2018-02-27, 04:41
Medlem
F.Hansens avatar
Börja rök exklusiva cigarrer, dyra fina viner, börja spela golf, utveckla dina snobbintressen så hittar du nog vänner där.
Citera
2018-02-27, 16:30
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Hej!

Jo, har kommit till stadiet i livet där jag faktiskt gärna skulle vilja lära känna lite nya vänner.
Har kommit att landa i nåt slags övre medelklass, högutbildad och lever rätt gott ekonomiskt osv.

Varför ljuger du? Här är ett axplock från tidigare trådar startade av dig.

Citat:
Ofta eller i stort sett alltid så utmålas dessa mångåriga utbildningar ge en garanterat skimrande framtid.
Och att enbart fördelar kommer utav det.
Men är det verkligen såhär för alla?
Var det ärligt talat värt det för dig?

Jag vet två vänner som gick varsin 5 år lång utbildning.
En som arkeolog en som processorutvecklare.
Den ena lyckades aldrig bli arkeolog, den andra är urless på det han pluggade till.

Vad bör man tänka på? Hur upplevde du att lägga 3-5 år av ditt liv på studerande?

Mvh G

Citat:
Hej

Har inga toppbetyg från gymnasiet, det är nog ganska snitt rakt igenom.
Vill börja någon form av ingenjörsutbildning, antingen rörande kemi eller maskineri av något slag.

Jag har verkligen NOLL koll på hur det här med att plugga vidare

Hur ser chanserna ut att komma in på utbildningarna?
Kan man plugga kväll?
Är det något man verkligen bör veta inför såna här utbildningar?

Tacksam för svar.

Mvh G

Citat:
Tjo!

Vilka IT yrken är välbetalda? Gärna 40k och uppåt.
Lista gärna ev. utbildningstid som bör gås igenom också.
Eller basic kunskaper man åtminstone måste ha för att köra igång.
Vidare om det även finns behov av dessa eller inte.

Mvh G
Citera
2018-02-27, 19:17
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Varför ljuger du? Här är ett axplock från tidigare trådar startade av dig.

busted!

Även om TS överdriver sin klass så har han trots bristande social förmåga en önskan att hänga med sofistikerade människor. Även om han har ett bra jobb, gått en fin utbildning inte lyckats träffa övre medelklass-människor alltså. Låter smått otroligt.

Skulle gissa på att Ts bör jobba på denna sociala kompetens för att uppnå sitt mål.
Citera
2018-02-28, 01:02
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Intressant att högutbildade inte klarar att skriva utan särskrivningar. Trodde i min enfald att det ingick i högre utbildningar, att kunna bra Svenska.
Men, enklast att hitta vänner i en viss grupp av människor är att söka sig till dessa grupper.

Överklassen har en helt annan vokabulär än den TS har och ingen ur överklassen särskriver.
Citera
2018-02-28, 01:37
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Intressant att högutbildade inte klarar att skriva utan särskrivningar. Trodde i min enfald att det ingick i högre utbildningar, att kunna bra Svenska.
Men, enklast att hitta vänner i en viss grupp av människor är att söka sig till dessa grupper.
Sär skrivning verkar dock ha blivit en generationsmarkör snarar än en utbildningsmarkör i dagens svenska samhälle. 80-talister och framåt verkar ha svårt för att stava och att skriva ihop ord i och med datamaskiners ingång och engelskans ökade vikt som både kultur- och umgängesspråk.

OnT: varför är det så viktigt att dina potentiella vänner är övre-medelklass? I vilken bemärkelse ska de vara det? Räcker det att tjäna en viss summa eller kräver det också en skitnödigt uppställd bokhylla full med Tolstoj och Dostojevskij som man aldrig har läst?
Citera
2018-02-28, 01:45
Medlem
kashats avatar
Citat:
Läste detta i en annan tråd...

"Jag ställde frågan i en annan tråd eftersom jag själv har haft svårt att träffa nya vänner efter gymnasiet. Någon svarade: ''Det är tyvärr omöjligt att etablera riktiga vänskapsrelationer i vuxen ålder. Det gör man antingen i tonåren eller inte alls.'' Jag tror att det stämmer. Många människor skaffar sina vänner och vänskapskretsar under gymnasiet och - om de inte flyttar - fortsätter att umgås i de här slutna kretsarna även i vuxen ålder. Dessa är i regel ovilliga att släppa in nya människor i sin slutna krets.

Som personen även svarade sig så kan man självklart tillfälligt bryta ensamheten genom att gå ut på krogen eller kanske träffa en partner, men bestående vänskapsrelationer träffar man vanligtvis tidigare i livet. Jag tror att det stämmer ganska bra.

Svenskar är i regel ett slutet folk som gärna håller distans till varandra. Alla ska sköta sig själva och om en människa behöver stöd är det psykiatri, socialtjänst, m.m., som ska hoppa in och hjälpa till och inte andra människor. Jag tror att ensamheten är väldigt utbredd i Sverige hos människor i alla åldrar på grund av att de flesta har det ganska bra och behovet av andra människor är litet och de behov som människor inte kan fylla själva kan oftast tillgodoses av olika myndigheter och staten. Detta gör att det inte finns någon särskilt stor medmänsklighet eller intresse för ''den andre'', oavsett hur gemytligt och öppet vissa människor vill framställa svenska folket. Jag tror även att det här fenomenet kan förklaras av att Sverige historiskt sett - och även idag - består till större delen av natur och glesbygd. Om man räknar bort de urbana miljöerna, t. ex. Stockholm och Göteborg, så är de geografiska avstånden mellan hushåll ganska stora. Och även i urbana miljöer, där människor praktiskt taget trängs med varandra, håller de flesta avstånd till varandra. Det faktum att Stockholm - om artikeln jag läste stämmer - har flest ensamhushåll i Europa är ett tydligt exempel. "

Dock borde det inte vara omöjligt då flera känner som han gör?
Nu ser jag förbi en hel del problem i det han antyder om sig själv.
Kallar folk WT, under medelklass mm.
(Herregud om man ska träffa någon vän typ tex i gymmet, på en ny hobby etc, ska man då gradera folk efter lönekuvertet) Då förtjänar man att leva ensam.
Citera
2018-03-01, 11:59
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Hej!

Jo, har kommit till stadiet i livet där jag faktiskt gärna skulle vilja lära känna lite nya vänner.
Har kommit att landa i nåt slags övre medelklass, högutbildad och lever rätt gott ekonomiskt osv.

Tyvärr prioriterade jag aldrig byggandet av en nära vän krets i yngre ålder och i början av jobb karriären, jag brydde mig helt enkelt inte om att ha nära vänner och var inte intresserad. Och dissade nog många chanser till det, var nog även rätt dryg och hård mot folk i yngre ålder. Jag har varit en frivillig ensamvarg mestadelen av livet. Var i långa relationer där partnern blev bästa vännen, och övriga var mest bekanta som man träffade om man festade i yngre ålder. Många andra verkar ha skött sina relationer bättre än mig, och har nu vänner för livet som kommer från skoltiden/ungdomen eller tidigt arbetsliv.

Jag har haft två nära vänner senaste 10 åren, som tyvärr båda flyttat jättelångt bort och nu dessutom bildat familj och är helt upptagna med det. Själv har jag kommit in i en period där jag väldigt gärna skulle vilja stanna partner-fri och leva med mig själv, dock gärna med nya vänner då. Jag är fri från barn än, tack och lov. Och skulle gärna resa och passa på att leva livet nu när man har både tid och pengar, och slipper förhålla sig till en partner. Vore så jäkla kul att bara resa nånstans med en bra vän, och fixa lite minnen för livet. Senaste 10 åren har mest varit jobb och karriär, där allt bara flyter ihop.
Ingen av de få jag känner är i samma läge som jag just nu, de flesta är upptagna med familjelivet.

Några av vännerna som skulle kunna varit bra-vän kandidater jag hade från skoltiden har gått och blivit mer eller mindre "white trash" och vi är på helt andra nivåer idag på alla sätt och vis. Dom jobbar idag med väldigt enkla och lågavlönade arbeten, har inga hobbies eller intressen och att prata djupa saker med dom är som att prata med en vägg. Man håller kontakten av typ nostalgiska skäl men o-intresset för varandra är nog ganska ömsesidigt. Vi funkade ihop som krökande tonåringar, men det bara går inte nuförtiden. Tyvärr. Man har växt ifrån varann, på alla andra möjliga vis.

Jag skulle gärna ha vänner som arbetar med ganska mentalt utmanande arbeten på olika sätt, som man kan ha djupa diskussioner med. Resa med. Ödmjuka vettiga lugna typer. Krogen känns som helt fel ställe, det blir lite som att leta efter en nål i en höstack där. Och känns konstigt också när jag tänker på det.

Så vart träffar man nya vänner?

Gå med i orden?
Det är mitt hetaste tips iaf.
Citera
2018-03-01, 13:53
Medlem
fapmasters avatar
Citat:
Jag skulle gärna ha vänner som arbetar med ganska mentalt utmanande arbeten på olika sätt, som man kan ha djupa diskussioner med. Resa med. Ödmjuka vettiga lugna typer. Krogen känns som helt fel ställe, det blir lite som att leta efter en nål i en höstack där. Och känns konstigt också när jag tänker på det.
Problemet är nog bara (efter din ton när du skriver) att de människor du letar efter inte vill vara din vän. Det verkar heller inte som du kommer ut i miljöer där du kan bli fostrad socialt och lära dig att hitta intressant folk var som helst, till och med på en krog.

Citat:
Men jag använder benämningen övre medelklass i detta inlägg eftersom att det är mest sannolikt att det är där jag hittar "jämlikar" som på sikt kan fungera bäst med mig. Bara så det är.
På ett sätt håller jag med dig i din avsmak för white trash, eftersom jag under många år tvingades jobba och vistas tillsammans med vissa personer som var väldigt begränsade emotionellt, intellektuellt och kulturellt i en slags "triple whammy". För att allt skulle flyta socialt var jag tvungen att fördumma mig och inte ta upp ämnen som gjorde mig utfrusen och förlöjligad. Men jag tycker mest synd om dem nu. Det bästa efter den hårda skolan var att jag lärde mig att urskilja precis vilka som kan vara intressanta för mig, så fort jag kommer in i ett rum. Det viktigaste i människor är emotionell intelligens, och det har väldigt lite att göra med klass och status.
Senast redigerad av fapmaster 2018-03-01 kl. 13:55.
Citera
2018-03-01, 15:14
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Hej!

Tyvärr prioriterade jag aldrig byggandet av en nära vän krets i yngre ålder och i början av jobb karriären, jag brydde mig helt enkelt inte om att ha nära vänner och var inte intresserad. Och dissade nog många chanser till det, var nog även rätt dryg och hård mot folk i yngre ålder. Jag har varit en frivillig ensamvarg mestadelen av livet. Var i långa relationer där partnern blev bästa vännen, och övriga var mest bekanta som man träffade om man festade i yngre ålder. Många andra verkar ha skött sina relationer bättre än mig, och har nu vänner för livet som kommer från skoltiden/ungdomen eller tidigt arbetsliv.

Jag har haft två nära vänner senaste 10 åren, som tyvärr båda flyttat jättelångt bort och nu dessutom bildat familj och är helt upptagna med det. Själv har jag kommit in i en period där jag väldigt gärna skulle vilja stanna partner-fri och leva med mig själv, dock gärna med nya vänner då. Jag är fri från barn än, tack och lov. Och skulle gärna resa och passa på att leva livet nu när man har både tid och pengar, och slipper förhålla sig till en partner. Vore så jäkla kul att bara resa nånstans med en bra vän, och fixa lite minnen för livet. Senaste 10 åren har mest varit jobb och karriär, där allt bara flyter ihop.
Ingen av de få jag känner är i samma läge som jag just nu, de flesta är upptagna med familjelivet.

Några av vännerna som skulle kunna varit bra-vän kandidater jag hade från skoltiden har gått och blivit mer eller mindre "white trash" och vi är på helt andra nivåer idag på alla sätt och vis. Dom jobbar idag med väldigt enkla och lågavlönade arbeten, har inga hobbies eller intressen och att prata djupa saker med dom är som att prata med en vägg. Man håller kontakten av typ nostalgiska skäl men o-intresset för varandra är nog ganska ömsesidigt. Vi funkade ihop som krökande tonåringar, men det bara går inte nuförtiden. Tyvärr. Man har växt ifrån varann, på alla andra möjliga vis.

Så vart träffar man nya vänner?

Du driver väl med ämnet? Om inte sitter allt i ditt huvud. Det trillar inte runt flockar med enbart får i din närhet?
Citera
2018-03-05, 19:47
Medlem
När man är ung då tycker man att det är spännande med vänner som är annorlunda. Klass, färg, land, olika regler hemma, matkultur osv. Ju äldre man blir desto mer vill man umgåsa med liknande vänner. Synd - ja, kanske, men det är ju så. Det ingår dock till sociala koden att man aldrig säger högt ut detta.

Jag tycker att det är jättesvårt. Efter 30 blir det nästan omöjlig att hitta nya vänner. Det är dock inte omöjlig om någon introducerar dig till sin redan befintlig krets. Jag tror att folk är genuint snälla. Berätta till dina kollegor att du har svårt att hitta vänner och dem kommer att bjuda dig in till deras nästa fest.

Och säg inte nej till folk med barn o familj! Att umgåsa med dem på en grillparti är mycket bättre än att vara ensam. Och det kan leda till andra bekanta som kanske är singlar. Jag brukar ha en stor fest i trädgården varje sommar. Mina singel man kompisar brukar säga nej pga att dem flesta är där med deras partner och barn. Helt sjukt! Singel tjejkompisar kommer, så oftast missar killarna snygga tjejer och möjlighet att träffa varandra. Jag har två vänner, en i Södertälje en i Eskilstuna. Jag är 100%säkert att dem skulle vara bästisar, har samma yrke, samma hobby, samma ålder kommer från samma land, smarta, snälla och blyga killar. För 3 år nu jag lyckas inte att få dem träffa. Fast både klagar att dem har ingen att gå ut med! Bara för att dem vill inte akceptera hjälp vad som gäller skaffa vänner!
Citera
2018-03-07, 00:15
Medlem
Män kan inte forma meningsfulla relationer efter 30.

Citat:
When men hit their 30s, many cling to their high school and college friends. And if these don’t last, men have a hard time forming new friendships. I’m not talking about work-out partners and neighbors you pound a few beers with while ribs are grilling, I’m talking about confidants. People who you are willing to share your innermost self to because you feel it will be valued and accepted (regardless of what evils lurk there). Women are fantastic at cultivating these relationships. Women spend substantial time and energy to creating intimate relationships, safe havens and people that care about the good things that happen to them. Men? Not so much. With one exception: Men who get married. With wives in charge of their social life, men get a free pass to a rich social life.

TS stämmer in på allt i denna artikel. Det är tyvärr kört för TS. Sorry.
Citera
2018-03-19, 20:52
Medlem
Selfefficacys avatar
Jag skulle aldrig vilja vara vän med någon som betraktar människor på det sättet som du skriver. Hemskt att tänka att någon enbart skulle vilja vara min vän för att jag har en högskoleutbidning, bra jobb, fint hem etc. Jag vill ha vänner som är likasinnade. Dom lär jag känna genom mina intressen och min personlighet. Låter som att du är väldigt osäker som person och söker bekräftelse från andra och materiella ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in