Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 17:40
  #1
Medlem
gretagris123s avatar
Hej! Jag har en kompis som använder heroin och har gjort det i cirka 2 år, han vill nu sluta och komma av det. Han har provat att bara slutat tvärt men efter bara ett tag så blev abstinensen så hemsk så han använde igen, förståerligt antar jag. Han har missbrukat metadon tidigare så jag tror inte att det skulle funka att ta metadon för att komma av heroinet. Finns det något annat sätt som han kan avvänja sig på? Eller är det bara att sluta tvärt och bara ta sig genom abstinensen, och i sådana fall, hur klarar man det? Har hört tidigare att heroin avvänjning är bland de värsta som finns och han klarade ju inte att ta sig igenom det. Tacksam för all hjälp!
Citera
2018-02-09, 17:46
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2018-02-09, 22:59
  #3
Medlem
tomchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gretagris123
Hej! Jag har en kompis som använder heroin och har gjort det i cirka 2 år, han vill nu sluta och komma av det. Han har provat att bara slutat tvärt men efter bara ett tag så blev abstinensen så hemsk så han använde igen, förståerligt antar jag. Han har missbrukat metadon tidigare så jag tror inte att det skulle funka att ta metadon för att komma av heroinet. Finns det något annat sätt som han kan avvänja sig på? Eller är det bara att sluta tvärt och bara ta sig genom abstinensen, och i sådana fall, hur klarar man det? Har hört tidigare att heroin avvänjning är bland de värsta som finns och han klarade ju inte att ta sig igenom det. Tacksam för all hjälp!

Ibogaine
Citera
2018-02-11, 09:06
  #4
Medlem
Diacetylmorfins avatar
LARO
Eller om de inte gått så långt, finns naltrexon injektioner, tar inte bort suget eller abstinens men är som antabus för opioider.
I kombination m typ NA.

Men jag hade valt programmet alla gånger
Citera
2018-02-11, 09:58
  #5
Medlem
CoopColas avatar
Behöver han hjälp för att ta sig igenom de första dagarna när det är fysiskt som värst? Isf skulle jag köra på höga doser lyrica, hjälper väldigt bra enligt mig. Både mot det fysiska och psykiska. Ha lite cannabis till det så ska det nog gå bra.

Men många, inklusive mig själv, tycker att det absolut jobbigaste är det som kommer när de fysiska symptomen är borta. En avtändning är "bara att ta", räkna dagarna och försöka få tiden att gå. Men att hålla ut när man är hyffsat frisk är riktigt svårt.. Laro kan vara ett bra långsiktigt alternativ, det är så jag har lyckats hålla mig borta från horse i ett halvår nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback