Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 22:15
  #13
Moderator
Gordon Blixts avatar
En stor mängd OT raderad. Alla ni som av helt outgrundlig anledning tror att det här är en diskussion om vilka partier ni förespråkar, vad ni tycker om invandring, hur ni tycker att valsystemet borde fungera i stället för hur det fungerar, etc., ska vara jäkligt glada att er rösträtt inte är avhängig ett intelligenstest.

Vi tar det hela en gång till: Frågeställningen är alltså hur man bär sig åt för att få sin röstsedel räknad som något annat än ogiltig.

/Mod
Citera
2018-02-19, 00:19
  #14
Medlem
Ja, sorry b.

Det lättaste sättet är nog att rösta på ett parti som inte har 4% men som är registrerat.

The enemy of my enemy is my friend-kind of deal.
Citera
2018-02-19, 11:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Eftersom det alltid redovisats hur många som röstat blankt så kan det inte räknas som ogiltigt. Det finns ju blanka röstsedlar. En blank röst är blank.

Återigen, de blanka är till för att man ska kunna rösta på partier vars tryckta sedlar inte finns i vallokalen.
Citera
2018-02-19, 12:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Återigen, de blanka är till för att man ska kunna rösta på partier vars tryckta sedlar inte finns i vallokalen.
Tråkigt att folk är så analfabetiska.

http://www.val.se/det_svenska_valsys...nkt/index.html

Citat:
Hur räknas de blanka rösterna?

Om du röstar blankt, dvs. lämnar valsedeln tom, räknas den som en blank röst vid sammanräkningen. En blank röst räknas som ogiltig och påverkar inte mandatfördelningen mellan partierna. Däremot räknas de blanka såklart med bland valdeltagandet. Valmyndigheten och länsstyrelserna redovisar hur många som röstat blankt.

Blankröst = Statistisk soffpotatis.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankr%C3%B6st

Citat:
I allmänna val i Sverige har blanka röster tidigare registrerats som ogiltiga, men sedan 2006 registreras de i en egen kategori som "Ogiltiga röster blanka"

Förr så var ogiltiga blankröster ogiltiga. Nu är de indelade i sin egen kategori: Ogiltiga blankröster. Men de är inte giltiga.

De kan upprepas fyrtio gånger till om ni vill.
__________________
Senast redigerad av Kusdbkluen 2018-02-19 kl. 12:09.
Citera
2018-02-19, 13:18
  #17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kusdbkluen
Tråkigt att folk är så analfabetiska.

http://www.val.se/det_svenska_valsys...nkt/index.html



Blankröst = Statistisk soffpotatis.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankr%C3%B6st



Förr så var ogiltiga blankröster ogiltiga. Nu är de indelade i sin egen kategori: Ogiltiga blankröster. Men de är inte giltiga.

De kan upprepas fyrtio gånger till om ni vill.
Wikiartikeln är lite tunn, och jag hittar inte heller någon vettig historik hos valmyndigheten, men jag har för mig att blankröster ännu tidigare (än 2006) var giltiga, vilket t ex ledde till initiativet 'Talande Tomma Stolar' i valet 1994, med syftet att få såpass många blankröster att det skulle motsvara ett eller flera mandat, och att de stolarna sedan skulle stå tomma i riksdagen, för att illustrera väljarnas missnöje med de tillgängliga alternativen.
Nu blev det inte så många blankröster att det gjorde någon skillnad, men jag tror att det var detta som gjorde att man ändrade vallagen så att blankröster räknades som ogiltiga.

Jag har googlat utan framgång för att bekräfta vad jag 'tror' och 'har för mig' om detta, kanske någon annan vet mer eller minns bättre.
Citera
2018-02-19, 19:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Wikiartikeln är lite tunn, och jag hittar inte heller någon vettig historik hos valmyndigheten, men jag har för mig att blankröster ännu tidigare (än 2006) var giltiga, vilket t ex ledde till initiativet 'Talande Tomma Stolar' i valet 1994, med syftet att få såpass många blankröster att det skulle motsvara ett eller flera mandat, och att de stolarna sedan skulle stå tomma i riksdagen, för att illustrera väljarnas missnöje med de tillgängliga alternativen.
Nu blev det inte så många blankröster att det gjorde någon skillnad, men jag tror att det var detta som gjorde att man ändrade vallagen så att blankröster räknades som ogiltiga.

Jag har googlat utan framgång för att bekräfta vad jag 'tror' och 'har för mig' om detta, kanske någon annan vet mer eller minns bättre.
Som jag förstod det baserat på denna text (gällande Talande Tomma Stolar): http://tidskatt.se/demo_erkanndeicke.htm
så var det ett protestparti som soffliggare kunde rösta på, där riksdagskanditaderna i partiet skulle strunta att gå dit för att kunna lämna tomma stolar i riksdagen som protest.

Då hade de fått vara ett officiellt parti och folk hade fått rösta på dem (fler än 17k pers), så hade stolarna fått stå tomma för de som varit designerade att sitta där.

Min idé är ändå att rösta på ett halvfjärsparti som inte kan få 4% men som inte tillfaller ogiltiga röster. Blir ju inte svårt direkt.
Citera
2018-09-07, 11:48
  #19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Blankröster är varken ogiltiga eller oredovisade!

Benämningen ”ogiltig” är dock missledande.
Av de röster som redovisas i gruppen ”ogiltiga” är nästan alla blanka.
Blanka röster särredovisas.
Citat:
Den blanka valsedeln anges som "ogiltig", men det är inte alls så dramatiskt odemokratiskt som det låter. Redovisningen anger: blanka + övriga ogiltiga. Vallagen är jättetydlig på denna punkt. Det är ordet "ogiltig" som ställer till det, man borde kunna formulera det bättre, men det innebär alltså absolut inte att de blanka rösterna ignoreras eller kasseras eller så.
Citat:
Vad gäller valet 1994 (som är det år för vilket jag fått fram särredovisningen ifråga) så var de "ogiltiga" rösterna 84 853, varav blanka 83 291, övriga ogiltiga 1 562 - av samtliga "ogiltiga" utgjorde alltså "övriga ogiltiga" mindre än två procent. Med sådana siffror är det lättare att förstå beslutet att slå ihop alla "ogiltiga" till en kategori - de är ju ändå blanka, nästan allihop! Men då har man också missat den betydelse som folk i gemen lägger i begreppet "ogiltig". Den som lägger en högst medveten blank röst förväntar sig att bli tagen på större allvar än den som tankspritt lägger korvkioskens servett i valkuvertet - och den skillnaden iakttas innevarande år faktiskt av myndigheterna, även om ordvalen försvårar förklaringarna.
Citat:
I folkomröstningar räknas dock blanka röster som giltiga. En praktisk skillnad är att en folkomröstning där absolut majoritet krävs kan resultera i status quo även om exempelvis ja-rösterna är fler än nej-rösterna – nämligen om blankrösterna gör så att ja-rösterna är färre än 50 %. (Tack till Tobias för detta tips.)
Citat:
Blankröst - Om man röstar med en blank valsedel räknas den som ogiltig. Från och med år 2004 särredovisar Valmyndigheten de blanka ogiltiga från de övriga ogiltiga i statistiken.
Citat:
De blanka rösterna räknas som ogiltiga, men markerar ändå ett ställningstagande.
http://www.faktoider.nu/blank.html

Citat:
I allmänna val i Sverige har blanka röster tidigare registrerats som ogiltiga, men sedan 2006 registreras de i en egen kategori som "Ogiltiga röster blanka".
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blankröst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback