Citat:
För att få HELA journalen raderad är det en ganska hög tröskel. För dig är detta inte aktuellt, om jag förstått det rätt så är det bara ett enda notat som du vill ha bort.
Citat:
I det journalsystem som detta gäller, i den installation som är aktuell här, fungerar det inte på det sättet. Om något är spärrat så innebär det att den delen inte syns, det är som att den inte existerar.
Jag är rädd för att i framtiden få sämre vård pga det som står i min journal, att jag kanske någon dag söker hjälp för ont i magen och dom läser min journal och försöker vrida det hela till att mitt magont beror på en jobbig händelse ett år sen..Och sen försöker skicka hem mig med en sjukskrivning och sömntabletter, vilket är de två saker jag VÄGRAR.
Om jag får igenom en spärr på någon nivå är jag också rädd för att framtida läkare ska se att jag har en spärr, och därmed tro att jag har något att dölja och ge mig sämre vård.
Om jag får igenom en spärr på någon nivå är jag också rädd för att framtida läkare ska se att jag har en spärr, och därmed tro att jag har något att dölja och ge mig sämre vård.
Citat:
Det går inte, databasen är decentraliserad. Alla uppgifter finns på ungefär ett dussin ställen. Om något saknas på ett ställe så kopieras det, automatiskt, över dit. Det är på det viset för att eliminera risken att något försvinner om någon server kraschar. En bieffekt blir att det som du beskriver inte kan hända.
Jag förstår att jag är lite väl paranoid, men jag är också rädd att personen i fråga som jobbar på sjukhuset ska be IT radera hennes inlogg av min journal, om hon nu varit där inne. Om IT ens kan göra det.
Det är därför det är lite extra bök med att radera delar av journaler. När man ska radera så är det inte bara att deleta lite poster, för då skrivs de bara tillbaka, automatiskt. Istället görs en raderingsorder, som är en separat aktivitet. Denna order måste signeras, vidimeras och en massa ditten och datten, så att det finns inte en chans att färre än sidådär ett halvdussin oberoende administratörer blir inblandade.
Att radera poster i loggen, däremot, går inte. Det finns ingen rutin och ingen programkod för detta, om man försöker radera något så skriver automatiken tillbaka allt.
Citat:
IT kan inte göra något. Detta behöver du inte oroa dig för. Om någon öppnar din journal så ser SALA det.
Som sagt, hon byter tjänster med kollegor, jag vet inte hur långt hennes kollegor är villiga att gå för hennes tjänster i utbyte. Nu låter det som att hon horar ut sig men det är inte det utan det är andra typer av tjänster.
Undantaget är om du har en vårdrelation med någon på hennes arbetsplats. Det kanske är någon som jobbar både tillsammans med din 'vän' och även på din husläkarmottagning, eller något annat ställe du besöker. Om även detta kan uteslutas så oroar du dig i onödan.