• 1
  • 2
2018-02-21, 20:28
Medlem
Tänkte tapetsera vardagsrummet. Har plockat bort all gammal tapet.
Som ni ser på de två bilderna är väggen sprucken men också sned. Vid sprickan går väggen inåt mot rummet.
Hur skulle ni laga det här?

https://imgur.com/a/TA9cj
Citera
2018-02-21, 20:36
Medlem
är det en betongvägg så är det väll bara o gå och köpa betongfix eller vad det heter o slänga på
Citera
2018-02-21, 20:50
Medlem
note-its avatar
Spackel, medium, smidigt at slipa av.
Citera
2018-02-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjulet18
Som ni ser på de två bilderna är väggen sprucken men också sned. Vid sprickan går väggen inåt mot rummet.

Vad har väggen för ytskikt?
Citera
2018-02-21, 21:53
Medlem
mmais avatar
Skulle tro att även om du fyller i sprickan med gipsbruk eller annat så kommer det inte hjälpa, sprickan kommer tillbaka, och kommer spräcka tapeten.
Gör nå kul just där vid sprickan, köp t ex clickgolv å limma upp och tapetsera på sidorna, eller sätt upp en rad breda klinkerplattor över sprickan.
Citera
2018-02-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
Skulle tro att även om du fyller i sprickan med gipsbruk eller annat så kommer det inte hjälpa, sprickan kommer tillbaka, och kommer spräcka tapeten.
Gör nå kul just där vid sprickan, köp t ex clickgolv å limma upp och tapetsera på sidorna, eller sätt upp en rad breda klinkerplattor över sprickan.

Jag håller med. Den där sprickan kommer med största sannolikhet tillbaka. Försök dölja den på något sätt eller byt tapet just där med en mjukfog i sprickan. Alternativt någon form av täcklist som endast är fäst på en sida. Fast det är inte så snyggt förstås.
Citera
2018-02-21, 22:18
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Jag håller med. Den där sprickan kommer med största sannolikhet tillbaka. Försök dölja den på något sätt eller byt tapet just där med en mjukfog i sprickan. Alternativt någon form av täcklist som endast är fäst på en sida. Fast det är inte så snyggt förstås.
Jag gjorde ett sånt jobb åt en kund för nått år sedan, jag satte klinker från golv till tak över sprickan sen köpte kunden en sån där fejk kamin som gick på nån olja och satte på klinkret, blev faktiskt snyggt och sprickan kom inte tillbaka.. (jag tapetserade på sidorna om klinkret) men en täcklist funkar ju med.
Citera
2018-02-21, 22:32
Medlem
killawifes avatar
Det enda som funkar någorlunda är s.k armeringstapet. Som är tunn glasfibertapet som man tapetserar över sprickan. Man målar den och spacklar kanterna och tapetserar sen som vanligt. Finns både ogrundad och förgrundad. Båda funkar bra.
Citera
2018-02-22, 07:24
Medlem
Ser ut som en gipsskiva som sitter löst. Försök att skruva fast den bättre i så fall.
Citera
2018-02-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
är det en betongvägg så är det väll bara o gå och köpa betongfix eller vad det heter o slänga på

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Spackel, medium, smidigt at slipa av.

Citat:
Ursprungligen postat av bonenline
Vad har väggen för ytskikt?

Citat:
Ursprungligen postat av mmai

Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Ser ut som en gipsskiva som sitter löst. Försök att skruva fast den bättre i så fall.

Tack för alla tips. Även om förslaget om klinker verkar fint tänkte jag ha väggen helt vit, funderar på projektor eller tv med bakgrundsljus.

Tror materialet är gips, krävs inte alltför mycket kraft för att det ska gå sönder.

Om jag ska laga sprickan, ska jag fylla med fog, husfix eller spackel?
Om det inte är en gipsskiva som sitter löst, kan man lösa det med spackel då genom att spackla mycket till höger och vänster om sprickan, för att jämna ut "buktningen"? Hur skulle ni korrigera det sneda?
Senast redigerad av Skjulet18 2018-02-22 kl. 19:59.
Citera
2018-02-22, 19:59
Medlem
Citat:

Är det gipsvägg, fiberarmerat du och bredspacklar. Är skivorna lösa skruva med gipskruv på båda sidorna av sprickan före du armerar..
Citera
2018-02-22, 20:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Tack för alla tips. Även om förslaget om klinker verkar fint vill jag nog ha väggen helt vit, funderar på projektor eller tv med bakgrundsljus.

Tror materialet är gips, krävs inte alltför mycket kraft för att det ska gå sönder.

Om jag ska laga sprickan, ska jag fylla med fog, husfix eller spackel?
Om det inte är en gipsskiva som sitter löst, kan man lösa det med spackel då genom att spackla mycket till höger och vänster om sprickan, för att jämna ut "buktningen"? Hur skulle ni korrigera det sneda?

Det ser ut som en putsad vägg tycker jag, inte gipsskiva.

Armeringsväv som flera föreslagit tror jag också på. Det sneda framgår inte av bilderna, jag kan inte se det i alla fall. Om det inte är mycket värre i verkligheten skulle jag helt enkelt låta snedheten vara kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in