• 4
  • 5
2018-02-27, 09:32
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Jag läste att man kunde få sin journal raderad men det ska man tydligen ha en bra anledning till att få igenom och det måste man kolla med högre instans och det får mig direkt att känna att det är lönlöst.
För att få HELA journalen raderad är det en ganska hög tröskel. För dig är detta inte aktuellt, om jag förstått det rätt så är det bara ett enda notat som du vill ha bort.

Citat:
Jag är rädd för att i framtiden få sämre vård pga det som står i min journal, att jag kanske någon dag söker hjälp för ont i magen och dom läser min journal och försöker vrida det hela till att mitt magont beror på en jobbig händelse ett år sen..Och sen försöker skicka hem mig med en sjukskrivning och sömntabletter, vilket är de två saker jag VÄGRAR.

Om jag får igenom en spärr på någon nivå är jag också rädd för att framtida läkare ska se att jag har en spärr, och därmed tro att jag har något att dölja och ge mig sämre vård.
I det journalsystem som detta gäller, i den installation som är aktuell här, fungerar det inte på det sättet. Om något är spärrat så innebär det att den delen inte syns, det är som att den inte existerar.

Citat:
Jag förstår att jag är lite väl paranoid, men jag är också rädd att personen i fråga som jobbar på sjukhuset ska be IT radera hennes inlogg av min journal, om hon nu varit där inne. Om IT ens kan göra det.
Det går inte, databasen är decentraliserad. Alla uppgifter finns på ungefär ett dussin ställen. Om något saknas på ett ställe så kopieras det, automatiskt, över dit. Det är på det viset för att eliminera risken att något försvinner om någon server kraschar. En bieffekt blir att det som du beskriver inte kan hända.

Det är därför det är lite extra bök med att radera delar av journaler. När man ska radera så är det inte bara att deleta lite poster, för då skrivs de bara tillbaka, automatiskt. Istället görs en raderingsorder, som är en separat aktivitet. Denna order måste signeras, vidimeras och en massa ditten och datten, så att det finns inte en chans att färre än sidådär ett halvdussin oberoende administratörer blir inblandade.
Att radera poster i loggen, däremot, går inte. Det finns ingen rutin och ingen programkod för detta, om man försöker radera något så skriver automatiken tillbaka allt.

Citat:
Som sagt, hon byter tjänster med kollegor, jag vet inte hur långt hennes kollegor är villiga att gå för hennes tjänster i utbyte. Nu låter det som att hon horar ut sig men det är inte det utan det är andra typer av tjänster.
IT kan inte göra något. Detta behöver du inte oroa dig för. Om någon öppnar din journal så ser SALA det.
Undantaget är om du har en vårdrelation med någon på hennes arbetsplats. Det kanske är någon som jobbar både tillsammans med din 'vän' och även på din husläkarmottagning, eller något annat ställe du besöker. Om även detta kan uteslutas så oroar du dig i onödan.
Citera
2018-02-27, 16:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Jag förstår att dom inte får, men å andra sidan kan jag se hundra olika anledningar till varför en läkare som behandlar mig för hjärtproblem läser anteckningar som finns om mig från psykologen. Han kanske kan rättfärdiga det genom att säga att han ville veta om det finns underliggande problem till varför jag *till exempel* haft hög puls och stressat hjärta senaste året.

Sist jag sökte hjälp för mina eksem möttes jag av "jag ser att du har varit här förut för dina utslag och då blev du hemskickad med sjukskrivning och vila från jobbet. Är det de du vill idag med?" såfort jag gick in på läkarens rum. Jag ville inte ens bli hemskickad med sjukskrivning, men läkaren jag träffade då övertalade mig att mina utslag berodde på jobbrelaterad stress och att jag behövde vila, och äta C-vitamin...
Så där hade ju läkaren gått in och läst min journal i förväg och dömt mig.

Lite dåligt bemötande av Dr i det fallet men ser inte felet med tanke på journalläsningen. Det är rätt relevant om du saker för samma sak igen att se vad de kom fram till förra gången/genomförde för undersökningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Titanicpassagerare
Innan jag kom på att journalen är en stor scam trodde jag att den gav en korrekt bild av läget. Där ska stå vem som har kollat i den och så vidare. DOCK förs ju inte ens ALLTING IN I DEN, har tagit prover och annat och det förs inte in. Och jag är ganska säker på att inte alla anteckningar förs in heller.

Så får man verkligen reda på vem som kollar i ens journal? Mit svar är nej
Men jag vet inte

Menar du vanliga journalen du begär ut eller från sjukhuset eller 1177? 1177 journal är det långt ifrån allt som är anslutet, så där kan det saknas rätt mycket. Olika landsting har olikam ycket med, vissa har knappt någonting med i dessa system.

Om du menar det du begärt ut från sjukhuset vet jag inte om de gör skillnad på de olika typerna av journaler. Ex om du får ut din omvårdnadsjournal också om du begär ut journalen eller om det bara är läkardelen med alla undersökningar och svar.
Citera
2021-01-05, 16:47
Medlem
cleovarnamnets avatar
Det loggas när jag sjukvårdspersonal tittar i journalerna, men finns det något system för när tekniker och dylika går in?
En användare på fb postar då och då inlägg av sådan art att vederbörande egentligen, så till vida man inte känner personen mycket väl, bara kan ha hittat dem i en journal. Användaren har också pratat om att han (?) känner tekniker vid systemet och ”tjänster och gentjänster” eller något liknande.
Är detta på något sätt spårbart eller hur hindrar man att de som egentligen ska spåra är de som också läcker info?
Citera
2021-01-06, 12:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Det loggas när jag sjukvårdspersonal tittar i journalerna, men finns det något system för när tekniker och dylika går in?
En användare på fb postar då och då inlägg av sådan art att vederbörande egentligen, så till vida man inte känner personen mycket väl, bara kan ha hittat dem i en journal. Användaren har också pratat om att han (?) känner tekniker vid systemet och ”tjänster och gentjänster” eller något liknande.
Är detta på något sätt spårbart eller hur hindrar man att de som egentligen ska spåra är de som också läcker info?

De som ska spåra vad läcker information? Vem är det som ska spåra någon?

Varje gång journalen öppnas bör en logg sparas oavsett sjukvårdspersonal eller tekniker, om en tekniker öppnar en journal antar jag att de behöver en anledning ex att någonting är fel eller strular vilket bör föranledas av en felrapport av något slag knytet till ärendet.

Vad postade användaren på fb? Vem kan bara hitta vad i en journal? Ditt inlägg är rörigt och svårt att förstå vad du menar
Citera
2021-01-06, 20:31
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
De som ska spåra vad läcker information? Vem är det som ska spåra någon?

Varje gång journalen öppnas bör en logg sparas oavsett sjukvårdspersonal eller tekniker, om en tekniker öppnar en journal antar jag att de behöver en anledning ex att någonting är fel eller strular vilket bör föranledas av en felrapport av något slag knytet till ärendet.

Vad postade användaren på fb? Vem kan bara hitta vad i en journal? Ditt inlägg är rörigt och svårt att förstå vad du menar

Oj då, jag ber om ursäkt för rörigheten! Jag skyller på att jag alltid skriver via mobilen, det är svårt att få överblick i den lilla rutan. Eller också får jag skylla på min röriga hjärna, kanske närmare sanningen.
Men jag tycker att du svarade på min fråga!

(Alltså: Användare X här på Flashback postar regelbundet information i trådar om person Y och Z, information av sådan art att de som vet om det bör vara läkare eller psykologer. Påhittat exempel: ”Jag har info om Lisa: Efter att Kalle förgripit sig på henne när hon var liten har hon upplevt starkt obehag varje gång samma låt spelas som den gången. Hon straffar sig själv genom att svälta sig själv, hon har försökt ta sitt liv och inkom 5 mars med ena handleden uppskuren. Bedömningen gjordes att...”
Och så vidare! Sorry för dåligt exempel, jag är varken läkare eller författare!
Denna person, som postar skvaller som ser ut att ha hämtats ur en journal, har själv här på Flashback sagt att hon/han känner personer som arbetar tekniskt med journalsystemet och uttryckt något som går ur på tjänster och gentjänster mellan teknikerna och honom/henne.
Om en läkare går in och snokar i en journal som inte tillhör hans/hennes patient, kan väl detta ses?
Men loggas teknikerna?
Du kanske har rätt i att man alltid ser vilka läkare som tittar i journalerna, jag tänkte att det inte syntes utan att IT-tekniker (eller vad de nu kallas) fick efterforska det, därav min fråga om de som spårar.
Alltså: det syns om läkare går in i journaler de är obehöriga att titta i.
Men syns det om IT-tekniker går in där? (Vilket du alltså besvarade.) Och om det gör det, kan inte dessa sopa undan spåren, eftersom att arbeta tekniskt med systemen är vad deras yrke går ut på?
Jag är alltså inte orolig för min journal, jag är mer häpen över moralen hos dem som, vad det verkar, läcker ur journaler.)
Citera
2021-01-07, 16:22
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Oj då, jag ber om ursäkt för rörigheten! Jag skyller på att jag alltid skriver via mobilen, det är svårt att få överblick i den lilla rutan. Eller också får jag skylla på min röriga hjärna, kanske närmare sanningen.
Men jag tycker att du svarade på min fråga!

(Alltså: Användare X här på Flashback postar regelbundet information i trådar om person Y och Z, information av sådan art att de som vet om det bör vara läkare eller psykologer. Påhittat exempel: ”Jag har info om Lisa: Efter att Kalle förgripit sig på henne när hon var liten har hon upplevt starkt obehag varje gång samma låt spelas som den gången. Hon straffar sig själv genom att svälta sig själv, hon har försökt ta sitt liv och inkom 5 mars med ena handleden uppskuren. Bedömningen gjordes att...”
Och så vidare! Sorry för dåligt exempel, jag är varken läkare eller författare!
Denna person, som postar skvaller som ser ut att ha hämtats ur en journal, har själv här på Flashback sagt att hon/han känner personer som arbetar tekniskt med journalsystemet och uttryckt något som går ur på tjänster och gentjänster mellan teknikerna och honom/henne.
Om en läkare går in och snokar i en journal som inte tillhör hans/hennes patient, kan väl detta ses?
Men loggas teknikerna?
Du kanske har rätt i att man alltid ser vilka läkare som tittar i journalerna, jag tänkte att det inte syntes utan att IT-tekniker (eller vad de nu kallas) fick efterforska det, därav min fråga om de som spårar.
Alltså: det syns om läkare går in i journaler de är obehöriga att titta i.
Men syns det om IT-tekniker går in där? (Vilket du alltså besvarade.) Och om det gör det, kan inte dessa sopa undan spåren, eftersom att arbeta tekniskt med systemen är vad deras yrke går ut på?
Jag är alltså inte orolig för min journal, jag är mer häpen över moralen hos dem som, vad det verkar, läcker ur journaler.)

Att det skapas en logg är jag övertygad även om tekniker går in, om tekniker kan ta bort denna logg vet jag inte, beror antagligen på vilken behörighet de har. Samtidigt bör systemet vara utformat så att det skickas någon stans där inte alla har tillgång just för att inte komma runt detta. Om personen misstänker brott så kan man be att få ut loggfilerna och kolla vilka som haft tillgång alternativt göra en anmälan. Vissa regioner så kan du se via 1177 vilka som läst din journal och vissa behöver du ta kontakt med en viss enhet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in