2018-02-13, 15:39
Medlem
FreeThinkers avatar
Då föreslår jag att institutionen där de behandlas får stå för konstnaderna och de skall icke kunna faktureras skattebetalarna.

Får se hur många privata vårdgivare som då är så villiga att stå upp och slåss för detta.
Citera
2018-02-13, 17:53
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Jag kan ju inte tala för någon annan, men det är klart att det skall vara så. Ungefär lika självklart som att ett företag inte betalar ut lön till ett annat företags anställd eller något annat regelstyrt. Annars får man rösta för att lagen skall ändras där det tydligt framgår att samtliga i världen har rätt att i praktiken kostnadsfritt erbjudas svensk vård.

Kostnaden vet jag inte personligen och känner inte till om den är framräknad samt i så fall publicerad. Men det är naturligtvis principiellt fel.

Jag har inte den medicinska kompetensen för att kunna dra någon "tydlig gräns", men från ett lekmannaperspektiv: det du söker på en akutavdelning på ett sjukhus är akut, allt annat inte.

Din retoriska fråga är ointressant. Det finns regler som styr vilka som får uppehålla sig i Sverige och genom det ta del av vår skattefinansierade välfärd. Övriga i världen får, hårt eller inte, lösa sin "reaktiva vård" i det land de är medborgare i.

Omkring 7.5 miljarder människor har inte rätt att nyttja svensk sjukvård, men där sannolikt en ej oansenlig del av dessa skulle vilja ta del av den om de fick möjlighet. Kan du sätta gränsen på hur många miljarder som du tycker skall illegalt konsumera resurser i Sverige?

Men lugna dig nu. 7,5 miljarder människor gör inte anspråk på svensk sjukvård. Jag fattar att det är principen du hänger upp dig på, att släpper vi till för några så är dörren öppen för alla. Men det är ju ingen egentlig risk, eller hur. Och den faktiska påfrestning som dessa individer har på svensk sjukvård idag är försumbar. Så priset vi får betala för att inte låta människor ligga och självdö som djur ute i skogarna är ju ganska lågt.
Citera
2018-02-13, 17:55
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Då föreslår jag att institutionen där de behandlas får stå för konstnaderna och de skall icke kunna faktureras skattebetalarna.

Får se hur många privata vårdgivare som då är så villiga att stå upp och slåss för detta.

Eftersom en illegal vårdtagare i kostnad utgör två minuters kafferast i en årsbudget så tror jag inte privata vårdgivare skulle opponera sig. Man har ju ett förtoendekapital att jobba med där också, men det ser ut på lite annat sätt.
Citera
2018-02-13, 17:59
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Eftersom en illegal vårdtagare i kostnad utgör två minuters kafferast i en årsbudget så tror jag inte privata vårdgivare skulle opponera sig. Man har ju ett förtoendekapital att jobba med där också, men det ser ut på lite annat sätt.

Kul att se vilken tillit ni har till kapitalet.
Citera
2018-02-13, 18:02
Medlem
qups avatar
Citat:
Kul att se vilken tillit ni har till kapitalet.

du tror inte ett privat vårdföretag skulle vilja skapa lite billig goodwill genom att ta emot en illegal? det tror jag.
Citera
2018-02-13, 18:04
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
du tror inte ett privat vårdföretag skulle vilja skapa lite billig goodwill genom att ta emot en illegal? det tror jag.

En? Troligtvis, tio? Möjligen. Ända tills några av dem behöver mediciner för 500000 kr om året och kirurgiska ingrepp.
Citera
2018-02-13, 18:06
Medlem
qups avatar
Citat:
En? Troligtvis, tio? Möjligen. Ända tills några av dem behöver mediciner för 500000 kr om året och kirurgiska ingrepp.

bra för de privata vårdgivarna då att de varken står för medicin eller operativa ingrepp (vanligtvis).
Citera
2018-02-13, 18:08
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
bra för de privata vårdgivarna då att de varken står för medicin eller operativa ingrepp (vanligtvis).

Är bara för apoteken och sjukhusen att skicka räkningarna till dem. De vill ju så gärna hjälpa till.
Citera
2018-02-13, 18:09
Medlem
qups avatar
Citat:
Är bara för apoteken och sjukhusen att skicka räkningarna till dem. De vill ju så gärna hjälpa till.

haha, nej så funkar det inte. det är vi skattebetalare som står för den notan.
Citera
2018-02-13, 18:41
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
7,5 miljarder människor gör inte anspråk på svensk sjukvård. Jag fattar att det är principen du hänger upp dig på, att släpper vi till för några så är dörren öppen för alla.

Den "principen" kallas alltså Sveriges lag, vilket är något som man inte liksom behöver följa lite som man själv känner för. Det bisarra är här att staten underminerar sin egen auktoritet genom att dels ha en specifik lag och samtidigt utdela specifika belöningar till de som aktivt bryter mot den (i form av socialbidrag och gratis allehanda vård).

Precis som det givetvis på exakt alla sätt inte skulle vara legitimt om till exempel staten säger att man inte får köra bil mot rött och samtidigt ger reverserade böter i form av t ex pengar till alla som bryter mot lagen.

Och eftersom det är ca 7.5 miljarder människor som saknar rätt att få gratis vård i Sverige så är det i allra högsta grad relevant för förespråkare att sätta en "gräns" på hur många av dessa som faktiskt illegalt skall kunna få svensk skattefinansierad sjukvård?
Citera
2018-02-13, 19:03
Medlem
Separatistens avatar
Läkare som vill jobba gratis kan väl göra det.

Men det ska inte ske i skattefinansierade lokaler eller på skattefinasierad tid.

Jag har iaf ingen lust att betala för illegala människors vård.
Citera
2018-02-13, 19:07
Medlem
IceEyess avatar
Illegala ska överhuvudtaget inte upprätthålla sig på svenskt territorium. Att tillåta kostnadsfria förmåner är dels en skymf mot skattebetalarna och utsänder därtill signaler till de illegala att det lönar sig att fortsätta vistas illegalt i Sverige, vilket i sin tur göder parallellsamhällena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in