2018-02-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
I andra inlägg, som du skrivit, har du berättat var du bor och vilket journalsystem detta handlar om. Detta är vad som gäller för den aktuella installationen:

Behörigheterna i det journalsystemet sätts på antingen enskilda vårdenheter eller på spärrgrupper (det är ungefär enheter med liknande uppdrag och inom samma geografiska område och med samma verksamhetschef/chefsöverläkare).
Om du inte haft någon vårdrelation med någon på den enhet eller den spärrgrupp som denna behandlare arbetar på så är sannolikheten extremt låg att hon har kunnat öppna din journal utan att det upptäcks.

Journalsystemet i fråga kör nämligen något som heter SALA (Systematisk Automatiserad LoggAnalys). Lite snabbt sammanfattat innebär detta att alla journalöppningar gås igenom, varenda en.

Om en behandlare öppnar journalen för någon patient som denna inte har någon vårdrelation till så upptäcker SALA detta och larmar.
Systemet körs med viss eftersläpning, så att man kan öppna journaler till patienter som man kommer att träffa inom en närtid utan att det blir en massa falsklarm.
Systemet går igenom träffarna och markerar dem med olika prioriteter. Bland annat jämförs adresser: om någon öppnar sin grannes journal så blir det automatiskt högsta prio, undantaget är förstås om grannen dessutom råkar vara ens patient. Det finns liknande villkor och tester som höjer eller sänker larmnivån, men det är viss sekretess på vad som gäller så att det ska vara svårare att kringgå så jag går inte in på mer detaljer.

Du kan inte få loggutdrag på egen hand. Du måste kontakta din behandlare, det är denne som ser till att din begäran expedieras. Var noga med att specificera för vilken tidsperiod du vill ha utdraget och vilka enheters journalöppningar som ska ingå.

Tack för en bra förklaring om hur det funkar! Jag har misstänkt att det finns ett system som kollar men har inte haft någon att fråga och börjar man undra i kontakt med vårdcentral och 1177 blir de stackars tanterna väldigt förvirrade över vad det är jag vill veta.

Får jag tag i mina loggar och ser att någon från det sjukhuset har varit inne i min journal kommer jag reagera, eftersom jag aldrig varit i kontakt med sjukhuset eller vårdats där, så ingen där borta har någon vettig anledning till att snoka i min journal.

En följande frågar, när systemet larmar, till vem går larmet? Vem följer upp inkommande larm?
Citera
2018-02-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Det är en person som har en bakom kulisserna roll så varken ssk eller läkare, men hon gör lite allt möjligt tillsammans med läkare och IT, tänk dig åt sekreterar hållet. Men hon svarar inte i telefon som huvudsyssla. Jag är också paranoid över att få prata med någon av hennes direkta kollegor, dom lär känna igen mitt namn och nämna för personen i fråga att jag ringt. Det är vad jag misstänker men såklart behöver det inte betyda att personen jag får prata med känner igen mitt namn, beror helt på vart jag hamnar.. Jag ska prova ringa till växeln så får vi se vart jag hamnar, det är ett ganska stort sjukhus så chansen borde vara liten att jag får prata med just henne.

Spelar det stor roll om den personen får veta att du begärt ut logguppgifter? Personen får trots det inte gå in och läsa din journal om den blir nyfiken på varför du vill det. Hur mycket har du att göra med denna person? Är ni i tvist? Överlag väcker patienters saker/intressen inte så stor uppståndelse/intresse bland sjukvårdspersonal.

Växeln kopplar vidare dig till rätt instans, brukar inte säga vad de beror på som det är fel person och du vet om det kan du avsluta samtalet, utöver det är det svårt att säga, de kan hända att du får prata med en kollega eller inte. Du får själv avgöra om det är värt att ta reda på logguppgifterna.

Citat:
Tack för en bra förklaring om hur det funkar! Jag har misstänkt att det finns ett system som kollar men har inte haft någon att fråga och börjar man undra i kontakt med vårdcentral och 1177 blir de stackars tanterna väldigt förvirrade över vad det är jag vill veta.

Får jag tag i mina loggar och ser att någon från det sjukhuset har varit inne i min journal kommer jag reagera, eftersom jag aldrig varit i kontakt med sjukhuset eller vårdats där, så ingen där borta har någon vettig anledning till att snoka i min journal.

En följande frågar, när systemet larmar, till vem går larmet? Vem följer upp inkommande larm?

I första hand blir det verksamheten själva. Så om du ex varit på sjukhuset inom ett landsting är det de som ser att någon genomfört en olovlig läsning och gör en utredning om det är olovlig läsning eller ej. Du kan själv anmäla om du hittar någonting, vet inte vem som utreder det då.

Det vanliga straffet verkar vara 20 dagsböter (beroende på vad du tjänar men mellan 6-9´000kr för sjuksköterskor.

Det konstiga är att även om personen själv ber en att gå in och läsa kan man bli dömd för dataintrång.

http://www.vlt.se/vastmanland/vaster...titt-gav-boter

Citat:
Hon försvarade sig med att hon hade läst journalen på uppdrag av patienten och att hon därmed hade patientens tillstånd.Men det räcker inte. Det räknas ändå som dataintrång.

Visserligen 2013 men trots allt... Dum regel/lag. (för att förtydliga, patienten hade bett personen att gå in och läsa så sköterskan hade tillåtelse).
Citera
2018-02-25, 21:27
Medlem
pelegrins avatar
Citat:

I just ditt fall är det tre-fyra farbröder i den centrala TakeCare-förvaltningen. En av dem var initiativtagare till att bygga den typ av system som SALA nu är.
När de får "larmet" (som i praktiken bara är en rad på en lista) så kontaktar de antingen den lokala TakeCare-förvaltningen eller den lokala IT-förvaltningen, beroende på vilken typ spärrgrupp det handlar om. Den lokala förvaltningen har sju dagar på sig att leverera ett acceptabelt svar till att det har skett en överträdelse.
Den lokala förvaltningen, i sin tur, kontaktar antingen den individ som gjort överträdelsen eller dennes enhetschef, beroende på vilken typ av enhet det rör sig om.

Om den lokala förvaltningen inte har gett något svar alls inom sju dagar så blir deras verksamhetschef inkallad till den centrala ledningen. Tystnad accepteras alltså inte. Det kanske låter överdrivet att ha det på detta vis, men anledningen till att det är så stramt är att det tidigare varit så mycket överträdelser att det riskerat förtroendet för systemet. Det fick absolut inte bli så att patienter inte vågar söka vård eftersom de är rädda att deras journaler ska komma på avvägar.

En yrkeskategori har 'carte blanche' att läsa allt, det är vårdutvecklarna. För dem är det näst intill tjänstefel att inte ha öppnat journalerna för samtliga patienter som varit på enheten. Observera att det bara är på just enheten.

På dig låter det som att det rör sig om någon som arbetar på ett sjukhus som du inte ens varit i närheten av. I så fall går det inte, det syns på en gång. Eventuellt skulle det kunna vara så att din 'vän' tidigare varit anställd på den enhet som du besök och hennes behörighet till den enheten råkat bli kvar när hon bytte arbetsplats. I så fall kan hon bortförklara det med att hon går igenom gamla patienter för att se vilka som kan avslutas, men att hon råkade trycka in fel personnummer. Denna bortförklaring skulle kunna fungera en gång, men inte fler.

Det är nästan så att jag blir lite nyfiken på ditt fall, och blir frestad att be om personnummer för dig och din 'vän'. Efter att ha läst lite bland de övriga inlägg som du skrivit här så känner jag mig hyfsat säker på att du inte hör till stollarna som inbillar sig ditten och datten eller tror sig veta allt om allting, så det kanske ligger något i det du beskriver.

Det råkar nämligen vara så att de tre-fyra farbröderna är min yttre bekantskapskrets och nog kan tänka sig att byta lite tjänster mot gentjänster. Det skulle ju kunna vara så att SALA kan optimeras ytterligare -- även om jag faktiskt har svårt att tänka mig det.
Citera
2018-02-25, 21:57
Medlem
Citat:
I just ditt fall är det tre-fyra farbröder i den centrala TakeCare-förvaltningen. En av dem var initiativtagare till att bygga den typ av system som SALA nu är.
När de får "larmet" (som i praktiken bara är en rad på en lista) så kontaktar de antingen den lokala TakeCare-förvaltningen eller den lokala IT-förvaltningen, beroende på vilken typ spärrgrupp det handlar om. Den lokala förvaltningen har sju dagar på sig att leverera ett acceptabelt svar till att det har skett en överträdelse.
Den lokala förvaltningen, i sin tur, kontaktar antingen den individ som gjort överträdelsen eller dennes enhetschef, beroende på vilken typ av enhet det rör sig om.

Om den lokala förvaltningen inte har gett något svar alls inom sju dagar så blir deras verksamhetschef inkallad till den centrala ledningen. Tystnad accepteras alltså inte. Det kanske låter överdrivet att ha det på detta vis, men anledningen till att det är så stramt är att det tidigare varit så mycket överträdelser att det riskerat förtroendet för systemet. Det fick absolut inte bli så att patienter inte vågar söka vård eftersom de är rädda att deras journaler ska komma på avvägar.

En yrkeskategori har 'carte blanche' att läsa allt, det är vårdutvecklarna. För dem är det näst intill tjänstefel att inte ha öppnat journalerna för samtliga patienter som varit på enheten. Observera att det bara är på just enheten.

På dig låter det som att det rör sig om någon som arbetar på ett sjukhus som du inte ens varit i närheten av. I så fall går det inte, det syns på en gång. Eventuellt skulle det kunna vara så att din 'vän' tidigare varit anställd på den enhet som du besök och hennes behörighet till den enheten råkat bli kvar när hon bytte arbetsplats. I så fall kan hon bortförklara det med att hon går igenom gamla patienter för att se vilka som kan avslutas, men att hon råkade trycka in fel personnummer. Denna bortförklaring skulle kunna fungera en gång, men inte fler.

Det är nästan så att jag blir lite nyfiken på ditt fall, och blir frestad att be om personnummer för dig och din 'vän'. Efter att ha läst lite bland de övriga inlägg som du skrivit här så känner jag mig hyfsat säker på att du inte hör till stollarna som inbillar sig ditten och datten eller tror sig veta allt om allting, så det kanske ligger något i det du beskriver.

Det råkar nämligen vara så att de tre-fyra farbröderna är min yttre bekantskapskrets och nog kan tänka sig att byta lite tjänster mot gentjänster. Det skulle ju kunna vara så att SALA kan optimeras ytterligare -- även om jag faktiskt har svårt att tänka mig det.

Nu vet jag inte vad personen jobbar med men om den har jobbat på golvet tidigare så ska inte oavslutade ärende finnas på ens logg om man går in på oavslutade ärende? Som vårdpersonal kan du få fram osignerade journalanteckningar, jag tänker det borde vara samma för denna yrkeskategori? Därav bör inte den ursäkten hålla, nu kan jag mycket väl vara ute på djupt vatten.

Jag undrar mer vad TS är orolig för ska framkomma eller om TS mest av princip sak vill se att inte personen går in och läser.
Citera
2018-02-25, 23:00
Medlem
Citat:

Tack Det känns toppen att veta att det tas på allvar, och det ska det göras. Patientlagen ska inte vara något skämt.

Personen i fråga har inte arbetat på en plats där jag vårdats. Hon jobbar på ett stort sjukhus där jag aldrig ens har satt foten. Problemet är väl att hon är otroligt ostabil som person och hon borde egentligen inte ens vara fri att gå ute, men det är en annan historia.

Jag har mycket bagage med en person i hennes närhet så hon är indirekt inkopplad och hon tycker inte om mig. Därför misstänker jag att hon har läst min journal. För hon bryr sig inte om något, och skulle hon förlora jobbet så skulle hon inte bry sig heller. Som sagt, hon byter tjänster mot läkemedel på recept med läkarna på sjukhuset, varför skulle sekretess hindra henne från att läsa smaskigt skvaller om mig? Det finns ingenting som hindrar henne.

I min journal (som jag gått igenom noga) finns det egentligen ingenting smaskigt, förutom en WALL OF TEXT från en psykolog jag träffade ett par gånger. (Min husläkare tyckte jag skulle träffa någon som säkerhetsåtgärd efter en jobbig händelse på mitt jobb)
Hade jag vetat att denna lilla tant skulle anteckna ALLT jag säger, hade jag ALDRIG satt min fot där. Och det är just dessa samtal och anteckningar, som personen i fråga skulle kunna finna högst intressanta.

Jag känner mig korkad och lite halvt bedragen, som inte visste att psykologen skulle skriva ned ALLT jag sa under samtalet. Det är ju inte hemligt direkt men jag vet inte hur kul det känns att jag kan gå och söka hjälp för halsfluss och den läkaren jag träffar då kan läsa exakt vad som hänt mig senaste året och hur jag har tagit det.
Citera
2018-02-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Nu vet jag inte vad personen jobbar med men om den har jobbat på golvet tidigare så ska inte oavslutade ärende finnas på ens logg om man går in på oavslutade ärende? Som vårdpersonal kan du få fram osignerade journalanteckningar, jag tänker det borde vara samma för denna yrkeskategori? Därav bör inte den ursäkten hålla, nu kan jag mycket väl vara ute på djupt vatten.

Jag undrar mer vad TS är orolig för ska framkomma eller om TS mest av princip sak vill se att inte personen går in och läser.

Som jag skrivit i tidigare inlägg innehåller inte min journal något smaskigt så, det är mer av principsak, men också för att jag inte vill att personen i fråga ska veta varje ord jag sagt till en psykolog jag träffat på vårdcentralen. Jag pratade med psykologen mest för att mitt jobb och min läkare tyckte det var en bra idé, men också för att det var någon jag kunde prata med ofiltrerat, och det hamnade i min journal...Och kan nu läsas av all vårdpersonal som går in där. Jag känner mig lite naken vid tanken av det.

Och nej, vi ligger inte i någon form av tvist. Däremot mycket drama och skit som har hänt mellan mig och en person i hennes närhet, därmed är hon indirekt inkopplad. Hon tycker inte om mig och skulle gärna läsa min journal, jag vet bara inte om hon tagit steget och gjort det. Men hon skryter gärna inför vänner och bekanta om hur mycket hon skulle kunna ta reda på "bara hon ville".
Senast redigerad av Cortada 2018-02-25 kl. 23:07.
Citera
2018-02-26, 09:27
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]
Jag har mycket bagage med en person i hennes närhet så hon är indirekt inkopplad och hon tycker inte om mig. Därför misstänker jag att hon har läst min journal. För hon bryr sig inte om något, och skulle hon förlora jobbet så skulle hon inte bry sig heller. Som sagt, hon byter tjänster mot läkemedel på recept med läkarna på sjukhuset, varför skulle sekretess hindra henne från att läsa smaskigt skvaller om mig? Det finns ingenting som hindrar henne.
Jag förstår vad du menar, men det fungerar inte på det sättet. Det är lite som att säga att hon kan ta en bil, köra hur hon vill, strunta i alla trafikregler och att det inte finns något som hindrar henne.

Citat:
[...]
Det är ju inte hemligt direkt men jag vet inte hur kul det känns att jag kan gå och söka hjälp för halsfluss och den läkaren jag träffar då kan läsa exakt vad som hänt mig senaste året och hur jag har tagit det.
Här finns det egentligen ett antal lösningar:

Du kan be att få denna del av journalen spärrad, på olika nivåer.
Spärr finns på enhets- och behandlarnivå, både positiv och negativ. En positiv behandlarspärr innebär att ingen kan se att denna del ens existerar utom vissa utvalda behandlare.
En negativ behandlarspärr innebär att alla kan se att delen existerar UTOM vissa utvalda behandlare.

Motsvarande finns på enhetsnivå, att de som jobbar på någon enhet är de enda som kan, eller inte kan, se att delen existerar.

Du kan också få den delen av journalen raderad, då blir den evigt borta för alla.
Om denna del inte, som det heter, "kan antas ha betydelse för din framtida vård" så finns inget hinder att få den spärrad eller raderad. Det räcker med att du känner obehag av att texten finns där.

Som alltid gäller att du inte kan göra detta på egen hand utan måste gå via en behandlare. Det finns nämligen vissa väldigt viktiga saker som man måste känna till innan en spärr läggs in, eller delar raderas, som du måste bli informerad om innan något händer. Den som ser till att din önskan expedieras tar ansvaret för att du blivit informerad om, och förstår, konsekvenserna.

Citat:
[...]
Hon tycker inte om mig och skulle gärna läsa min journal, jag vet bara inte om hon tagit steget och gjort det. Men hon skryter gärna inför vänner och bekanta om hur mycket hon skulle kunna ta reda på "bara hon ville".
Det där är inget att bry sig om, det finns gott om labilt folk som tycker om att skrämmas med att de minsann kan både det ena och det andra. Oftast är det bara tomma hot vars syfte är att få någon rädd, eller att inge respekt. Om hon gör detta så torskar hon så det ryker om det (som ungdomarna brukar uttrycka det).
Hon vill skrämmas och få dig orolig. Hon verkar ha lyckats med det. Det elakaste du kan göra mot henne är att bara skratta åt henne.
Citera
2018-02-26, 12:42
Medlem
Bara för att sjukvårdspersonal har dig som patient betyder det inte att de får gå in och läsa allt som finns i din journal om det inte är relevant. Exempelvis får man inte gå in och läsa psykiatrijournaler hos en patient som söker för att de brutit foten, läkemedel syns ändå så ska till speciella skäl för att börja gå in på andra klinikers journaler. Samma sak om du söker för halsfluss, det är inte motiverat att läsa vad din psykolog har skrivit mo dig i det fallet och de kan det åka dit på.

Självklart finns det undantag, tror många sjukhus frågar om de får gå in och läsa tidigare journaler. Sedan om du söker för en kirurgisk åkomma kanske de behöver läsa medicinjournalerna för att veta sjukdomar som finns i botten (inte hos friska personer men vi pratar om de som kommer upp i åldrar och har några sjukdomar i botten).
Citera
2018-02-26, 20:54
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar, men det fungerar inte på det sättet. Det är lite som att säga att hon kan ta en bil, köra hur hon vill, strunta i alla trafikregler och att det inte finns något som hindrar henne.

Här finns det egentligen ett antal lösningar:

Du kan be att få denna del av journalen spärrad, på olika nivåer.
Spärr finns på enhets- och behandlarnivå, både positiv och negativ. En positiv behandlarspärr innebär att ingen kan se att denna del ens existerar utom vissa utvalda behandlare.
En negativ behandlarspärr innebär att alla kan se att delen existerar UTOM vissa utvalda behandlare.

Motsvarande finns på enhetsnivå, att de som jobbar på någon enhet är de enda som kan, eller inte kan, se att delen existerar.

Du kan också få den delen av journalen raderad, då blir den evigt borta för alla.
Om denna del inte, som det heter, "kan antas ha betydelse för din framtida vård" så finns inget hinder att få den spärrad eller raderad. Det räcker med att du känner obehag av att texten finns där.

Som alltid gäller att du inte kan göra detta på egen hand utan måste gå via en behandlare. Det finns nämligen vissa väldigt viktiga saker som man måste känna till innan en spärr läggs in, eller delar raderas, som du måste bli informerad om innan något händer. Den som ser till att din önskan expedieras tar ansvaret för att du blivit informerad om, och förstår, konsekvenserna.

Det där är inget att bry sig om, det finns gott om labilt folk som tycker om att skrämmas med att de minsann kan både det ena och det andra. Oftast är det bara tomma hot vars syfte är att få någon rädd, eller att inge respekt. Om hon gör detta så torskar hon så det ryker om det (som ungdomarna brukar uttrycka det).
Hon vill skrämmas och få dig orolig. Hon verkar ha lyckats med det. Det elakaste du kan göra mot henne är att bara skratta åt henne.

Jag läste att man kunde få sin journal raderad men det ska man tydligen ha en bra anledning till att få igenom och det måste man kolla med högre instans och det får mig direkt att känna att det är lönlöst.

Jag är rädd för att i framtiden få sämre vård pga det som står i min journal, att jag kanske någon dag söker hjälp för ont i magen och dom läser min journal och försöker vrida det hela till att mitt magont beror på en jobbig händelse ett år sen..Och sen försöker skicka hem mig med en sjukskrivning och sömntabletter, vilket är de två saker jag VÄGRAR.

Om jag får igenom en spärr på någon nivå är jag också rädd för att framtida läkare ska se att jag har en spärr, och därmed tro att jag har något att dölja och ge mig sämre vård.

Jag förstår att jag är lite väl paranoid, men jag är också rädd att personen i fråga som jobbar på sjukhuset ska be IT radera hennes inlogg av min journal, om hon nu varit där inne. Om IT ens kan göra det. Som sagt, hon byter tjänster med kollegor, jag vet inte hur långt hennes kollegor är villiga att gå för hennes tjänster i utbyte. Nu låter det som att hon horar ut sig men det är inte det utan det är andra typer av tjänster.
Citera
2018-02-26, 20:59
Medlem
Citat:
Bara för att sjukvårdspersonal har dig som patient betyder det inte att de får gå in och läsa allt som finns i din journal om det inte är relevant. Exempelvis får man inte gå in och läsa psykiatrijournaler hos en patient som söker för att de brutit foten, läkemedel syns ändå så ska till speciella skäl för att börja gå in på andra klinikers journaler. Samma sak om du söker för halsfluss, det är inte motiverat att läsa vad din psykolog har skrivit mo dig i det fallet och de kan det åka dit på.

Självklart finns det undantag, tror många sjukhus frågar om de får gå in och läsa tidigare journaler. Sedan om du söker för en kirurgisk åkomma kanske de behöver läsa medicinjournalerna för att veta sjukdomar som finns i botten (inte hos friska personer men vi pratar om de som kommer upp i åldrar och har några sjukdomar i botten).

Jag förstår att dom inte får, men å andra sidan kan jag se hundra olika anledningar till varför en läkare som behandlar mig för hjärtproblem läser anteckningar som finns om mig från psykologen. Han kanske kan rättfärdiga det genom att säga att han ville veta om det finns underliggande problem till varför jag *till exempel* haft hög puls och stressat hjärta senaste året.

Sist jag sökte hjälp för mina eksem möttes jag av "jag ser att du har varit här förut för dina utslag och då blev du hemskickad med sjukskrivning och vila från jobbet. Är det de du vill idag med?" såfort jag gick in på läkarens rum. Jag ville inte ens bli hemskickad med sjukskrivning, men läkaren jag träffade då övertalade mig att mina utslag berodde på jobbrelaterad stress och att jag behövde vila, och äta C-vitamin...
Så där hade ju läkaren gått in och läst min journal i förväg och dömt mig.
Citera
2018-02-26, 22:16
Bannlyst
Innan jag kom på att journalen är en stor scam trodde jag att den gav en korrekt bild av läget. Där ska stå vem som har kollat i den och så vidare. DOCK förs ju inte ens ALLTING IN I DEN, har tagit prover och annat och det förs inte in. Och jag är ganska säker på att inte alla anteckningar förs in heller.

Så får man verkligen reda på vem som kollar i ens journal? Mit svar är nej
Men jag vet inte
Citera
2018-02-27, 09:31
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad personen jobbar med men om den har jobbat på golvet tidigare så ska inte oavslutade ärende finnas på ens logg om man går in på oavslutade ärende? Som vårdpersonal kan du få fram osignerade journalanteckningar, jag tänker det borde vara samma för denna yrkeskategori?
[...]
Nja, min tanke var mer att hon eventuellt hade olika roller.
Man kan nämligen vara exvis usk på en enhet och sekreterare på en annan. Då är man alltså behandlare på ett ställe och administrativ personal på ett annat. Då ser saker olika ut beroende på vilken enhet det är man tittar på.

Som usk kan hon behöva se att hennes tidigare patienter verkligen har kommit över till en kollega och kan då behöva trycka in patienternas personnummer. Då kan man kanske 'råka' trycka in fel personnummer.
Nu var det ju dock inte på det viset, alltså att hon bytt både arbetsplats och roll, så denna fråga blev irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in