria grejer..
Vill nog inte riktigt ta smällen av att sluta koffein.
Citera
2018-02-26, 13:58
  #11
Medlem
Vad menar du med ticks? Nervryckningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Titanicpassagerare
Hej hej hej!

Nu är det så här att jag länge har kännt mig spänd och har fått tics och annat skit, så för någon dag sedan började jag ta magnesiumtabletter. De innehåller 800mg magnesiumcitrat. Det blir 130mg elementärt magnesium! Står på burken under elementära magnesiumet att det är det som gäller mot RDI. Då det står 35% av RDI.

Och det är så jag alltid har förstått det! Att det är elementära man menar när man talar om dagliga behovet!
RDI ligger runt 400mg och optimalt runt 800 enligt hälsosidorna.

Nu har jag gjort som så att jag tog fyra kapsar idag. 3 på morgonen och en nu precis. Det är 3.2gram magnesiumcitrat!! och när jag då läser att överdos kan ge hjärtstillestånd så får jag såklart PANIK. Så nu har jag då panik. KUL

Men det som lugnade mig var att det på denna sidan står att man kan ta från 8 gram till 25gram magnesiumcitrat för att lätta förstoppning. Då borde väl inte 3.2 vara dödligt direkt?!?!?
https://www.livestrong.com/article/4...itrate-safely/

TACK!
Citera
2018-02-26, 14:07
  #12
Avstängd
Titanicpassagerares avatar
Okej så här är det. Jag har tvångstankar. Och jag var väldigt ångestdriven i slutet av förra året. Deprimerad och extrem ångest.

Blev bättre och bättre och nu detta året sköter jag mig igen. DOCK har jag haft dessa tics med huvudet som jag inte annars gör eller ju jag har ju gjort dem i perioder genom mitt liv men det var verkligen extremt nu!

Men med tics menar jag att ögonen börjar blinka av sig själv, synen blir faktiskt sämre då ögonlocket hela tiden ramlar ner. Allt detta kan gå att härleda till min diagnos. Kanske kan vara så att jag även har Tourettes. DOCK hade jag ryckningar i hela kroppen, kunde visa sig i biceps, bröstmusklerna, röven, vaderna eller ben och armar. Alltså att musklerna börjar spasmera av sig själva.

Läste på ÄNNU en gång om magnesium (vet inte varför men jag är en p eriodare) och så såg jag att spasmer och tics var vanligt vid underskott.

Men det var inte det som störde mig som mest, det som störde mig som mest var en total oförmåga att kunna sitta ner och koncentrera mig. Trodde jag hade blivit galen. Det blev preecis som spasmernan bättre efter några dagar.

Jag säger inte att all min ångest och inte ens att alla mina tics beror/berodde på magnesiumunderskott men faktum är att jag har gjort allt fel de senasste månaderna och att jag har utvecklat brist ser jag inte som osannolikt pga jag har alla riskfaktor. Dricker cola och energidrycker. Extrem stress (ångest) och inte har jag ätit särskilt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback