Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Finns ju så mycket fakta nuförtiden. Fakta som säger emot sig själv, för annan vedertagen fakta baserad på forskning kommer fram till raka motsatsen. En säger att det är bra att äta si och så. En annan säger att det är bättre med X än Y.
Men historien visar gång på gång på gång att folk som Vet ändå inte vet, även om de rör sig inom ramarna för vad som är vederlagt acceptabelt vetande. Ekonomin går under, eller den går inte under. Miljön förstörs, eller den klarar sig. Mångkultur är bra, eller det är dåligt.
Finns massor av infallsvinklar, parametrar, incitament m.m. att ta hänsyn till. Hur ska man kunna veta att de som forskat fram ett senare unisont accepterar resultat har använt sig av alla tillbörliga grepp?
Hur kan man veta vilken fakta man kan lita till?
Är ju omöjligt resurskrävande och tidsomöjligt att sätta sig in i alla beslut som påverkar ens liv direkt och indirekt.
Tanken var väl att politiker, journalister, myndighetsutövare, lärare, folk med diplom och högskolepoäng, akademiker och lärda osv skulle ackumulera kunskap och upplysa befolkningen? Men istället har det blivit till en prestigefylld pajkastning där man inte vet vad man ska tro på eller vem man ska lita på.
När kommer den riktiga Upplysningen?
Det finns inga sanningar som kan fastställas bortom allt tvivel, i alla fall inte för mig.
En fakta är inte sann eller falsk i absoluta termer.
Om det finns absoluta sanningar där ute kan vi inte svara på då vi är begränsade av vårat subjektiva perspektiv.
Så det handlar om sannolikhet, närmare bestämt sannolikheten att den fakta jag granskar är konsekvent med resten av alla fakta jag besitter. Sannolikheten (från mitt perspektiv) att Stefan Löven var statsminister 2017 är mycket hög eftersom det faktumet inte motsäger mina tidigare fastslagna fakta. Precis som vetenskapen, den bygger fakta på fakta på fakta för att ta sig vidare och utforska universum. Inom naturvetenskapen finns det fakta som är mycket mycket starkt underbyggda, så starkt underbyggda att vissa till och med tror att det är absoluta sanningar.
Så hur höga krav ska man ha för att kalla en fakta för just fakta? Jag tror att jag åt lax till lunch i förrgår men är jag tillräckligt säker för att fastställa detta som en fakta?
Vetenskapen är bara den ena sidan av riktig upplysning, den andra sidan är insikten om att vi inte vet någonting.