Citat:
Ursprungligen postat av
grimgrull
Jag skulle gärna ha vänner som arbetar med ganska mentalt utmanande arbeten på olika sätt, som man kan ha djupa diskussioner med. Resa med. Ödmjuka vettiga lugna typer. Krogen känns som helt fel ställe, det blir lite som att leta efter en nål i en höstack där. Och känns konstigt också när jag tänker på det.
Problemet är nog bara (efter din ton när du skriver) att de människor du letar efter inte vill vara din vän. Det verkar heller inte som du kommer ut i miljöer där du kan bli fostrad socialt och lära dig att hitta intressant folk var som helst, till och med på en krog.
Citat:
Ursprungligen postat av
grimgrull
Men jag använder benämningen övre medelklass i detta inlägg eftersom att det är mest sannolikt att det är där jag hittar "jämlikar" som på sikt kan fungera bäst med mig. Bara så det är.
På ett sätt håller jag med dig i din avsmak för
white trash, eftersom jag under många år tvingades jobba och vistas tillsammans med vissa personer som var väldigt begränsade emotionellt, intellektuellt och kulturellt i en slags "triple whammy". För att allt skulle flyta socialt var jag tvungen att fördumma mig och inte ta upp ämnen som gjorde mig utfrusen och förlöjligad. Men jag tycker mest synd om dem nu. Det bästa efter den hårda skolan var att jag lärde mig att urskilja precis vilka som kan vara intressanta för mig, så fort jag kommer in i ett rum. Det viktigaste i människor är emotionell intelligens, och det har väldigt lite att göra med klass och status.