2018-02-14, 19:36
Medlem
laurelwreaths avatar
Hej!
Nu var det s att igr nr jag lg och kollade p en rulle p datan, s bestmde jag mig fr att dricka ett glas vatten.
Tyvrr rkade jag sl till glaset nr jag skulle gra ngonting och allt vatten spilldes bredvid och i grenuttaget.
Jag vet inte hur mycket vatten som hamnade i uttaget men jag tror inte det var speciellt mycket.
Nu r min frga, r det bara att kasta bort uttaget och skaffa ett nytt eller gr det fortfarande att anvnda?
Jag kan tyvrr inte ett piss om el och r drfr osker p om jag ska prva koppla in det eller inte.
Uttaget r helt torrt och laddaren till datorn som satt i fungerar precis som vanligt.
Br jag prva att koppla in uttaget eller r det bara att slnga det?
Citera
2018-02-14, 19:39
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laurelwreath
Hej!
Nu var det s att igr nr jag lg och kollade p en rulle p datan, s bestmde jag mig fr att dricka ett glas vatten.
Tyvrr rkade jag sl till glaset nr jag skulle gra ngonting och allt vatten spilldes bredvid och i grenuttaget.
Jag vet inte hur mycket vatten som hamnade i uttaget men jag tror inte det var speciellt mycket.
Nu r min frga, r det bara att kasta bort uttaget och skaffa ett nytt eller gr det fortfarande att anvnda?
Jag kan tyvrr inte ett piss om el och r drfr osker p om jag ska prva koppla in det eller inte.
Uttaget r helt torrt och laddaren till datorn som satt i fungerar precis som vanligt.

Det gr att anvnda eluttaget, men vnta ett par timmar innan du stoppar i massa grejer, s fukten hinner torka helt.
Citera
2018-02-14, 19:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej!

Lt det st ngra timmar eller s s r det absolut ingen fara. Sannolikt r det ingen fara ens frn brjan, men lter man vattnet f lite tid att dunsta s r man p den skra sidan.
Citera
2018-02-14, 19:40
Medlem
laurelwreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det gr att anvnda eluttaget, men vnta ett par timmar innan du stoppar i massa grejer, s fukten hinner torka helt.
Glmde sga att det har legat p tork sen igr och r nu i princip helt torrt, d br det allts vara skert att anvnda?
Citera
2018-02-14, 19:41
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Glmde sga att det har legat p tork sen igr och r nu i princip helt torrt, d br det allts vara skert att anvnda?
D s, d r det absolut ingen fara att anvnda. Kr hrt!
Citera
2018-02-14, 19:42
Medlem
laurelwreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
D s, d r det absolut ingen fara att anvnda. Kr hrt!
Tack fr hjlpen
Citera
2018-02-14, 21:25
Medlem
Har du fn? Bls den en stund med fnen.
Citera
2018-02-15, 07:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

r grenuttaget helt torrt r det inga som helst problem.

Dock har det inget med hemelektronik att gra.
Citera
2018-02-16, 18:49
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

vrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-02-16, 22:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Att det r torrt p utsidan spelar ingen roll, det r ju insidan som rknas d det r dr de arga elektronerna ker omkring. Jag har lite svrt att tro att du har kontrollerat om det r torrt p insidan, har du gjort det och hur d i s fall? Med petskyddade uttag r det ju ganska ttt nr ingen sladd sitter i vilket gr att vatten har svrt att bde komma in och komma ut. Fr att vara skrare p att det har torkat skulle jag gra shr:

1. Dra ut grenuttagets stickkontakt frn vgguttaget.
2. Stt i en stickkontakt i vardera av grenuttagets uttag, grna platta Europakontakter. P s stt blir det lite mer ppet s fukten kan komma ut.
3. Lgg grenuttaget p ett varmt element (inte skllhett) ngot dygn.
4. Klart.

Ett alternativ kunde ju varit att skruva isr det men du kanske inte ska ge dig p det och ofta krvs det specialverktyg fr det d de inte sitter ihop med vanliga skruvar.
Citera
2019-10-25, 18:42
Medlem
VincentLels avatar
Liknande grej hnde mig frut fast fr min elcykel.

Regnade ute och jag hade glmt att stnga locket fr sjlva uttaget p batteri-laddningen. (se screenshot https://gyazo.com/3326288b36af2fb7541afb13c68a38d2)

Hur lnge borde jag lta den torka fr att vara sker? Elcykeln str inomhus. Funkar hrbls fr att snabba p processen?

Det var liksom bltt p och skert inuti sjlva laddaruttaget.
Citera
2019-10-26, 16:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Liknande grej hnde mig frut fast fr min elcykel.

Regnade ute och jag hade glmt att stnga locket fr sjlva uttaget p batteri-laddningen. (se screenshot https://gyazo.com/3326288b36af2fb7541afb13c68a38d2)

Hur lnge borde jag lta den torka fr att vara sker? Elcykeln str inomhus. Funkar hrbls fr att snabba p processen?

Det var liksom bltt p och skert inuti sjlva laddaruttaget.
Det gller att hlla isr begreppen. Elenergins fldesriktning r frn uttag till intag. Om anslutningen sitter p cykeln och inte p laddaren s antar jag att det rr sig om ett intag fr strm.

En skvtt fuktutdrivande olja som WD-40 eller 5-56 r bra, sedan r det nog lugnt att ladda igen. En hrfn snabbar frsts p torkningen annars ja men det rcker skert med en skvtt olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in