Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Oj detta var förvirrat.
Jag medger att jag inte är den skarpaste kniven i lådan, men du framstår ju närmast som en smörkniv pöjk.
Ja, det är ganska uppenbart att du inte är den skarpaste kniven i lådan.
Citat:
Amortering är återbetalning av lån.
Har jag förnekat detta? Nej, om du går tillbaka till mina tidigare inlägg så ser du att jag inte gjort det. Har aldrig påstått att
amortering är något annat än en betalning utav en skuld. Dock så kommer du ha problem med detta, därför att du kommer ha mycket svårt att se hur något kan vara en 'betalning av skuld' och
samtidigt ett 'sparande'.
Citat:
Sparande är att lägga undan resurser idag för framtida bruk.
Helt rätt. Bravo! Nu till frågan - ökar din
förmögenhet när du sparar? Ja eller nej?
Om din förmögenhet ökar när du sparar, så är en
ökande förmögenhet resultatet av ett sparande. Om A medför C, och B medför C, så är A och B närmast identiska när det kommer till C.
Citat:
Från definitionen av sparande så följer logiskt att resurser läggs undan idag för framtida bruk. Det är en deduktiv, trivial slutledning.
Nej, det är en truism. Något som även den enfaldigaste av varelser borde inse. A = A. Från definitionen följer definitionen. Grattis, du har vunnit nobelpriset.
Citat:
Du menar på att jag och Greensky använder oss utav argumentum ad consequentium. Faktum är att det är du som sysslar med detta. Du resonerar såhär:
Om amortering är sparande(p) så minskar balansräkningen(q)
Balansräkningen minskar(q)
Alltså är amortering sparande(p)
Nej.
Citat:
Balansräkningen blir bättre som en konsekvens av amortering och det är det önskvärda hos er som anser att amortering är sparande. Fastän definitionen av sparande är att lägga undan resurser för framtida bruk. Det är du som sluter dig till att påståendet 'amortering är sparande' därför att din önskvärda konsekvens uppfylls - att balansräkningen blir bättre. Fastän detta inte alls är definitionen av sparande. Ni har mao stipulerat sönder begreppet sparande genom att våldta det svenska språkbruket med ert orwellska pissgula skitsnack.
Jag har konsekvent bevisat i tråden att amortering inte är sparande. Ni är totalt ologiska och känslofyllda att ni inte kan se verkligheten för vad den är. Verkligheten är så att sparande är sparande och amortering är amortering. Det är en fars att ni förnekar detta faktum.