2018-02-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsgodis
vad säger du till arbetsgivare när de frågar vad du har gjort senaste 2 åren? Det låter som att du jobbar i en skakig och oseriös bransch.
Förklarar enkelt att jag söker tillräckliga utmaningar, och att jag har sedan lång tid tillbaka erfarenheter från ledning, planering, förhandlingar (var facklig företrädare i många år innom IF Metall) och har erfarenheter från utlandsjobb, jobbade i 4 år i USA på moderbolagets site där. Driven, resultatinriktad, och kan bevisa detta via goda referenser från företag jag tidigare varit anställd på.
Knappast skakig och oseriös branch, men vill man ta sig uppåt i lönetrappan är detta det absolut bästa sättet att göra det på, så till vida att den arbetsgivare man för tillfället har inte är beredd att höja lönen.
Nuvarande arbetssgivare vet att jag söker nytt jobb, det fick de veta redan innan jag skrev på anställningskontraktet. Jag blev handplockad av VD'n till det senaste för kunskaper jag besitter som lönemässigt, och organisatoriskt normalt ligger under mina ambitioner.
Citera
2018-02-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtochdunder
Nej det tror jag inte. Får man inte ett jobb så har man sökt för få, anser jag. Men man får inte glömma att även ge sig ut och söka jobb på plats, alltså gå in och presentera sig. Perfekt för ett diskjobb på restauranger tex!

Diskjobb och restaurangjobb är jobb som delas ut svart nuförtiden. Är du säker på att du inte jobbar för AF för bara de har noll koll på verkligheten och har alldeles för låg intelligens.
Citera
2018-02-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Pajas, du har ingen aning om hur svårt det är att landa ens tillfälliga jobb inom vård & omsorg som det "skriks folk efter". Jag tvivlar på att du har jobbat som volontär i u-länder för då borde du isåfall ha mer självkänsla och empati att dela med dig av. Själv så har jag sett en hel del elände både som turist och som volontär i några länder och växt i mognaden av den erfarenheten.

Jag har en tidigare undersköteskeutbildning som man men den gav inte särskilt mycket tillbaka förutom jobb om somrarna då. Undantaget är personlig assistent där kvalifikationerna mer går på vårdarens personlighet än utbildning.

Jag har precis sökt jobb som kriminalvårdare i min hemkommun, både tillfällig anställning och som sommarvikarie. Förstår att det är ett tufft jobb som kräver en hel del och jag har tidigare sökt den typen av jobb utan att ens få komma på intervju.

Jag är helt övertygad om att du har det som krävs för att kunna komma på intervju men inom offentlig sektor anställer man inte utifrån meriter för då hade man kommit på tur.
Citera
2018-05-30, 10:33
Medlem
Larasofts avatar
Läste precis om en 56-årig kvinna som sökte arbete som konsultchef. Tydligen hade hon rätt kvalifikationer men fick inte komma på intervju för företaget sökte någon 25-30 åring. Min tanke är att få i den åldern är lämpade som chef och har erfarehet av att leda andra. Varför inte kalla den äldre till intervju och se hur just hon är som person? Hon kan ju ha minst 9 år kvar i arbetslivet. Poängen är att vi alla är individer. Obs min fråga skulle varit densamma om det gällt en man.
Citera
2018-05-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Läste precis om en 56-årig kvinna som sökte arbete som konsultchef. Tydligen hade hon rätt kvalifikationer men fick inte komma på intervju för företaget sökte någon 25-30 åring. Min tanke är att få i den åldern är lämpade som chef och har erfarehet av att leda andra. Varför inte kalla den äldre till intervju och se hur just hon är som person? Hon kan ju ha minst 9 år kvar i arbetslivet. Poängen är att vi alla är individer. Obs min fråga skulle varit densamma om det gällt en man.

Det är en ganska typisk grej för tiden. Problemet i såna här fall är att det man söker är inte en konsultchef. Man bara kallar det för konsultchef för att det ska låta bra. Egentligen söker man någon som ska sköta lite administration. Någon som är väldigt billig och som man kan få att jobba hårt och mycket. Ett ganska typiskt jobb där man ska slita för en låg lön i ett par år och sen söka sig vidare. Därför vill man ha en ung person.
Men eftersom man aldrig kan tala klarspråk i rekrytering så målar man upp en bild av att tjänsten är en avancerad och seriös seniortjänst.
Citera
2018-05-30, 10:55
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är en ganska typisk grej för tiden. Problemet i såna här fall är att det man söker är inte en konsultchef. Man bara kallar det för konsultchef för att det ska låta bra. Egentligen söker man någon som ska sköta lite administration. Någon som är väldigt billig och som man kan få att jobba hårt och mycket. Ett ganska typiskt jobb där man ska slita för en låg lön i ett par år och sen söka sig vidare. Därför vill man ha en ung person.
Men eftersom man aldrig kan tala klarspråk i rekrytering så målar man upp en bild av att tjänsten är en avancerad och seriös seniortjänst.

Tack för responsen. Jag antar att du talar utifrån insikt. Finns det fler dolda koder?
Citera
2018-05-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Tack för responsen. Jag antar att du talar utifrån insikt. Finns det fler dolda koder?

Det som är typiskt för en stor del av det svenska arbetslivet, särskilt om man talar om white-collar jobb, är att det finns inte så många jobb så att det blir möjligt för alla att klättra i karriären. Dom flesta jobben idag kräver viss kompetens men inte överdrivet mycket, när man rekryterar till dessa så vill man ha vissa minimikrav på kompetens men det man främst går efter är om kandidaten är billig och kan jobba hårt. Därför söker man främst unga som jobbar hårt och inte klagar. Visst finns det äldre som har lång erfarenhet av jobbet och gör det mycket bättre men det är inte värt att anställa någon sådan eftersom dom är dyrare och ställer mer krav.
Lägg sen till att man är mycket noga med att få säkra kort, även om det finns 50-åringar som absolut kan tänka sig att jobba för en låg lön och slita som bara sjutton utan att klaga så tycker man inte att det finns någon anledning att ta risken. Det finns trots allt gott om 27-åringar utan familj som gärna jobbar hårt för låg lön. Man behöver inte ta några risker.

Därför kan man säga att gamla regler som att man börjar från botten och jobbar sig framåt och bygger en lång och bra karriär inte gäller längre. Eftersom risken att man helt enkelt ramlar av karriärsstegen vid 40 inte är helt obefintlig. Och då är man i en ganska knepig situation. Det är inte alls ovanligt med personer som har en spikrak och bra karriär från gymnasiet till 45 och sedan blir det plötsligt väldigt spretigt och deras CV fylls med korta vikariat, arbetslöshet och stora hopp mellan branscher.
Citera
2018-05-30, 11:20
Medlem
[quote=Nochills|63165351]Det är inte alls lätt att få jobb idag, speciellt om man är som jag som snart är 45 år gammal.

Håller inte med dig generellt.
Möjligtvis i stockholm, Råkadeut för att bli upsagd lagom till min 50års dag; Fick ganska många erbjudanden inom några dygn från flertalet arbetsgivar både inom pendlingsavstånd och på andra orter.
Det ända som var kört var stockholm där det fanns gått om jobb men som 50åring var man tvungen att starta eget och bli underkonult via de stora drakarna.
Citera
2018-05-30, 11:25
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det som är typiskt för en stor del av det svenska arbetslivet, särskilt om man talar om white-collar jobb, är att det finns inte så många jobb så att det blir möjligt för alla att klättra i karriären. Dom flesta jobben idag kräver viss kompetens men inte överdrivet mycket, när man rekryterar till dessa så vill man ha vissa minimikrav på kompetens men det man främst går efter är om kandidaten är billig och kan jobba hårt. Därför söker man främst unga som jobbar hårt och inte klagar. Visst finns det äldre som har lång erfarenhet av jobbet och gör det mycket bättre men det är inte värt att anställa någon sådan eftersom dom är dyrare och ställer mer krav.
Lägg sen till att man är mycket noga med att få säkra kort, även om det finns 50-åringar som absolut kan tänka sig att jobba för en låg lön och slita som bara sjutton utan att klaga så tycker man inte att det finns någon anledning att ta risken. Det finns trots allt gott om 27-åringar utan familj som gärna jobbar hårt för låg lön. Man behöver inte ta några risker.

Därför kan man säga att gamla regler som att man börjar från botten och jobbar sig framåt och bygger en lång och bra karriär inte gäller längre. Eftersom risken att man helt enkelt ramlar av karriärsstegen vid 40 inte är helt obefintlig. Och då är man i en ganska knepig situation. Det är inte alls ovanligt med personer som har en spikrak och bra karriär från gymnasiet till 45 och sedan blir det plötsligt väldigt spretigt och deras CV fylls med korta vikariat, arbetslöshet och stora hopp mellan branscher.

Ok, men hur resonerar man kring personalomsättning, om vi utgår från att yngre rör på sig mer, och att mixen i ålder och bakgrund hos personalen kan öka välbefinnandet och kompetensöverföring?
Citera
2018-05-30, 11:27
Medlem
Larasofts avatar
[quote=SkogsSaab|64191639]
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är inte alls lätt att få jobb idag, speciellt om man är som jag som snart är 45 år gammal.

Håller inte med dig generellt.
Möjligtvis i stockholm, Råkadeut för att bli upsagd lagom till min 50års dag; Fick ganska många erbjudanden inom några dygn från flertalet arbetsgivar både inom pendlingsavstånd och på andra orter.
Det ända som var kört var stockholm där det fanns gått om jobb men som 50åring var man tvungen att starta eget och bli underkonult via de stora drakarna.

Kan du utveckla detta med underkonsult till drakarna?
Citera
2018-05-30, 11:40
Medlem
[quote=Larasoft|64191702]
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Kan du utveckla detta med underkonsult till drakarna?

Det har blivit vanligt i stockholm att inte ansälla folk utan ta in dem på uppdrag, Många av våra större företag har ramavtal med ett fåtal större konsultbolag til ex ÅF. Dessa bolag är inte heller pigga på att fastanställa mäniskor utan man får bli egenföretagare och hyra ut sig per timme till dessa bolag som i sin tur bemannar uppdraget hos sin slutkund.
Allt detta för att slippa anställa någon som har blivit vuxen dvs fyllt 45.
Det ser inte ut så i övriga sverige och inte heller övriga värden.
Citera
2018-05-30, 11:42
Medlem
SektenAnderssons avatar
jag märker att arbetsgivare har börjat med ännu mera krav år 2018 så chanserna till arbete kanske har minskat med en 12 procent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in