Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 20:19
  #1
Medlem
Satt och filosoferade lite kring hur man kan rösta på något som inte gav mandat till de andra partierna, och då kom jag på att blankröst borde fungera. Men så säger den här töffen:
val.se/.../rosta_blankt/ att blankröster bara räknas i statistik för valdeltagande, inte som en konkurrent till rösträkningen. Det betyder att statistiken som räknas är hur många som släpat sig till en vallokal, inte hur många som har röstat. För en blankröst är en röst, inte en soffpotatis.

Hur gör jag en giltig röstsedel som räknas som en motröst mot sjuklövern utan att hamna i blankröstsoptunnan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka-partiet verkar vara ett giltigt val, men räknas det som en röst eller tycker någon töffe att det är en blankröst?

Tack för svar.
Citera
2018-02-18, 20:23
  #2
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Blankt är precis vad det låter som, blankt! Alltså ingen röst på någon, men visar att du deltagit.

Vill du ge fingret åt sjuklövern så finns bara ett alternativ som räknas och som garanterat kommer stanna i riksdagen, SD! Allt annat kan du glömma, än så länge. Allt under 4% är som bekant bortkastat.
Citera
2018-02-18, 20:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Blankt är precis vad det låter som, blankt! Alltså ingen röst på någon, men visar att du deltagit.

Nej, en blankröst är en ogiltig röst.
Citera
2018-02-18, 20:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kusdbkluen
Satt och filosoferade lite kring hur man kan rösta på något som inte gav mandat till de andra partierna, och då kom jag på att blankröst borde fungera. Men så säger den här töffen:
Töffen?
Citat:
val.se/.../rosta_blankt/ att blankröster bara räknas i statistik för valdeltagande, inte som en konkurrent till rösträkningen. Det betyder att statistiken som räknas är hur många som släpat sig till en vallokal, inte hur många som har röstat. För en blankröst är en röst, inte en soffpotatis.
Jag vill minnas att man lärde sig i högstadiet hur valsystemet fungerar. Om du är i den åldern själv så får du ändå inte rösta.
Citat:
Hur gör jag en giltig röstsedel som räknas som en motröst mot sjuklövern utan att hamna i blankröstsoptunnan? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka-partiet verkar vara ett giltigt val, men räknas det som en röst eller tycker någon töffe att det är en blankröst?
Töffe?
Citat:
Tack för svar.
Starta ett parti som samlar minst 4% av rösterna.
__________________
Senast redigerad av anders197503 2018-02-18 kl. 20:30.
Citera
2018-02-18, 20:28
  #5
Medlem
Vad fan är en "töffe"?

Men du har rätt i att du behöver rösta på ett parti för att det ska ta andelar från andra partiers röster
Citera
2018-02-18, 20:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Allt under 4% är som bekant bortkastat.
Inte helt. Det försvårar för andra partier att nå över 4%.
Citera
2018-02-18, 20:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Blankt är precis vad det låter som, blankt! Alltså ingen röst på någon, men visar att du deltagit.

Vill du ge fingret åt sjuklövern så finns bara ett alternativ som räknas och som garanterat kommer stanna i riksdagen, SD! Allt annat kan du glömma, än så länge. Allt under 4% är som bekant bortkastat.
Jag tänkte oironiskt skriva: "ni behöver inte föreslå SD som alternativ" sist i inlägget. Tack för att jag slapp göra det.

Nej, jag tröttnade på SD på första valvakan när de kippabärande guds utvalda folk stod och hurrade för SD och när man fick veta att Jimmie Boi stödjer deras land i mellanöstern. Det är trevligt att SD pushat för immigrationsfrågor i snart 20 år som de andra sjuklövarna börjat apa efter nu (äntligen), och sen hände Syrianska psyop-kriget och folk kom hit iallafall (speciellt de från Afghanistan, Irak och Eritrea). Fuck it.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, en blankröst är en ogiltig röst.
Korrektus.

Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jag vill minnas att man lärde sig i högstadiet hur valsystemet fungerar. Om du är i den åldern själv så får du ändå i inte rösta.

Töffe?

Starta ett parti som samlar minst 4% av rösterna.
Minns inte att någon sa: En blankröst räknas inte. De var fler vuxna som sa: De som är missnöjda eller orepresenterade blankröstar. Soffpotatis är ju bättre för då slipper man anstränga sig för samma resultat.

Har röstat 3 gånger redan, töffe.

Töffe, nån som ska va tuff. Sverieges regering typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Men du har rätt i att du behöver rösta på ett parti för att det ska ta andelar från andra partiers röster

Då ska jag rösta på "Spelar ingen roll vad man röstar på för alla suger"-partiet. Det är ju ett giltigt parti eftersom jag skrev ordet parti efter.
Citera
2018-02-18, 20:33
  #8
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Inte helt. Det försvårar för andra partier att nå över 4%.

Förvisso, men iom att mandaten fördelas på de partier som kommer in i riksdagen så känns det ju meningslöst att rösta på partier man vet inte når över 0,8% osv. (NMR tex)
Citera
2018-02-18, 20:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kusdbkluen
Då ska jag rösta på "Spelar ingen roll vad man röstar på för alla suger"-partiet. Det är ju ett giltigt parti eftersom jag skrev ordet parti efter.
Hur resonerar du här? Menar du att det är vad jag hävdade, någon trotsåldergrej?

Jag har inte sagt att en giltig röst är när man skriver ordet "parti" på rösten.

Existerar partiet? Inte? Nej, då är det inte ett giltigt parti. Ett giltigt parti är:
- Ett parti som anmält deltagande.
- Ett parti som har minst en samtyckande kandidat
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-18 kl. 20:39.
Citera
2018-02-18, 20:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kusdbkluen

Töffe, nån som ska va tuff. Sverieges regering typ.

Då ska jag rösta på "Spelar ingen roll vad man röstar på för alla suger"-partiet. Det är ju ett giltigt parti eftersom jag skrev ordet parti efter.
Trollvarning på de två inläggen, ser ju inte riktigt seriöst ut.
Är du på riktigt så är det nog bäst för oss alla att du avstår från att rösta...
Citera
2018-02-18, 20:40
  #11
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, en blankröst är en ogiltig röst.

Eftersom det alltid redovisats hur många som röstat blankt så kan det inte räknas som ogiltigt. Det finns ju blanka röstsedlar. En blank röst är blank.
Citera
2018-02-18, 20:53
  #12
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kusdbkluen

Lär dig läsa:
http://www.val.se/det_svenska_valsys...sta/index.html

Ledsen, kan inte, ej skriva heller, jag kanske borde rösta blankt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback