Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Jag saknar ambitioner, ja, och det skiter jag i att jag gör. Hade ambitioner som yngre, det brukar yngre ha, men ambitioner är ingen försäkran om någonting när landets ekonomi utvecklas som den gör. Jag har givetvis samma typ av utbildning som så många andra har och det ställer till slut med problem om du blir arbetslös i 40- eller 50-årsåldern.
1,5 år att bli undersköterska jo jo. Om du dessförinnan har 5 år på universitetet då och 1 år ytterligare på yrkesutbildning? Till slut har det blivit löjligt när du "studerat" totalt 9+3+5+1=18 år och ska gå ytterligare 1,5 års utbildning för att examineras som undersköterska vid 47. Så djävla enkelt är det inte, eller hur?
Du är definitivt negativ, och jag känner av en dos av bitterhet också. Undersköterska kan du jobba som tills du är 75, och bortsett från själva syftet med utbildningen så kan du väl titta på det hela ur en praktisk synvinkel, det är liksom aldrig fel att ha en utbildning inom vården, din utbildning kommer hjälpa dig (och kanske andra) under vardagliga problem utanför jobbet också.
Undersköterska öppnar också portarna till en rad valmöjligheter, inte bara sjukhus men du kan jobba på en psykiatri boende, vara en enkel personlig assistent, eller kanske jobba för läkare utan gränser på någon avlägsen del av jorden.
Får jag fråga vad det är du har utbildat dig till som tog 9 år? Det brukar heta att man aldrig slutar utbilda sig, och många tar det gärna som ett motto. Hade du bara sett utbildning som något bortslösat och bara vill ha ett 8-4 jobb så borde du kanske blivit lastbilschaufför eller svetsare.
Din negativitet tyder mycket på att du har spenderat mycket av ditt liv till utbildning men väldigt lite åt livserfarenhet, kanske borde du flytta till ett annat land och känna på något nytt. Jag har bott i flera U-länder och folk där går i skolan nästan varje dag från morgon till kväll, men skulle ändå döda för att få dina valmöjligheter som du bara gnäller bort.
Du låter lite som en bortskämd tonåring som inte fick som föräldrarna hade lovat, sluta lipa för fan och se förändringar i livet som ett måste och kanske något positivt. Livet är inte enkelt för några av oss men det är attityden som gör skillnaden.