• 1
  • 2
2018-02-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Är det gipsvägg, fiberarmerat du och bredspacklar. Är skivorna lösa skruva med gipskruv på båda sidorna av sprickan före du armerar..

Citat:
Ursprungligen postat av att
Det ser ut som en putsad vägg tycker jag, inte gipsskiva.

Armeringsväv som flera föreslagit tror jag också på. Det sneda framgår inte av bilderna, jag kan inte se det i alla fall. Om det inte är mycket värre i verkligheten skulle jag helt enkelt låta snedheten vara kvar.

Tack för tipsen.

att: När du säger det tror jag också på en putsad vägg. Det låter ihåligt på en del ställen när man knackar på väggen.

I verkligheten syns det mer. Från höger om sprickan och fram till väggens slut blir det som en backe nedåt. Tänkte om man kan jämna ut med spackel genom att spackla mer på den högra halvan?
Citera
2018-02-24, 19:20
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjulet18
Tack för tipsen.

att: När du säger det tror jag också på en putsad vägg. Det låter ihåligt på en del ställen när man knackar på väggen.

I verkligheten syns det mer. Från höger om sprickan och fram till väggens slut blir det som en backe nedåt. Tänkte om man kan jämna ut med spackel genom att spackla mer på den högra halvan?

Hur tjockt med spackel behöver du lägga på för att det ska bli jämnt?
Citera
2018-02-25, 11:35
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Tack för tipsen.

En putsad vägg som låter ihåligt betyder att putsen släppt mot stenen. Det är bara en tidsfråga innan allt ramlar ner. Det kan räcka att du borrar upp en tavla på andra sidan för att skiten ska bli en grushög på golvet. Knacka loss en liten yta där det låter som ihåligast och se om det har släppt. Då är det bara att riva ner tills det lösa är borta. Sedan putsa om.
Citera
2018-02-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
En putsad vägg som låter ihåligt betyder att putsen släppt mot stenen. Det är bara en tidsfråga innan allt ramlar ner. Det kan räcka att du borrar upp en tavla på andra sidan för att skiten ska bli en grushög på golvet. Knacka loss en liten yta där det låter som ihåligast och se om det har släppt. Då är det bara att riva ner tills det lösa är borta. Sedan putsa om.

Jag befarar att det är som du skriver, det låter ihåligt på många ställen, även i väggen mittemot. Kan man förstärka utan att ta bort något? Spackla flera gånger?
Citera
2018-02-25, 16:54
Medlem
Jag lyckades öppna upp detta som ni ser på bilden eftersom det satt löst runtomkring. Det ser ut som att det är två väggar som man placerat bredvid varandra och att sprickan uppstått mellan dessa.
Den ena verkar vara tegel/cement med puts på, och den andra gips(eller annat) med puts ovanpå.

https://imgur.com/a/nD77b

Jag tänkte fylla mellanrummet mellan väggarna med husfix/cement, och ytan med spackel. Vad tror ni om det?
Senast redigerad av Skjulet18 2018-02-25 kl. 17:01.
Citera
2018-02-25, 20:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag lyckades öppna upp detta som ni ser på bilden eftersom det satt löst runtomkring. Det ser ut som att det är två väggar som man placerat bredvid varandra och att sprickan uppstått mellan dessa.
Den ena verkar vara tegel/cement med puts på, och den andra gips(eller annat) med puts ovanpå.

https://imgur.com/a/nD77b

Jag tänkte fylla mellanrummet mellan väggarna med husfix/cement, och ytan med spackel. Vad tror ni om det?

Nä, du är helt fel ute. Två alternativ finns. Du bygger en rörelsefog i hörnet och lägger flytande puts på den korta stumpen men det får max vara 30-50 cm. Du hackar upp en meter (minst) på varje sida och nätputsar. Du måste förankra med en jävla massa skruv. Sprickan kommer tillbaks om du bara spacklar.

Nu har du ju bestämt att det ska vara en slät vägg men rent realistiskt så är det absolut smidigaste att sätta shiplap. Då kan man sätta den på ett sätt som tillåter lite rörelse.
Citera
2018-02-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nä, du är helt fel ute. Två alternativ finns. Du bygger en rörelsefog i hörnet och lägger flytande puts på den korta stumpen men det får max vara 30-50 cm. Du hackar upp en meter (minst) på varje sida och nätputsar. Du måste förankra med en jävla massa skruv. Sprickan kommer tillbaks om du bara spacklar.

Nu har du ju bestämt att det ska vara en slät vägg men rent realistiskt så är det absolut smidigaste att sätta shiplap. Då kan man sätta den på ett sätt som tillåter lite rörelse.

Tack för tipsen. Jag är inte så insatt i byggtekniken. Vid tillfälle får du gärna om du vill förklara lite närmare hur man bygger den rörelsefogen. Jag tänkte annars om jag bara skulle spruta in fog mellan väggarna, en akryl flex 25%, men det kanske också ger efter med tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in