Citat:
Problemet med både öronproppar och öronkåpor är att de utövar ett tryck på innerörat resp runt örat, vilket i sin tur skapar ett ljud som vi autister hör och som är än mer störande.
När jag ligger och skall sova och det är relativt tyst i rummet, så kan jag höra mitt eget blodomlopp. Ett tryck på det i form av en hörselkåpa skulle skapa en ljudbild i mitt huvud som påminner om en liveinspelning från en gammaldags smed.
När jag ligger och skall sova och det är relativt tyst i rummet, så kan jag höra mitt eget blodomlopp. Ett tryck på det i form av en hörselkåpa skulle skapa en ljudbild i mitt huvud som påminner om en liveinspelning från en gammaldags smed.

Jag kunde inte beskriva det bättre själv

Jag använder öronproppar då jag inte kan sova med stora kåpor, dessutom är det ljudet jag har svårt med oftast en frekvens som inte dämpas i kåpor pga att det ska underlätta att höra tal på tex arbetet.
Jag hade skitsvårt med proppar i början men jag insåg att jag stoppar in dom för dåligt och ju närmare dom sitter trumhinnan desto mindre ljud från en själv som tex andning (vid en halvtäppt näsa; orkan i huvudet

Även en gammal propp har stor betydelse.
Det jag har fått fram ang störande ljud är misofoni, dvs att ett speciellt ljud, i mitt fall så kallade onödigt ljud som klick med pennan utan anledning, skapar en fysisk stressreaktion och ilska som inte är så lätt att ignorera, det sker automatiskt.
Inte att förväxla med rädsla för ljud eller att ljudet är skadligt högt, i mitt fall är det värre med lågt ljud än högt och som inte kan påverkas av olika anledningar men som dock är ett ljud som inte bör finnas.
Hyperakusti och Misophonia där det saknas fysisk skada, det är psykiskt.
Hänger ihop med stress och ångest och lågt serotonin, enligt forskning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hyperakusi