2018-03-03, 01:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är du som inte vet vad amortering är. Nämligen avbetalning. Så snälla, ge ett exempel på var man kan lösa ett lån som man ej behöver betala tillbaka. Hint: det kan du inte.

Det är som att du inte känner till att alla lån inte har krav på avbetalning, du får ha dem så länge du vill så länge du betalar räntan. Jag har t.ex. ett litet bolån utan amorteringskrav och betalar därför bara ränta. Vill jag inte längre ha det kvar kan jag välja att amortera bort det men det är frivilligt.
Citera
2018-03-03, 01:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Inte samma sak.

Den som sparar kan ta ett lån när det behövs
Den som amorterar kan inte ta samma lån igen.

Två väsensskillda och helt olika saker.

Så svenska akademin och ekonomer har fel när de säger att den del av lönen som inte konsumeras är sparande? Vad är din definition?
Citera
2018-03-03, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är som att du inte känner till att alla lån inte har krav på avbetalning, du får ha dem så länge du vill så länge du betalar räntan. Jag har t.ex. ett litet bolån utan amorteringskrav och betalar därför bara ränta. Vill jag inte längre ha det kvar kan jag välja att amortera bort det men det är frivilligt.

Så du menar alltså att banken bara ger dig pengar. Haha.

Du vet alltså inte vad ordet "lån" betyder. Wow. Läste du ens skuldebrevet när du tog ditt lilla lån?
Citera
2018-03-03, 08:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så du menar alltså att banken bara ger dig pengar. Haha.

Du vet alltså inte vad ordet "lån" betyder. Wow. Läste du ens skuldebrevet när du tog ditt lilla lån?

Din logik är inte direkt på topp, du fantiserar ihop påståenden på löpande band.
Citera
2018-03-03, 08:35
Avslutad
Citat:
Din logik är inte direkt på topp, du fantiserar ihop påståenden på löpande band.

"Du får ha dem så länge du vill så länge du betalar räntan".

Ditt påstående, inte mitt. Och det uttalandet är så grundligt felaktigt att jag har svårt att ens bemöta det. Ledsen, men det bevisar bara att du inte har någon förståelse för vad ett lån är.

Eller har jag fantiserat ihop citatet ovan?
Citera
2018-03-03, 08:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Du får ha dem så länge du vill så länge du betalar räntan".

Ditt påstående, inte mitt. Och det uttalandet är så grundligt felaktigt att jag har svårt att ens bemöta det. Ledsen, men det bevisar bara att du inte har någon förståelse för vad ett lån är.

Eller har jag fantiserat ihop citatet ovan?

Att du har svårt att bemöta saker kan förstås vara en indikation på att du har fel, har du funderat på det? Jag har ett lån utan krav på amortering, det får jag ha så länge jag vill under förutsättning att jag följer villkoren, t.ex. betalar räntan. Jag avgör själv när och om jag vill betala tillbaks det. Detta betyder inte att banken "bara ger mig pengar".

Du verkar ha lite svårt att förstå det här med pengar, kanske borde du googla lite på det.
Citera
2018-03-03, 09:08
Avslutad
Citat:
Att du har svårt att bemöta saker kan förstås vara en indikation på att du har fel, har du funderat på det? Jag har ett lån utan krav på amortering, det får jag ha så länge jag vill under förutsättning att jag följer villkoren, t.ex. betalar räntan. Jag avgör själv när och om jag vill betala tillbaks det. Detta betyder inte att banken "bara ger mig pengar".

Du verkar ha lite svårt att förstå det här med pengar, kanske borde du googla lite på det.

Jaja. Du lever i villfarelsen att det är du som bestämmer. JAG får minsann ha lånet så länge JAG vill.

Det är när det kommer till kritan banken som bestämmer villkoren, inte du. Du måste ju lägga om lånen, och då kan ju omständigheterna ha ändrats.
Citera
2018-03-03, 09:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jaja. Du lever i villfarelsen att det är du som bestämmer. JAG får minsann ha lånet så länge JAG vill.

Det är när det kommer till kritan banken som bestämmer villkoren, inte du. Du måste ju lägga om lånen, och då kan ju omständigheterna ha ändrats.

Varför måste jag lägga om mitt lån menar du, och skulle jag göra detta frivilligt så är det jag som bestämmer detta.
Citera
2018-03-03, 09:30
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Oj detta var förvirrat.
Jag medger att jag inte är den skarpaste kniven i lådan, men du framstår ju närmast som en smörkniv pöjk.

Ja, det är ganska uppenbart att du inte är den skarpaste kniven i lådan.

Citat:
Amortering är återbetalning av lån.

Har jag förnekat detta? Nej, om du går tillbaka till mina tidigare inlägg så ser du att jag inte gjort det. Har aldrig påstått att amortering är något annat än en betalning utav en skuld. Dock så kommer du ha problem med detta, därför att du kommer ha mycket svårt att se hur något kan vara en 'betalning av skuld' och samtidigt ett 'sparande'.

Citat:
Sparande är att lägga undan resurser idag för framtida bruk.

Helt rätt. Bravo! Nu till frågan - ökar din förmögenhet när du sparar? Ja eller nej?

Om din förmögenhet ökar när du sparar, så är en ökande förmögenhet resultatet av ett sparande. Om A medför C, och B medför C, så är A och B närmast identiska när det kommer till C.

Citat:
Från definitionen av sparande så följer logiskt att resurser läggs undan idag för framtida bruk. Det är en deduktiv, trivial slutledning.

Nej, det är en truism. Något som även den enfaldigaste av varelser borde inse. A = A. Från definitionen följer definitionen. Grattis, du har vunnit nobelpriset.

Citat:
Du menar på att jag och Greensky använder oss utav argumentum ad consequentium. Faktum är att det är du som sysslar med detta. Du resonerar såhär:
Om amortering är sparande(p) så minskar balansräkningen(q)
Balansräkningen minskar(q)
Alltså är amortering sparande(p)

Nej.

Citat:
Balansräkningen blir bättre som en konsekvens av amortering och det är det önskvärda hos er som anser att amortering är sparande. Fastän definitionen av sparande är att lägga undan resurser för framtida bruk. Det är du som sluter dig till att påståendet 'amortering är sparande' därför att din önskvärda konsekvens uppfylls - att balansräkningen blir bättre. Fastän detta inte alls är definitionen av sparande. Ni har mao stipulerat sönder begreppet sparande genom att våldta det svenska språkbruket med ert orwellska pissgula skitsnack.

Jag har konsekvent bevisat i tråden att amortering inte är sparande. Ni är totalt ologiska och känslofyllda att ni inte kan se verkligheten för vad den är. Verkligheten är så att sparande är sparande och amortering är amortering. Det är en fars att ni förnekar detta faktum.

Citera
2018-03-03, 10:15
Avslutad
Citat:
Varför måste jag lägga om mitt lån menar du, och skulle jag göra detta frivilligt så är det jag som bestämmer detta.

"Om du lånar till en bostad kan du binda räntan för en viss period. Det betyder att den ligger kvar på samma nivå oavsett vad som sker på marknaden. Du kan binda räntan mellan tre månader och 15 år. När den avtalade tiden har gått omsätts lånet, det vill säga att du får ett nytt avtal med den ränta som då gäller. "

Det var detta jag avsåg. Det är banken som sätter upp villkoren för lånet. Inte du. Är du skuldsatt är du i beroendeställning, oavsett vad du inbillar dig.
Citera
2018-03-03, 10:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Om du lånar till en bostad kan du binda räntan för en viss period. Det betyder att den ligger kvar på samma nivå oavsett vad som sker på marknaden. Du kan binda räntan mellan tre månader och 15 år. När den avtalade tiden har gått omsätts lånet, det vill säga att du får ett nytt avtal med den ränta som då gäller. "

Det var detta jag avsåg. Det är banken som sätter upp villkoren för lånet. Inte du. Är du skuldsatt är du i beroendeställning, oavsett vad du inbillar dig.

Du påstod att jag inte kan välja när och om jag vill amortera mitt lån eftersom det måste läggas om ibland men det har du bara fantiserat ihop. Mitt lån har rörlig ränta och jag väljer själv om jag vill ha det kvar till fullo eller amortera, vad är det du inte förstår? Givetvis kan räntor gå upp och ned men beslutet om jag vill ha lånet kvar och betala räntan eller om jag vill betala av det är mitt.
Citera
2018-03-03, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Ja, det är ganska uppenbart att du inte är den skarpaste kniven i lådan.

Har jag förnekat detta? Nej, om du går tillbaka till mina tidigare inlägg så ser du att jag inte gjort det. Har aldrig påstått att amortering är något annat än en betalning utav en skuld. Dock så kommer du ha problem med detta, därför att du kommer ha mycket svårt att se hur något kan vara en 'betalning av skuld' och samtidigt ett 'sparande'.

Helt rätt. Bravo! Nu till frågan - ökar din förmögenhet när du sparar? Ja eller nej?

Om din förmögenhet ökar när du sparar, så är en ökande förmögenhet resultatet av ett sparande. Om A medför C, och B medför C, så är A och B närmast identiska när det kommer till C.

Nej, det är en truism. Något som även den enfaldigaste av varelser borde inse. A = A. Från definitionen följer definitionen. Grattis, du har vunnit nobelpriset.

Nej.

Du kan alltså inte svara på mitt resonemang utav avfärdar allt med en smiley. Övertygande, verkligen.

DU påstår att amortering och sparande är samma lika. DU påstår att amortering är sparande:
Citat:
Amortering är sparande.
Du sluter dig till detta eftersom din önskan om bättre balansräkning uppstår, fastän detta inte alls följer från definitionerna. Konsekvensen blir det som bestämmer att du sluter dig till att påståendet 'amortering är sparande' skulle vara sant. Argumentum ad consequentum var det ja.

Jag har bemött ditt påstående tidigare i tråden om förmögenheten minskar eller ökar när man amorterar:
(FB) Är amortering och sparande samma sak?

"Om A medför C, och B medför C, så är A och B närmast identiska när det kommer till C."
Nej vad är detta för orimligt antagande? Om så vore fallet så skulle träning(A) och svält(B) vara samma lika eftersom det medför viktnedgång(C).
Det ser vem somhelst att A och B är väsensskilda. På samma sätt som att vemsomhelst ser att amortering och sparande är väsenskilda.

Citat:
Frasselito har dock en politisk debatt (samt agenda), men han har också uppenbara problem med det logiska tänkandet.
Och nu ser jag att du bedriver konspirationsteorier när du anklagar mig för att ha en agenda. Du är verkligen fylld med känslor och ser inte på denna fråga rationellt. Detta blir ju bara bättre och bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in