Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-23, 09:59
  #1
Medlem
Har hört många flat earthers prata om att det skulle vara omöjligt för oss att vistas i rymden med rymddräkter.

De visar med hjälp av de enorma byggnader som finns i USA där de kan utsätta satelliter för högt vakuum.

Även sett när någon snubbe utsattes för vakuum när han hade en rymddräkt på sig och tappade medvetandet, nu var detta på 60-talet men ändå.

Jag tror på att vi har varit på månen och vistas i rymden , men jag förstår mig inte riktigt på detta och har funderat en hel del över detta ämne ett tag.

Så ni som kan hur är det möjligt för oss att vistas i rymdens vakuum eller vad säger fysiken egentligen ?
Citera
2018-02-23, 11:52
  #2
Medlem
spyder123s avatar
I själva rymddräkten är det inte vakuum. Rymddräkten är byggd för att klara tryckskillnaden. Svårare än så är det ej.
Citera
2018-02-23, 13:31
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Även sett när någon snubbe utsattes för vakuum när han hade en rymddräkt på sig och tappade medvetandet, nu var detta på 60-talet men ändå.

Det berodde ju på att det var en läcka i rymddräkten. Hans saliv började f.ö även koka på tungan, på grund av det låga trycket.

I övrigt förstår jag inte riktigt trådstarten. Det är klart att människan inte klarar sig i vacuum någon längre stund - därför har man dräkter. Inne i dräkterna är trycket normalt.
Citera
2018-02-23, 13:59
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det berodde ju på att det var en läcka i rymddräkten. Hans saliv började f.ö även koka på tungan, på grund av det låga trycket.

I övrigt förstår jag inte riktigt trådstarten. Det är klart att människan inte klarar sig i vacuum någon längre stund - därför har man dräkter. Inne i dräkterna är trycket normalt.
Det här testet rör det sig om förstås: https://www.youtube.com/watch?v=KO8L9tKR4CY

Luftslangen till dräkten lossnade och försökspersonen svimmade men klarade sig utan bestående men då man genast började släppa in luft i vakuumkammaren. Hur man kan vara så väck i skallen så man inte fattar att det är lugnt att befinna sig i vakuum med en fungerande rymddräkt är märkligt. Det är som att tvivla på att dykare kan dyka under vatten bara för att någon har fått problem med andningsaggregatet. För varje trådstart som denna förlorar jag en gnutta hopp för mänskligheten.

Alla genier kan ju fundera på hur han kunde klara sig i vakuumkammaren innan slangen lossnade...
Citera
2018-02-23, 15:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
I övrigt förstår jag inte riktigt trådstarten. Det är klart att människan inte klarar sig i vacuum någon längre stund - därför har man dräkter. Inne i dräkterna är trycket normalt.


Inte helt korrekt, trycket i dräkterna är lägre än här på jorden, men de använder sig av mera syrerik luft. Anledningen till att trycket inte är som det är här på jorden är att dräkterna skulle blåsa upp som ballonger, detta hände med den första kosmonauten Yuri Gagarin hade haft sin "space-walk" och skulle tillbaka in i kapseln, han kunde då inte komma in igen och fick utföra ett farligt moment där han släppte på trycket i dräkten för att kunna komma tillbaka. En uppblåst dräkt hade varit svår att arbeta i rymden med.

Detta är ett problem som de försöker lösa med tajta dräkter som skall ligga tätt mot huden, behålla tryck så kroppen inte far illa av vakuum, och ändå vara smidiga att arbeta i. Svårast med detta är leder som måste vara rörliga.
Citera
2018-02-23, 16:45
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Inte helt korrekt, trycket i dräkterna är lägre än här på jorden, men de använder sig av mera syrerik luft. Anledningen till att trycket inte är som det är här på jorden är att dräkterna skulle blåsa upp som ballonger, detta hände med den första kosmonauten Yuri Gagarin hade haft sin "space-walk" och skulle tillbaka in i kapseln, han kunde då inte komma in igen och fick utföra ett farligt moment där han släppte på trycket i dräkten för att kunna komma tillbaka. En uppblåst dräkt hade varit svår att arbeta i rymden med.

Detta är ett problem som de försöker lösa med tajta dräkter som skall ligga tätt mot huden, behålla tryck så kroppen inte far illa av vakuum, och ändå vara smidiga att arbeta i. Svårast med detta är leder som måste vara rörliga.
Det har tagits fram dräkter för normalt atmosfärstryck också men så vitt jag vet har ingen sådan använts i rymden. Anledningen till det lägre trycket är inte främst att dräkterna skulle svälla, det problemet är hanterbart, utan att lederna i dräkten vill räta ut sig och blir svåra att böja. Framförallt vill jag påpeka att Gagarin aldrig gjorde någon rymdpromenad, den du tänker på var Alexei Leonov.
Citera
2018-02-24, 00:53
  #7
Medlem
Givetvis ville jag behandla rymddräkters funktion i vakuum.

Tack för svaren.

Men varför kan vi inte utföra rymdträning i en vakuumanläggning istället för i bassänger?

Att vi kan bygga anläggningar som är stora och få vakuum i vet vi ju. Borde det inte vara ett bättre sätt att träna på inför kommande rymd uppdrag?

Vakuumet är ju bara ett problem i rymden för dräkterna men också det största.

Lägg gärna märke till att jag är nyfiken. Jag vet att jorden är rund och att vi har vistats i rymden.
Citera
2018-02-24, 01:05
  #8
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Givetvis ville jag behandla rymddräkters funktion i vakuum.
Tack för svaren.
Men varför kan vi inte utföra rymdträning i en vakuumanläggning istället för i bassänger?
Att vi kan bygga anläggningar som är stora och få vakuum i vet vi ju. Borde det inte vara ett bättre sätt att träna på inför kommande rymd uppdrag?
Vakuumet är ju bara ett problem i rymden för dräkterna men också det största.
Lägg gärna märke till att jag är nyfiken. Jag vet att jorden är rund och att vi har vistats i rymden.

Man tränar i bassänger för att man i vatten (om dräkten är rätt balanserad) flyter runt ungefär som i tyngdlöshet, vilket man inte gör i ett vacuum. Det är nämligen inte vacuumet i sig man ska träna på, utan tyngdlösheten.
Dräkterna är givetvis provade i vacuum eller tryckluft eller liknande när de konstrueras för att se att de håller tätt, men när astronauten sedan har dräkten på sig är det ingen skillnad på att vara i vacuum eller i luft, så detta behövs ej tränas.
Citera
2018-02-24, 09:37
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Kan det möjligen vara så att det som förvirrar en del är att de tror att tyngdlöshet och vakuum på något sätt är samma sak? Har sett den sortens idéer rätt många gånger, t ex att jordens gravitation skulle ta slut så fort man når ovanför atmosfären. Och i plattjordstråden är det nästan ett stående tema att det inte finns någon tyngdkraft, bara olika densitet och att högst densitet "vill" ned.

Nej, det funkar inte så. Man kan t ex ha tyngdlöshet med luft och man kan definitivt ha tyngd i vakuum. AndersM har helt rätt om anledningen till att träna med rymddräkt i vatten.

Och gravitationen tar inte slut ovanför atmosfären. Det är inte därför som astronauterna upplever tyngdlöshet utan för att de är i fritt fall.

Och vad skulle annars hålls kvar månen i sin bana runt jorden, och jorden i sin bana runt solen? De rör sig ju i vakuum.
Citera
2018-02-24, 12:40
  #10
Medlem
Pantheraduss avatar
Jag förstår inte fråga riktigt, men med en väl fungerande rymd dräkt så går det bevisligen att vistas i rymden. En del har ju fått göra s k rymdpromenader, t ex på ISS.
Tack vare Vakuum och inget luftmotstånd så finns det inget som dämpar hastigheten, om inte skrot och meteoriter, så allt detta kan komma in, i en bana runt jorden.
Citera
2018-02-24, 18:17
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kan det möjligen vara så att det som förvirrar en del är att de tror att tyngdlöshet och vakuum på något sätt är samma sak? [...]
Så är det säkert. Har man förstått att de inte har med varandra att göra så borde träningen i vattenbassänger te sig som självklar.
Citera
2018-02-25, 10:31
  #12
Medlem
Callebiltes avatar
TS:
Att vistas i vakuum (inget tryck) i en rymddräkt fungerar på i princip exakt motsatt sätt som att vistas under vattnet i en ubåt (där det är högt tryck på utsidan).

Angående varför man inte tränar i vakuum så är det precis som någon innan påpekade att det inte är vakuumet som ställer till det utan gravitationen. Vattnet simulerar ju iofs vakuumet lite eftersom om dräkten läcker ser man det tydligt i vattnet..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback