• 1
  • 2
2018-02-18, 20:17
Medlem
Mår verkligen dåligt av det, vartenda oljud gör mig galen. Exempelvis mina grannars barn som springer och hoppar, personer som andas, fordon etc. Kan inte heller undvika oljuden eftersom det bokstavligen inte finns några lägenheter (fuck politikerna som gjorde det så) och kan därmed inte flytta. Funderade på att flytta utomlands och lämna detta tredje världsland men vill hellre klara min 5 åriga utbildning först, har 4.5 år kvar. Jag håller seriöst på att bli galen och oljud, kan inte plugga längre pga det. Ifall jag misslyckas med plugget igen kommer jag förmodligen mörda mina grannar eller bara ifrån detta landet utan att tänka. Har testat öronproppar men de stärker på ett sätt oljuden, man hör fortfarande vibrationer så hjälper ej.

Fan ska man göra? Känner för att ta livet av mig eller mörda mina grannar pga detta och jag kan inte fly ifrån det, inte ens få hjälp eftersom psykiatrin vägrar ge mig en tid pga min autism diagnos (de hänvisar mig till habiliteringen, som hänvisar mig till psykiatrin).
Citera
2018-02-18, 20:24
Bannlyst
gå till en affär och prova olika modeller av hörlurar som täcker öronen, finns modeller som stänger ute ljud väldigt bra.

ett annat råd är att hålla dig sysselsatt, går man upp i något ordentligt så tänker man mycket mindre på det som sker runtomkring en och stör sig inte lika mycket på det.

tror för övrigt att det finns många som är i samma situation som du, om det nu är nån tröst, finns säkert fler råd och tips du kan få!
Citera
2018-02-18, 20:30
Medlem
Furiennas avatar
Tråkigt att du har hamnat mellan två myndigheter, så att du inte får någon hjälp från vare sig psykiatri eller habilitering. Jag har också autism (Aspergers), så jag vet nog hur det är att vara extrakänslig mot sinnesintryck. Och det är svårt att förklara det här för de andra, som inte har samma problem.

Tyvärr måste du dock acceptera att barn kan föra oväsen, och att fordon kan gå förbi på vägen. Så du kan egentligen bara göra tre saker:
1: Sätt på musik eller ha radio eller TV på i bakgrunden när du pluggar. Det borde ju dränka de flesta ljuden utifrån.
2: Hitta en plats någon annanstans, där du kan plugga i lugn och ro.
3: Vänta tills en bit in på kvällen innan du börjar plugga. För då har föräldrarna lagt sina barn, och då blir det också mindre trafik ute på vägarna.

Men hur mycket du än lider, så undvik för allt i världen att skada dig själv eller någon annan. För gör du det, så blir du säkerligen intagen för psykiatrisk vård. Och då blir det ännu svårare för dig att avsluta dina studier.
Senast redigerad av Furienna 2018-02-18 kl. 20:35.
Citera
2018-02-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tråkigt att du har hamnat mellan två myndigheter, så att du inte får någon hjälp från vare sig psykiatri eller habilitering. Jag har också autism (Aspergers), så jag vet nog hur det är att vara extrakänslig mot sinnesintryck. Och det är svårt att förklara det här för de andra, som inte har samma problem.

Tyvärr måste du dock acceptera att barn kan föra oväsen, och att fordon kan gå förbi på vägen. Så du kan egentligen bara göra två saker:
1: Sätt på musik eller ha radio eller TV på i bakgrunden när du pluggar. Det borde ju dränka de flesta ljuden utifrån.
2: Hitta en plats någon annanstans, där du kan plugga i lugn och ro.

Men hur mycket du än lider, så undvik för allt i världen att skada dig själv eller någon annan. För då blir du säkerligen intagen för psykiatrisk vård, och då blir det ännu svårare för dig att avsluta dina studier.

1) Jag har lyssnat på för mycket musik för att dämpa oljud, håller på utveckla tinnitus som gör mig galen. Kan inte lyssnar mer.

2) Jag går bokstavligen till högskolan varje dag i flera timmar, klarar inte av att vara hemma. Går alla helger, semestrar osv bara för att få ett tyst rum.

Känns hopplöst, bara en tidsfråga innan jag misslyckar studierna och mördar dem eller gör något annat, fan vet jag. Helt hopplöst, kan inte ens flytta pga bostadsbrist.
Citera
2018-02-18, 20:36
Medlem
note-its avatar
Tror tyvärr att det är så att du projicerar dina problem med dina studier på dina grannar.
Är det egenligen inte så att dina studier är för avancerade för dig?
Handen på hjärtat nu.
Citera
2018-02-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Tror tyvärr att det är så att du projicerar dina problem med dina studier på dina grannar.
Är det egenligen inte så att dina studier är för avancerade för dig?
Handen på hjärtat nu.

Var även så innan jag studerade, blev galen av grannarna vi hade då. Studierna är onödigt avancerade eftersom jag inte klarar av att plugga pga oljud.
Citera
2018-02-18, 20:43
Medlem
BewilderedHulders avatar
Hörselkåpor. Ja, såna där riktiga som används inom industrin.
Citera
2018-02-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Hörselkåpor. Ja, såna där riktiga som används inom industrin.

Blockerar det vibrationer som t.ex. ifall någon hoppar ovanför mig?

Kommer jag se ut som en idiot ifall jag använder det utomhus?
Citera
2018-02-18, 20:50
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Blockerar det vibrationer som t.ex. ifall någon hoppar ovanför mig?

Kommer jag se ut som en idiot ifall jag använder det utomhus?

Människor går ju ute insvepta i lakan och med nattmössor på sina huvuden, så jag tror inte att du behöver oroa dig över idiotbiten så jättemycket.

Kan du inte prova?
Citera
2018-02-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Människor går ju ute insvepta i lakan och med nattmössor på sina huvuden, så jag tror inte att du behöver oroa dig över idiotbiten så jättemycket.

Kan du inte prova?

Men hjälper det mot vibrationer? Hur vet jag vilken jag bör köpa? De är rätt dyra.
Citera
2018-02-18, 20:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Men hjälper det mot vibrationer? Hur vet jag vilken jag bör köpa? De är rätt dyra.

Du får fråga en fackman
Citera
2018-02-18, 20:58
Medlem
svartenQQQs avatar
Mupp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto