Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 18:58
  #13
Medlem
DaEzzs avatar
Abborre och sik som jag själv fiskar på senhösten och enrisröker någon timme efter fångst. Brukar ge bort på jobbet om jag får mer än vad jag äter själv.
Citera
2018-02-07, 20:44
  #14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Sverige är tyvärr lite av ett U-land gällande rökt fisk i butikerna om man jämför med t.ex. Baltikum. Majoriteten av den rökta siken i matbutikerna kommer från Kanada! Varför?
Sedan är det mest odlad norsk lax och regnbåge som finns i kyldiskarna.
Svindyr, översaltad makrill och böckling finns såklart också.

Vi har industrifisken i Göteborg också. Siken kommer från lake Winnipeg, och den rökta laxen är säkerligen inte vildlax. Jag har också sett öring, som jag förmodar är odlad.

De senaste åren har laxodlingen haft problem, och vildlax är - senast jag köpte den - därför inte mycket dyrare. Möjligen skulle man kunna köpa en Vänernlax och röka hemma.

En annan sak som dykt upp de senaste åren är rökta munsbitar. Producenterna hackar upp lax och röker den. Jag har köpt, och olika versioner fanns på julbordet, men jag tyckte inte det var prisvärt.

Som kuriosa kan det vara intressant att veta att rökt makrill en gång var storindustri. Tusentals bohuslänningar fiskade och sålde till storstäder i USA, där rökt makrill och en whisky var en inte väldigt udda beställning.

För ett recept - jag brukar göra pilaffris, med en kryddig sås - om nu sås är rätt ord - det är en röra med mejeriprodukter, vitlök, majonnäs, och annat. Så har vi rökt fisk till det. Väldigt gott.
Citera
2018-02-08, 00:24
  #15
Medlem
En fisk som tydligen glömts i tråden (dock fel årstid för den) är nätting. Skall dock inte ätas kall som de flesta andra rökta fiskar utan kokt, alternativt stekt, i en sås av grädde och smör. Äts med kokt potatis.
Citera
2018-02-08, 11:35
  #16
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som kuriosa kan det vara intressant att veta att rökt makrill en gång var storindustri. Tusentals bohuslänningar fiskade och sålde till storstäder i USA, där rökt makrill och en whisky var en inte väldigt udda beställning.

För ett recept - jag brukar göra pilaffris, med en kryddig sås - om nu sås är rätt ord - det är en röra med mejeriprodukter, vitlök, majonnäs, och annat. Så har vi rökt fisk till det. Väldigt gott.

Rökt makrill och whisky låter ju som en kanonkombo, det måste jag testa! Får bli till att röka egen makrill i sommar.

Det där receptet låter extremt intressant. Skulle du kunna delge oss det? Eller om det blir för OT så tar jag tacksamt emot ett PM
Citera
2018-02-16, 16:05
  #17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Rökt makrill och whisky låter ju som en kanonkombo, det måste jag testa! Får bli till att röka egen makrill i sommar.

Det där receptet låter extremt intressant. Skulle du kunna delge oss det? Eller om det blir för OT så tar jag tacksamt emot ett PM

Får ta din fråga som start på en egen fråga. Kanske skulle jag bara ha skrivit ett recept här?

Att fiska makrill är inte det sämsta - jag minns barndomens dörjande - många fiskeäventyr kan nog ha något romantiskt över sig, och det finns ju flera sådana fiskeböcker.

En handlare på Andra Långgatan i Göteborg brukar fiska med spö tillsammans med sin bror. Jag kan tänka mig att de också ger sig ut väldigt tidigt, som vi brukade göra.

Men min fråga har inte med sådant att göra och är inte en del av ett svar, men så här.

När jag köper industriellt rökt inplastad fisk är den ofta ganska slemmig på ytan.

Vad är det här slemmet för något?

Min gissning är att det är gelatin eller något liknande, som används för att skydda fisken från syre och annat.

Men hur förhåller det sig med det? Det skulle kunna vara något från fisken själv... men jag tycker inte att det verkar troligt.
Citera
2018-02-16, 16:24
  #18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Abborre och sik som jag själv fiskar på senhösten och enrisröker någon timme efter fångst. Brukar ge bort på jobbet om jag får mer än vad jag äter själv.

Det där låter väldigt gott.

Rökt sik finns inte i Göteborg, såvida det inte är importerad. På semestrar i Norrland har jag ätit det, och det har varit gott.

Jag har väl skrivit det förut, men även om man lever i en kuststad är fisken ofta ett resultat av något från en industri.

Den bästa rökta makrill jag ätit brukade komma från ett danskt rökeri, och vad jag vet köper de fiskar som är fiskade när man tycker fetthalten är rätt, och de kan vara fiskade långt från Sverige. Sedan lagrar de fisken, och röker en liten del per dag genom hela säsongen, eller året.

Något av det jag tycker bäst om är kippers... Nästa gång jag köper en skall jag fråga handlaren om var de kommer ifrån.

En sak vi fått de senaste åren är rökta laxbitar. Jag tror de kallar dem nuggets. I mitt tycke är de inte prisvärda. Dessutom fruktar man ju att det är odlad lax, som kanske inte är så nyttig mat.
Citera
2018-02-16, 17:10
  #19
Medlem
Sällar mig till skaran som gillar Kippers bäst men makrill och sik går bra det också.
Citera
2018-02-18, 23:59
  #20
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Abborre och sik som jag själv fiskar på senhösten och enrisröker någon timme efter fångst. Brukar ge bort på jobbet om jag får mer än vad jag äter själv.
Testa att röka med apel. Mycket gott!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback