2018-03-02, 18:54
Medlem
Sparande har jag herraväldet över.

Amorteringar bestämmer andra över.

Måste man hålla ordklyveriorgier för att fastslå detta enkla faktum?
Citera
2018-03-02, 19:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Sparande har jag herraväldet över.

Amorteringar bestämmer andra över.

Måste man hålla ordklyveriorgier för att fastslå detta enkla faktum?

Nej detta är inget faktum, det finns lån utan krav på amortering så att det där är helt frivilligt. Sedan påverkar det förstås inte om det är sparande eller inte. Eller menar du att din amortering inte är sparande när du ligger över 50% i lånemarginal men plötsligt blir sparande när du kommer under?
Citera
2018-03-02, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej detta är inget faktum, det finns lån utan krav på amortering så att det där är helt frivilligt. Sedan påverkar det förstås inte om det är sparande eller inte. Eller menar du att din amortering inte är sparande när du ligger över 50% i lånemarginal men plötsligt blir sparande när du kommer under?

Det är så roligt när du gör bort dig. Åh snälla, ge mig ett exempel på var jag kan låna pengar utan att behöva betala tillbaka. Det här ska bli mycket intressant.

Även amorteringsfria lån måste betalas tillbaka.
Citera
2018-03-02, 19:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är så roligt när du gör bort dig. Åh snälla, ge mig ett exempel på var jag kan låna pengar utan att behöva betala tillbaka. Det här ska bli mycket intressant.

Även amorteringsfria lån måste betalas tillbaka.

Nu var det inte så jag skrev så det är du som gör bort dig, det jag skrev var: "det finns lån utan krav på amortering" och det borde du väl känna till, vet du inte hur amorteringskravet är utformat?
Citera
2018-03-02, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Är du psykiskt labil? Det är ett felslut om och endast om man anser att slutsatsen följer därför att Q är önskvärd eller icke-önskvärd, vilket är fallet hos dig. Dessutom kan inte en definition vara falsk eller sann på samma sätt som ett påstående (d.v.s. en utsaga som beskriver ett faktiskt sakförhållande).

Jag har redan påpekat att jag inte lägger någon värdering i sakfrågan. Det är du och inte jag som anser att P är falsk för att Q är icke-önskvärd. Din lilla känslomänniska.

Jag anser inte att P (definitionen för sparande) är sann, jag anser att det är en rimlig definition. Från definitionen följer det logiskt att amortering är sparande, inte för att den är önskvärd eller icke-önskvärd utan för att det är logiskt. Du tror att du är så smart. Haha. Jävla dåre.

Se definitionen mer som ett givet axiom, d.v.s. att om P är sann, så Q. Det är en deduktiv härledning.
Oj detta var förvirrat.
Jag medger att jag inte är den skarpaste kniven i lådan, men du framstår ju närmast som en smörkniv pöjk.

Vi har definitionerna klara, vilket även Svenska akademin intygar:
Amortering är återbetalning av lån.
Sparande är att lägga undan resurser idag för framtida bruk.

Det är NI som kommer med påståendet att amortering är sparande.

Från definitionen av sparande så följer logiskt att resurser läggs undan idag för framtida bruk. Det är en deduktiv, trivial slutledning.

Du menar på att jag och Greensky använder oss utav argumentum ad consequentium. Faktum är att det är du som sysslar med detta. Du resonerar såhär:
Om amortering är sparande(p) så minskar balansräkningen(q)
Balansräkningen minskar(q)
Alltså är amortering sparande(p)

Balansräkningen blir bättre som en konsekvens av amortering och det är det önskvärda hos er som anser att amortering är sparande. Fastän definitionen av sparande är att lägga undan resurser för framtida bruk. Det är du som sluter dig till att påståendet 'amortering är sparande' därför att din önskvärda konsekvens uppfylls - att balansräkningen blir bättre. Fastän detta inte alls är definitionen av sparande. Ni har mao stipulerat sönder begreppet sparande genom att våldta det svenska språkbruket med ert orwellska pissgula skitsnack.

Jag har konsekvent bevisat i tråden att amortering inte är sparande. Ni är totalt ologiska och känslofyllda att ni inte kan se verkligheten för vad den är. Verkligheten är så att sparande är sparande och amortering är amortering. Det är en fars att ni förnekar detta faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Din lilla känslomänniska.

Du tror att du är så smart. Haha. Jävla dåre.
Bara en känslomänniska blir såhär exalterad. Projektion var det ja.

Bråka inte med berg när det finns småsten, pöjk.
Senast redigerad av frasselito 2018-03-02 kl. 21:03.
Citera
2018-03-02, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu var det inte så jag skrev så det är du som gör bort dig, det jag skrev var: "det finns lån utan krav på amortering" och det borde du väl känna till, vet du inte hur amorteringskravet är utformat?

Det är du som inte vet vad amortering är. Nämligen avbetalning. Så snälla, ge ett exempel på var man kan lösa ett lån som man ej behöver betala tillbaka. Hint: det kan du inte.
Citera
2018-03-02, 20:39
Medlem
2560ps avatar
Det här är en tråd som jag definitivt inte orkar läsa, så jag nöjer mig med att svara TS:

Jag skulle säga att det är lite som att "spara" på börsen, det kan vara en god affär eller förlust beroende på hur räntan (kursen) utvecklar sig. Skillnaden är att det är bra mycket enklare att sälja av kassa aktier än sin egen bostad. Personligen tycker jag inte något av alternativen är sparande, utan snarare spekulation.

Nu när räntan och inflationen är låg, lägger jag pengar på hög. Blir räntan svinhög kan jag amortera mycket på ett bräde och på så sätt minska räntekostnaden. Nu har jag hellre pengahögen som en buffert om jag skulle bli arbetslös i flera år, eller om något annat dramatiskt skulle hända. Jag hade inte kunnat "ta ut" mina amorteringar som ökning av lånet på huset om jag blev arbetslös (hoppas jag iaf), därför är det i min värld inget riktigt sparande.
Citera
2018-03-02, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du resonerar såhär:
Om amortering är sparande(p) så minskar balansräkningen(q)
Balansräkningen minskar(q)
Alltså är amortering sparande(p)
Detta blev fel pissgul, det ska såklart stå såhär:
Om amortering är sparande(p) så kommer balansräkningen bli bättre(q).
Att balansräkningen blir bättre(q) är en önskvärd konsekvens.
Amortering är sparande(p) är alltså sant.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_consequences

Det är lätt att inse att amortering inte är sparande såsom jag visat konsekvent genom hela tråden. Att ens balansräkning skulle bli bättre av att amortera är något som inte alls är säkert - det man köpt behlver inte ha något andrahandsvärde.
Samt
Att ens balansräkning skulle minska på kredit är något som inte alls har med definitionen av sparande att göra. Sparande är att samla tillgängliga resurser på debet.
Citera
2018-03-02, 21:27
Avslutad
Citat:
Inom nationalekonomin är sparande definitionsmässigt den del av hushållens och offentliga sektorns inkomster som inte går åt till konsumtion.

Att amortera är att betala sin konsumtion. Alltså är amortering per definition inte sparande.

Mod kan stänga denna tråd nu. Diskussionen är ÖVER och jag är trött på alla troll.
Citera
2018-03-02, 22:50
Medlem
När Schyman brände tusenlappen förbrukade hon verkligen pengar. Det var en så kallad "amortering"!
Citera
2018-03-02, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
När Schyman brände tusenlappen förbrukade hon verkligen pengar. Det var en så kallad "amortering"!
Oh herregud jösses Amalia.

Det är uppenbart att Schyman brände upp 100k med eld. Hade hon amorterat 100k så hade hon ju betalat ett lån.

Måste jag verkligen göra en tråd om skillnaden mellan att elda upp pengar och amortera pengar? Uppenbarligen kan ni skojjare inte skilja på detta heller.
Citera
2018-03-03, 00:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Inte samma sak.

Den som sparar kan ta ett lån när det behövs
Den som amorterar kan inte ta samma lån igen.

Två väsensskillda och helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in