Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-25, 20:16
  #13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kan det möjligen vara så att det som förvirrar en del är att de tror att tyngdlöshet och vakuum på något sätt är samma sak?

Ja, jag har tappat hakan många gånger när jag hört folk tro att rymdraketer skjuts rakt upp och sedan stannar där och "flyter omkring" i tyngdlöshet.

En viss andel (ganska stor andel...) av mänskligheten är helt enkelt jävligt korkade när det kommer till allt som ligger utanför deras vardagliga aktiviteter.

(Flera som läser detta inlägg kommer nu att tänka "men det är väl så det fungerar?". Troligen vågar de inte svara i tråden. Vi får se.)
Citera
2018-02-26, 09:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det har tagits fram dräkter för normalt atmosfärstryck också men så vitt jag vet har ingen sådan använts i rymden. Anledningen till det lägre trycket är inte främst att dräkterna skulle svälla, det problemet är hanterbart, utan att lederna i dräkten vill räta ut sig och blir svåra att böja. Framförallt vill jag påpeka att Gagarin aldrig gjorde någon rymdpromenad, den du tänker på var Alexei Leonov.


Kan stämma bra att det va Alexei, och problemet med rymddräkterna va de första som jag tänkte på. Problem med dräkter har ju ständigt försökts lösas, så de är ju klart bättre idag än de va i början.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback