2018-02-22, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ditt problem, frasselito, är att du inte förstår grundläggande begrepp, så diskussionen är meningslös. Jag förstår vad du menar, men du förstår inte vad vi menar. Du förstår inte vad som utför konsumtion, du förstår inte vad en skuld är och du förstår inte att avbetalning och sparande blir samma sak, det är bara inköpstillfället som skiljer sig.

Som att försöka förklara för ett barn varför en oändlighet kan vara större än en annan oändlighet. Har man inte förståelse för matematiken så är det en pedagogisk omöjlighet.

Förlåt men det är ju faktiskt ni som inte förstår grundläggande begrepp när ni hävdar att amortering och sparande är samma sak.
Citera
2018-02-22, 10:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Haha shit vilket barn du är. I en tredjedel av alla dina 15k inlägg så ber du dina meningsmotståndare att gå tillbaka och citera dig eftersom du har slut på argument.

Nedan är dina efterfrågade citat som bevisar din ståndpunkt och dina definitioner i frågan vilket leder till absurda slutsatser vilket jag bevisar i detta inlägg här:
(FB) Är amortering och sparande samma sak?

Och min absoluta favorit:

"att man sparar innebär inte mer resurser efter man sparat" hahahhahahhahahhaa herreguuuuud

Byt avatar, här en fin vinkel på dig:
https://goo.gl/images/ZF7UBJ

Det fanns inte ett enda citat där som sa att man aldrig betalar bilen när man köper en bil på avbetalning, du ljög alltså.
Citera
2018-02-22, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det fanns inte ett enda citat där som sa att man aldrig betalar bilen när man köper en bil på avbetalning, du ljög alltså.
Det är så verkligheten ser ut. När man köper en bil på avbetalning så skapas ett skuldkonto direkt hos konsumenten, det går inga pengar via konsumenten till bilhandlaren.

Så dina definitioner:
Citat:
1. Ni troll- och banan-ekonomer definierar konsumtion som allting som inte går till sparande.

2. Vidare definierar ni sparande som allting som inte går till konsumtion.

3. Ni definierar konsumtion som allting man förbrukar.
är oförenliga med verkligheten. Diskutera frågan istället för att larva dig.
Citera
2018-02-22, 10:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är så verkligheten ser ut. När man köper en bil på avbetalning så skapas ett skuldkonto direkt hos konsumenten, det går inga pengar via konsumenten till bilhandlaren.

Så dina definitioner:

är oförenliga med verkligheten. Diskutera frågan istället för att larva dig.

Och vad hade det med din lögn att göra?
Citera
2018-02-22, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och vad hade det med din lögn att göra?
Vad skulle vara en lögn menar du?
Citera
2018-02-22, 10:49
Medlem
Citat:
Förlåt men det är ju faktiskt ni som inte förstår grundläggande begrepp när ni hävdar att amortering och sparande är samma sak.

För formens skulle vill jag nog påpeka att det inte är särskilt många här (undantag kan finnas) som hävdar att sparande och amortering är samma sak. De hävdar dock att amortering är en form av sparande, dock inte att sparande automatiskt är amortering.

Allt handlar ju om definitioner. Antingen accepterar man vedertagna definitioner eller så gör man inte det. Det blir svårt att diskutera om man inte är överens om grunderna. Vad är din definition av sparande?
Citera
2018-02-22, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
För formens skulle vill jag nog påpeka att det inte är särskilt många här (undantag kan finnas) som hävdar att sparande och amortering är samma sak. De hävdar dock att amortering är en form av sparande, dock inte att sparande automatiskt är amortering.

Allt handlar ju om definitioner. Antingen accepterar man vedertagna definitioner eller så gör man inte det. Det blir svårt att diskutera om man inte är överens om grunderna. Vad är din definition av sparande?
Min definition av sparande är den allmänt vedertagna i svenskt språkbruk, från Svenska Akademin:
https://svenska.se/tre/?sok=Spara&pz=1
Spara = lägga undan för kommande behov
Spara = behålla (ngt) som resurs för framtida behov genom att avstå från omedelbar förbrukning särsk. med avs. på pengar
Spara = helt eller delvis avstå från att använda eller förbruka

Simmaelrsjunk, Chiquita och oldfashioned hävdar att amortering och sparande är samma sak. "Amortering som en form av sparande" dvs all amortering är alltid sparande. Det är helt enkelt fel språkbruk och ett våldtagande av det svenska språket. Orwellianer hela bunten.
Senast redigerad av frasselito 2018-02-22 kl. 11:20.
Citera
2018-02-22, 11:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Ska vi vara oerhört specifika så är amortering en sparform. Sparande är den del av inkomst som inte går åt till konsumtion.
Citera
2018-02-22, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ska vi vara oerhört specifika så är amortering en sparform. Sparande är den del av inkomst som inte går åt till konsumtion.
Amortering är betalning för konsumtion, precis som jag har bevisat. Ändå hävdar ni att amortering är sparande.

Ni är så logiskt inkoherenta att ni börjar psykologiskt projicera era tillkortakommanden på mig när ni hävdar att jag kallar "solen för månen" och att jag skulle "ljuga".
Usch vad less jag blir.
Senast redigerad av frasselito 2018-02-22 kl. 11:10.
Citera
2018-02-22, 11:23
Medlem
Min synnerligen primitiva syn på saken

Sparande är frivilligt

Amortering är tvång
Citera
2018-02-22, 11:25
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Jag vill inte smutsa ner bubbeltråden med ännu en diskussion kring huruvida amortering är sparande eller ej.

Så, är amortering och sparande samma sak?

Nej, det är inte samma sak.
Amortering är återbetalning av existerande lån.
Sparande är att lägga undan resurser idag för framtida bruk. Det är uppenbart att dessa två är väsenskilda från varandra.

Det är orwellskt nyspråk att fördunkla och försköna språkbruket med att kalla amortering för sparande.
Det är ju inte samma sak men däremot en form utav sparande.
Citera
2018-02-22, 13:50
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ja, så är det. Fast ingen i verkliga livet lånar ut pengar riskfritt utan anledning.

Det blir ingen skillnad om jag istället säger att du ska avbetala skulden månadsvis (i tre månader), samt att du måste betala en liten avgift (ränta) för att få låna dina 5 000 SEK.

Om du anser att det jag skrev i mitt föregående inlägg var sparande, så måste även det ovan nämnda vara ett sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in