2018-02-14, 19:36
Medlem
laurelwreaths avatar
Hej!
Nu var det så att igår när jag låg och kollade på en rulle på datan, så bestämde jag mig för att dricka ett glas vatten.
Tyvärr råkade jag slå till glaset när jag skulle göra någonting och allt vatten spilldes bredvid och i grenuttaget.
Jag vet inte hur mycket vatten som hamnade i uttaget men jag tror inte det var speciellt mycket.
Nu är min fråga, är det bara att kasta bort uttaget och skaffa ett nytt eller går det fortfarande att använda?
Jag kan tyvärr inte ett piss om el och är därför osäker på om jag ska pröva koppla in det eller inte.
Uttaget är helt torrt och laddaren till datorn som satt i fungerar precis som vanligt.
Bör jag pröva att koppla in uttaget eller är det bara att slänga det?
Citera
2018-02-14, 19:39
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laurelwreath
Hej!
Nu var det så att igår när jag låg och kollade på en rulle på datan, så bestämde jag mig för att dricka ett glas vatten.
Tyvärr råkade jag slå till glaset när jag skulle göra någonting och allt vatten spilldes bredvid och i grenuttaget.
Jag vet inte hur mycket vatten som hamnade i uttaget men jag tror inte det var speciellt mycket.
Nu är min fråga, är det bara att kasta bort uttaget och skaffa ett nytt eller går det fortfarande att använda?
Jag kan tyvärr inte ett piss om el och är därför osäker på om jag ska pröva koppla in det eller inte.
Uttaget är helt torrt och laddaren till datorn som satt i fungerar precis som vanligt.

Det går att använda eluttaget, men vänta ett par timmar innan du stoppar i massa grejer, så fukten hinner torka helt.
Citera
2018-02-14, 19:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej!

Låt det stå några timmar eller så så är det absolut ingen fara. Sannolikt ör det ingen fara ens från början, men låter man vattnet få lite tid att dunsta så är man på den säkra sidan.
Citera
2018-02-14, 19:40
Medlem
laurelwreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det går att använda eluttaget, men vänta ett par timmar innan du stoppar i massa grejer, så fukten hinner torka helt.
Glömde säga att det har legat på tork sen igår och är nu i princip helt torrt, då bör det alltså vara säkert att använda?
Citera
2018-02-14, 19:41
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Glömde säga att det har legat på tork sen igår och är nu i princip helt torrt, då bör det alltså vara säkert att använda?
Då så, då är det absolut ingen fara att använda. Kör hårt!
Citera
2018-02-14, 19:42
Medlem
laurelwreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Då så, då är det absolut ingen fara att använda. Kör hårt!
Tack för hjälpen
Citera
2018-02-14, 21:25
Medlem
Har du fön? Blås den en stund med fönen.
Citera
2018-02-15, 07:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

Är grenuttaget helt torrt är det inga som helst problem.

Dock har det inget med hemelektronik att göra.
Citera
2018-02-16, 18:49
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-02-16, 22:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Att det är torrt på utsidan spelar ingen roll, det är ju insidan som räknas då det är där de arga elektronerna åker omkring. Jag har lite svårt att tro att du har kontrollerat om det är torrt på insidan, har du gjort det och hur då i så fall? Med petskyddade uttag är det ju ganska tätt när ingen sladd sitter i vilket gör att vatten har svårt att både komma in och komma ut. För att vara säkrare på att det har torkat skulle jag göra såhär:

1. Dra ut grenuttagets stickkontakt från vägguttaget.
2. Sätt i en stickkontakt i vardera av grenuttagets uttag, gärna platta Europakontakter. På så sätt blir det lite mer öppet så fukten kan komma ut.
3. Lägg grenuttaget på ett varmt element (inte skållhett) något dygn.
4. Klart.

Ett alternativ kunde ju varit att skruva isär det men du kanske inte ska ge dig på det och ofta krävs det specialverktyg för det då de inte sitter ihop med vanliga skruvar.
Citera
2019-10-25, 18:42
Medlem
VincentLels avatar
Liknande grej hände mig förut fast för min elcykel.

Regnade ute och jag hade glömt att stänga locket för själva uttaget på batteri-laddningen. (se screenshot https://gyazo.com/3326288b36af2fb7541afb13c68a38d2)

Hur länge borde jag låta den torka för att vara säker? Elcykeln står inomhus. Funkar hårblås för att snabba på processen?

Det var liksom blött på och säkert inuti själva laddaruttaget.
Citera
2019-10-26, 16:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Liknande grej hände mig förut fast för min elcykel.

Regnade ute och jag hade glömt att stänga locket för själva uttaget på batteri-laddningen. (se screenshot https://gyazo.com/3326288b36af2fb7541afb13c68a38d2)

Hur länge borde jag låta den torka för att vara säker? Elcykeln står inomhus. Funkar hårblås för att snabba på processen?

Det var liksom blött på och säkert inuti själva laddaruttaget.
Det gäller att hålla isär begreppen. Elenergins flödesriktning är från uttag till intag. Om anslutningen sitter på cykeln och inte på laddaren så antar jag att det rör sig om ett intag för ström.

En skvätt fuktutdrivande olja som WD-40 eller 5-56 är bra, sedan är det nog lugnt att ladda igen. En hårfön snabbar förstås på torkningen annars ja men det räcker säkert med en skvätt olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in