Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 00:55
  #1
Medlem
goseigens avatar
Tråden om makrill i tomatsås får inspirera till denna.

Tråden handlar om rökt fisk och vad man tycker om.

Som göteborgare blir det ofta att jag köper kippers, eller rökt makrill, och att de kan vara en snabb måltid för mig.

Jag vet att jag inte äter något som fiskades upp av Agda samma morgon, att få tag på ickeindustriell rökt fisk är nog väldigt svårt.

Men med det sagt, som det här är en nästan färdig rätt, och kanske ofta nyttig...

Vilka är era favoriter?

Som exempel finns det i vissa länder rökt torsk, och i Sverige finns bland annat rökt lax och sik, även om fisken i sig inte är svensk.

Ja, så vilka favoriter har ni, och finns det tips om rökt fisk man borde prova på?
Citera
2018-02-07, 01:00
  #2
Medlem
Rökt makrill eller flundra med potatissallad! 🤗🤗
Citera
2018-02-07, 01:04
  #3
Medlem
Hemmarökt egenfiskad abborre är en favorit, kan vara för att det blivit många sådana under uppväxten.
Citera
2018-02-07, 01:28
  #4
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxz
Hemmarökt egenfiskad abborre är en favorit, kan vara för att det blivit många sådana under uppväxten.

Fan, nu snodde du ju det jag skulle säga...

Nej men hemmarökt abborre är ruskigt gott. Smält lite ost och lägg på ett tunnbröd och jag skulle nog kunna äta ihjäl mig.
Citera
2018-02-07, 01:40
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Röker böckling varje sommar! Bland det godaste som finns är varmrökt böckling på knäckemacka ihop med litet finhackad rödlök! Böcklingen är också god att mosa in i potatis ihop med dill, gräslök och gräddfil. Ett Roslagslapskojs ungefär.
Citera
2018-02-07, 01:48
  #6
Medlem
Opportunitiess avatar
Nu blev jag sugen på abborre, inte ätit på massa år, men som västkustbo så brukar det rökas makrill. Det är ju infernaliskt gott.
Citera
2018-02-07, 02:10
  #7
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Röker böckling varje sommar! Bland det godaste som finns är varmrökt böckling på knäckemacka ihop med litet finhackad rödlök! Böcklingen är också god att mosa in i potatis ihop med dill, gräslök och gräddfil. Ett Roslagslapskojs ungefär.

Låter djäkligt gott, liksom andras förslag med abborre och så.

Som västkustbo är det mycket av det här som vi aldrig får se i våra fiskaffärer.

Den typiska rökta fisken här är hel makrill - ofta dansk - kryddade sidor, och kippers. Böckling kan det vara snart 20 år sedan jag såg.
Citera
2018-02-07, 03:03
  #8
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Låter djäkligt gott, liksom andras förslag med abborre och så.

Som västkustbo är det mycket av det här som vi aldrig får se i våra fiskaffärer.

Den typiska rökta fisken här är hel makrill - ofta dansk - kryddade sidor, och kippers. Böckling kan det vara snart 20 år sedan jag såg.
Makrill är ju inte det sämsta det heller! Även detta är kanongott på knäckemacka!
Citera
2018-02-07, 03:56
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Har aldrig backat för någon rökt fisk.
Det spelar ingen roll vad det är för fisk för gott är det.

Kokt potatis, sås på gräddfil, äpple och riven ingefära.

En nubbe och en öl till det och jag tycker livet är helt ok faktiskt...
Citera
2018-02-07, 07:11
  #10
Medlem
Makrill, sik, abborre.
Intages med potatissallad, knäcke och pilsner.
Citera
2018-02-07, 10:35
  #11
Medlem
JerryCottons avatar
Sverige är tyvärr lite av ett U-land gällande rökt fisk i butikerna om man jämför med t.ex. Baltikum. Majoriteten av den rökta siken i matbutikerna kommer från Kanada! Varför?
Sedan är det mest odlad norsk lax och regnbåge som finns i kyldiskarna.
Svindyr, översaltad makrill och böckling finns såklart också.

Om man bor utmed kusten så är utbudet givetvis mycket bättre men i inlandet är det bra fattigt.

Mina favoritfiskar som rökta är i fallande ordning:

Sik, men då ska det vara sik från Sverige, inte Kanada.
Siklöja, synd att denna delikatess inte säljs i Sverige. Får röka själv. Suverän som tilltugg till öl.
Abborre, alltid gott.
Skarpsill eller bris(s)ling på burk, inlagda i olja. Gott på en knäckemacka eller rågbröd.
Makrill, det enda märket som säljs här är oätlig då den är så förbannat salt. Får röka själv.
Röding och öring, dött lopp.
Böckling, även den är ofta så översaltad att man blir förbannad.
Gädda, kallrökt. En skräll! Blev nyligen bjuden på det, var oväntat gott!
Lax, har dock förätit mig på den.
Ål, synd bara att den har mer eller mindre försvunnit på många håll.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2018-02-07 kl. 10:44.
Citera
2018-02-07, 13:03
  #12
Medlem
2560ps avatar
Fiskade och enrisrökte ofta abborre med en polare förr i tiden, mäkta gött! Som den f.d. göteborgare jag är så ligger även makrillen nära hjärtat, men det var många år sedan jag fick tag på någon vettig. Den avnjuts oftast stekt nuförtiden.

Nuvarande favorit är svärfars egenrökta lax. Han fiskar den själv och röker den i en stor murad rök på tomten. Blir helt sinnessjukt god, väsensskild från det man kan hitta i affärerna.

Rökt sik är en trevlig, relativt ny bekantskap, då jag numera bor nära Vänern. Tror det fisket är på nergång dock
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback