Citat:
Ursprungligen postat av
BummingAround
svar Ja
även högerflummare kan nog tumma på "sanningar", allt är ett nollsummespel, många osanningar blir till slut en sanning eller hur?
Sverige är ett jämnlikt land, inte alls säger andra, vems perspektiv är "sant", tänk efter lite, allt är relativt! Att du är född ett visst årtal är fakta, det är inte dom sanningarna som svävar utan de företeelser som kan uppfattas olika!!!
Att tumma på "sanningen" har nog ingen sida patent på.
Dock tror jag på att det finns en och bara en ytterst sanning och sedan vinklas denna för att framhäva det egna syftet och om det inte går hitta på nya "sanningar" eller alternativa "fakta" vilket innan Trump blev president kallades för lögn.
(Nu säger jag inte att Trump ÄR en lögnare, jag bara konstaterar att hans administration gjorde begreppet "alternativa fakta" känt för gemene man).
Jag tycker även det finns en skillnad mellan faktiska sanningar och "politiska" sanningar.
För mig är en faktisk sanning ett t.ex fysiskt skeende så som att gravitationen får saker att falla mot jorden. Eller att en elektron som faller till en lägre energinivå avger ljus med en viss våglängd..
En politisk sanning kan vara ett derivat ur deras ideologi som bevisas utifrån deras tankemodeller. Det blir sant om man accepterat deras förklaringsmodell.