Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 23:40
Medlem
Hej! Jag får inte hjälp någon annanstans så då frågar jag här..

Vem kan egentligen läsa ens journal? Hur får jag reda på vilka som läst min journal?
Som jag uppfattat det så är det endast behörig personal som har rätt att läsa min journal och det låter ju vettigt men det behöver ju inte betyda att obehöriga INTE läser den. Jag är medveten om att det är ett brott att läsa någons journal om man inte har någon anledning till det men sen när är det bara duktiga människor som jobbar inom vården?

Jag har frågat min läkare på vårdcentralen och jag har ringt vårdguiden, ingen kan svara på frågan.
Kan ALLA som jobbar inom vården se min journal?
Kan mammas kompis Karin som jobbar som sköterska i Borlänge, se vad jag sagt hos min husläkare i Haparanda? Kan min kompis som jobbar med IT på ett stort sjukhus, i smyg läsa min journal?

Jag har fått hintar om att ett sjukhus som jag aldrig har behandlats på inte kan läsa min journal, men inte fått det bekräftat. När jag besökte ett nytt sjukhus kunde läkaren se alla läkemedel jag någonsin fått utskrivet, så då kanske dom också har tillgång till min information?

Någonstans måste man väl kunna se exakt vem som läst ens journal och när, men hur får man tag i de uppgifterna? Jag har kollat min journal på Vårguiden men hittar ingenting intressant där.

Anledningen till varför jag frågar är för jag misstänker att en person i min närhet läser min journal, hon jobbar på ett stort sjukhus, men jag har aldrig vårdats där eller varit i kontakt med deras vårdavdelning.
Citera
2018-02-22, 23:48
Medlem
Endast de som behandlar dig.
Citera
2018-02-22, 23:51
Medlem
Så kan jag förklara för dig alla i landstinget inom sjukvård kommer in i journalen om dom har ditt personnummer, däremot åker dom dit om dom inte har behörighet å läsa de. Anna lind fallet bra exempel.
Citera
2018-02-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Så kan jag förklara för dig alla i landstinget inom sjukvård kommer in i journalen om dom har ditt personnummer, däremot åker dom dit om dom inte har behörighet å läsa de. Anna lind fallet bra exempel.

Dom åker väl bara dit OM någon kommer på dom, eller hur?
Citera
2018-02-23, 00:02
Medlem
Knucklehugss avatar
Din läkare har tillgång till din journal, och den läkarsekreterare som för in din läkares anteckningar har såklart också tillgång till din journal.

Du kan såklart spärra din journal men det betyder att ovanstående måste ta personlig kontakt med dig för att öppna din journal.

Att titta på din journal utan behörighet är ett sekretessbrott. Därför loggas vilka som tittat på din journal, tid och datum beroende på vilket system som används.

Edit. Nej det finns ingen sjuksköterska eller IT tekniker som kan komma in på din journal. Journalen heter förövrigt mina vårdkontaker och är nationellt för Sverige.
Senast redigerad av Knucklehugs 2018-02-23 kl. 00:13.
Citera
2018-02-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Dom åker väl bara dit OM någon kommer på dom, eller hur?
landstinget gör sökning en gång i månaden. Känner en ssk som slog fel pnr å kom i fel journal.Dom ringde om de gjorde honom något typ dalsland kom han ifrån.
Citera
2018-02-23, 00:08
Medlem
När jag var på st erik ögonakut för 10 dar sen fråga dom om det gjorde någonting om dom gick in i journalen på övriga landstinget.
Citera
2018-02-23, 00:10
Medlem
Du kan ju spärra journalen om du vill,eller söka annan vårdgivare typ capio dom har annat datasystem.
Citera
2018-02-23, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Hej! Jag får inte hjälp någon annanstans så då frågar jag här..

Vem kan egentligen läsa ens journal? Hur får jag reda på vilka som läst min journal?
Som jag uppfattat det så är det endast behörig personal som har rätt att läsa min journal och det låter ju vettigt men det behöver ju inte betyda att obehöriga INTE läser den. Jag är medveten om att det är ett brott att läsa någons journal om man inte har någon anledning till det men sen när är det bara duktiga människor som jobbar inom vården?

Jag har frågat min läkare på vårdcentralen och jag har ringt vårdguiden, ingen kan svara på frågan.
Kan ALLA som jobbar inom vården se min journal?
Kan mammas kompis Karin som jobbar som sköterska i Borlänge, se vad jag sagt hos min husläkare i Haparanda? Kan min kompis som jobbar med IT på ett stort sjukhus, i smyg läsa min journal?

Jag har fått hintar om att ett sjukhus som jag aldrig har behandlats på inte kan läsa min journal, men inte fått det bekräftat. När jag besökte ett nytt sjukhus kunde läkaren se alla läkemedel jag någonsin fått utskrivet, så då kanske dom också har tillgång till min information?

Någonstans måste man väl kunna se exakt vem som läst ens journal och när, men hur får man tag i de uppgifterna? Jag har kollat min journal på Vårguiden men hittar ingenting intressant där.

Anledningen till varför jag frågar är för jag misstänker att en person i min närhet läser min journal, hon jobbar på ett stort sjukhus, men jag har aldrig vårdats där eller varit i kontakt med deras vårdavdelning.

De kan, men de får inte, så vad du ska göra för att få veta om någon obehörig läst i din journal är att begära ut en logglista. "Begäran om loggutdrag" ska finnas på 1177: s sida.
Jag har själv gjort detta vid ett tillfälle, men kommer inte ihåg var på sidan jag hittade det, men det ska finnas där. Annars kan du ringa Landstinget och fråga.

I min logglista hittade jag inget uppseendeväckande, förutom att två personer i efterhand varit inne i min journal, knappa 1- 2 minuter och det tror jag inte var något att bry sig om utan kan förklaras med misstag eller, och som jag fick höra, att systemet just då höll på att göras om.
Men begär ut loggutdrag så kommer du att se vilka som läst och även när.
Kan posta en länk där det i sammanhanget står om drabbade av dataintrång och även hur säkert vs osäkert detta elektroniska systemet är.
Vad har vi för skydd mot skvallerläsning?
Sön 19 apr 2015 kl 12:00

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/529895?programid=1316

Och som redan har nämnts så kan du spärra hela eller delar av din journal.
Jag har spärrat en(1)journal och när spärren har brutits av att någon gått in där och läst så ska det synas på loggutdraget, men det gjorde det inte på mitt och varför jag vet att spärren bröts är för att jag själv gav tillåtelse till det.
Så litar fullt ut på en logglista gör jag väl inte direkt:-/
Men i sin helhet kan du nog lita på det som står där.
Citera
2018-02-23, 06:34
Medlem
Låkare, sköterskor och vårdadministratörer är de jag rakt av kommer på, IT vet jag inte.

Som någon ovan nämnde så finns loggrapporter som du kan granska själv. Jag har loggrapporten på Mina vårdkontakter i journal på nätet men det kan vara annat i din region, då kan du ändå begära ut loggrapporten som säkert är i mer detalj. Vissa gånger kan der framstå som oklart varför en person varit inne i journalen men på min arbetsplats finns alltid en rimlig förklaring, även om den inte är uppenbar vid första anblick.

Sedan finns det något som heter NPÖ, nationell patientöversikt. Där kan man få tillgång till journalinformation från andra platser i landet men detta kräver samtycke alternativt kan det användas i en akutsituation.

Avseende läkemedelsfrågan så är det möjligt att det beror på att man använder samma journalsystem och således har registrerat dina läkemedel i en modul som följer med även om man byter avdelning/sjukhus/landsting. Jag har har aldrig kontrollerat om det är så själv men det är eventuellt en förklaring. Vi har det så i regionen i alla fall, om har varit på sjukhus A och man där har registrerat dina läkemedel kan jag sedan se det på vårdcentral B. Som sagt oklart om det sträcker sig utanför regionen om en annan region har samma journalsystem.

Ingen självrespekterande och yrkesstolt person skulle dock utnyttja detta och gå in på en person som man känner men allt loggas och du kan begära ut dessa loggar för att kontrollera.
Citera
2018-02-23, 07:16
Medlem
Banangurkazzs avatar
Alla inom sjukvården (och givetvis IT-personalen) kan läsa din journal men de behöver ditt tillstånd. Detta betyder dock inte i praktiken så mycket, de kan läsa ändå om det finns skäl till detta. Skäl kan vara att du råkat ut för en olycka och inte är kontaktbar eller att du är psykiskt sjuk. Är du orolig? Din arbetsgivare kan inte läsa den om du är orolig för det.

Edit: Andra sjukhus där du aldrig har behandlats kan läsa din journal, det är en databas de flesta sjukhus loggar din journal i.
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-02-23 kl. 07:20.
Citera
2018-02-23, 07:28
Medlem
Om läkemedelsbiten kan du läsa här:
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Sammanhallen-journalforing/
Finns uppgifter om mina läkemedel?
Ja, läkemedelsinformation ingår i sammanhållen journalföring.

Jag vill inte vara med i sammanhållen journalföring!
Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. När du meddelar din vårdgivare detta kan inte andra vårdgivare ta del av dina uppgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in