Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2018-02-19, 10:30
Medlem
ADD-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Problemet med både öronproppar och öronkåpor är att de utövar ett tryck på innerörat resp runt örat, vilket i sin tur skapar ett ljud som vi autister hör och som är än mer störande.
När jag ligger och skall sova och det är relativt tyst i rummet, så kan jag höra mitt eget blodomlopp. Ett tryck på det i form av en hörselkåpa skulle skapa en ljudbild i mitt huvud som påminner om en liveinspelning från en gammaldags smed.

Jag kunde inte beskriva det bättre själv

Jag använder öronproppar då jag inte kan sova med stora kåpor, dessutom är det ljudet jag har svårt med oftast en frekvens som inte dämpas i kåpor pga att det ska underlätta att höra tal på tex arbetet.

Jag hade skitsvårt med proppar i början men jag insåg att jag stoppar in dom för dåligt och ju närmare dom sitter trumhinnan desto mindre ljud från en själv som tex andning (vid en halvtäppt näsa; orkan i huvudet

Även en gammal propp har stor betydelse.

Det jag har fått fram ang störande ljud är misofoni, dvs att ett speciellt ljud, i mitt fall så kallade onödigt ljud som klick med pennan utan anledning, skapar en fysisk stressreaktion och ilska som inte är så lätt att ignorera, det sker automatiskt.
Inte att förväxla med rädsla för ljud eller att ljudet är skadligt högt, i mitt fall är det värre med lågt ljud än högt och som inte kan påverkas av olika anledningar men som dock är ett ljud som inte bör finnas.

Hyperakusti och Misophonia där det saknas fysisk skada, det är psykiskt.
Hänger ihop med stress och ångest och lågt serotonin, enligt forskning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hyperakusi
Citera
2018-02-19, 10:42
Medlem
ADD-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Mår verkligen dåligt av det, vartenda oljud gör mig galen. Exempelvis mina grannars barn som springer och hoppar, personer som andas, fordon etc. Kan inte heller undvika oljuden eftersom det bokstavligen inte finns några lägenheter (fuck politikerna som gjorde det så) och kan därmed inte flytta. Funderade på att flytta utomlands och lämna detta tredje världsland men vill hellre klara min 5 åriga utbildning först, har 4.5 år kvar. Jag håller seriöst på att bli galen och oljud, kan inte plugga längre pga det. Ifall jag misslyckas med plugget igen kommer jag förmodligen mörda mina grannar eller bara ifrån detta landet utan att tänka. Har testat öronproppar men de stärker på ett sätt oljuden, man hör fortfarande vibrationer så hjälper ej.

Fan ska man göra? Känner för att ta livet av mig eller mörda mina grannar pga detta och jag kan inte fly ifrån det, inte ens få hjälp eftersom psykiatrin vägrar ge mig en tid pga min autism diagnos (de hänvisar mig till habiliteringen, som hänvisar mig till psykiatrin).

Jag ringde på grannen och frågade vad som händer i lgh som väsnas så förbannat, det verkar som det blir lättare för mig att filtrera ljudet när jag har en bild av orsaken.
Vidare bad jag om tystnad från barnens lekar med hopp i golvet efter en viss tid och nu brukar jag skicka ett meddelande till grannen om jag blir störd och det var inget problem.

Prata med grannen först, så det går rätt väg och inte skapar sura miner när du skickat störningsjouren

Lgh och detta fenomen som beskrivs är verkligen inte någon bra kombination. Jag rekommenderar att du köper hus om det går.

Ang diagnos kan du ta detta med den allmänna vården, och istället för att utgå från autism och psykiatrin så går du via audionom för att få ordning på detta istället. Det ingår förmodligen i autism men det är ju dom symtom som ger problem som man vill ha bort, det övriga stör ju inte så... Jag har en tid till audionom för kontroll, det tog 10 minuter jämfört psykiatrin och 5 år utan hjälp på något vis med detta.
Citera
2018-02-19, 10:53
Medlem
Hejsvejs avatar
Testa dessa: https://www.indiegogo.com/projects/knops-the-volume-button-for-your-ears-music-design?utm_source=website&utm_campaign=button_pled ge#/

Alternativt några hörlurar med aktiv brusreducering, typ Bose (dom funkar riktigt bra, men går inte sova med).
Senast redigerad av Hejsvej 2018-02-19 kl. 11:03.
Citera
2018-02-19, 17:17
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Problemet med både öronproppar och öronkåpor är att de utövar ett tryck på innerörat resp runt örat, vilket i sin tur skapar ett ljud som vi autister hör och som är än mer störande.
När jag ligger och skall sova och det är relativt tyst i rummet, så kan jag höra mitt eget blodomlopp. Ett tryck på det i form av en hörselkåpa skulle skapa en ljudbild i mitt huvud som påminner om en liveinspelning från en gammaldags smed.
Oj, då är vi två om det! Jag hör ju också mitt blodomlopp om jag tar på mig öronproppar. Utom om det är en hög musik eller ljudet från typ en gräsklippare eller någon annan maskin, som jag vill stänga ut. För då blir blodomloppet överröstat av det starka ljudet utanför kroppen.
Senast redigerad av Furienna 2018-02-19 kl. 17:21.
Citera
2018-02-19, 17:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Oj, då är vi två om det! Jag hör ju också mitt blodomlopp om jag tar på mig öronproppar. Utom om det är en hög musik eller ljudet från typ en gräsklippare eller någon annan maskin, som jag vill stänga ut. För då blir blodomloppet överröstat av det starka ljudet utanför kroppen.

När jag var barn så brukade jag roa mig med att ofta stoppa fingrarna i öronen, eftersom det då uppstår ett ganska hypnotiskt ljud som enklast kan jämföras med vad man hör om man står ensam mitt ute på en liten ö mitt i natten och det är helt vindstilla, och en stor passagerarfärja tuffar förbi någon mil därifrån.
Citera
2018-02-19, 20:17
Medlem
Ok så jag har hittat en overkill strategi. Använder återanvändbara öronproppar tillsammans med hörlurar med musik på. Kan inte ens höra mig själv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in