Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-05, 10:13
  #1
Medlem
Är det svårt att skaffa jobb även om man tar vilket jobb som helst och är beredd att flytta vart som helst? Tex om jag söker alla okvalificierade jobb på platsbanken, tar det lång tid tills jag hittar ett jobb då?
Citera
2018-02-05, 10:17
  #2
Medlem
Nej det tror jag inte. Får man inte ett jobb så har man sökt för få, anser jag. Men man får inte glömma att även ge sig ut och söka jobb på plats, alltså gå in och presentera sig. Perfekt för ett diskjobb på restauranger tex!
Citera
2018-02-05, 10:21
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 222222
Är det svårt att skaffa jobb även om man tar vilket jobb som helst och är beredd att flytta vart som helst? Tex om jag söker alla okvalificierade jobb på platsbanken, tar det lång tid tills jag hittar ett jobb då?

Förmodligen väldigt lätt om du har så låga krav att du kan ta vad som helst och flytta vartsomhelst? Gäller dock att söka tillräckligt många jobb, räcker inte med de tre man finner mest intressanta.

Sedan ska du inte vara knarkare, f.d. fängelsekund eller långtidsarbetslös sedan 5 år tillbaka.
Citera
2018-02-05, 10:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtochdunder
Nej det tror jag inte. Får man inte ett jobb så har man sökt för få, anser jag. Men man får inte glömma att även ge sig ut och söka jobb på plats, alltså gå in och presentera sig. Perfekt för ett diskjobb på restauranger tex!
Jo jag har vart till några företag och skakat hand också.
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Förmodligen väldigt lätt om du har så låga krav att du kan ta vad som helst och flytta vartsomhelst? Gäller dock att söka tillräckligt många jobb, räcker inte med de tre man finner mest intressanta.

Sedan ska du inte vara knarkare, f.d. fängelsekund eller långtidsarbetslös sedan 5 år tillbaka.
Jag är inget av de tre du nämner så då har jag oddsen med mig
Citera
2018-02-05, 10:31
  #5
Medlem
Arbetslösheten bland svenskfödda är idag på nivån att man kan räkna med full sysselsättning i den gruppen. Arbetslösa i den gruppen är de som inte klarar av gymnasiet och de som har någon form av funktionshinder.
Citera
2018-02-05, 10:32
  #6
Medlem
Centauris avatar
Som påpekats tidigare: är du svensk så är du i princip garanterad arbete. Ut och sök!
Citera
2018-02-05, 11:14
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 222222
Jag är inget av de tre du nämner så då har jag oddsen med mig

Då är det bara söka alla jobb du kan hitta så har du snart en anställning - ligg inte på latsidan utan sök allt du kan tänka dig
Citera
2018-02-05, 17:27
  #8
Medlem
Soluss avatar
Jag skulle gå så långt som att säga att det är lätt att få ett jobb. Jag har alltid sökt för mig intressanta jobb och här där jag bor. Jag har aldrig haft några större problem att få jobb. Se till att ha ett slipat CV bara och lär dig att sälja dig själv.

Liten notis: jag är exknarkare, förekommer i brottsregistret för ett grovt brott och en hel rad ringa. Jag har ADHD och saknar eftergymnasial utbildning, ändå får jag de jobb jag vill ha. Kötta på, bara! Det löser sig snarare än du tror!

Sök jobb du faktiskt vill ha till att börja med. Kommer du ingen vart efter säg ett halvår så kan du börja titta på annat, men öva hela tiden på att sälja in dig själv och jobba hela tiden på ditt CV. Även utformningen av ditt CV är viktig, samt ditt språkbruk. Ifall du vill kan du skicka ditt CV till mig så kan jag kika på det och ge feedback!

Lycka till!

Mvh
Solus
__________________
Senast redigerad av Solus 2018-02-05 kl. 17:32.
Citera
2018-02-05, 18:16
  #9
Medlem
ekerilars avatar
De flesta av oss har ett jobb. Det innne bär visserligen inte att det måste vara busenkelt, men inget oöverstigligt hinder för de flesta av oss.
Citera
2018-02-08, 09:01
  #10
Medlem
Nochillss avatar
Det är inte alls lätt att få jobb idag, speciellt om man är som jag som snart är 45 år gammal.

Har redan gått öppet arbetslös i över ett halvårs tid och det är totalt omöjligt att söka jobb som arbetslös. Sverige ska visa vägen med lägst arbetslöshet i Europa år 2020... ha!

Jag har en massa högskolekurser i media och teknik i bagaget men har bara fått lönebidragsjobb i servicebranscher de senaste åren. Jag är definitivt trött på mina tidigare stressiga jobb inom vård, restaurang och lokalvård där man jobbar tills man stupar.

Idag kräver tom städjobb ett särskilt städcertifikat som tar 12 veckor i teoretiskt som praktiskt slutprov. Visserligen så har jag körkort B* men taxichaufför är inte ett jobb som jag befattar mig med.

Det finns absolut ingen korrelation mellan högskoleutbildningar och administrativa jobb i Sverige där teori omvandlas till praktisk erfarenhet.

Söker också en hel del jobb utomlands men har inte fått napp ännu, förutom Irland med supportjobb då fast det landet intresserar mig inte.
Citera
2018-02-09, 02:14
  #11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är inte alls lätt att få jobb idag, speciellt om man är som jag som snart är 45 år gammal.

.

Hör och tror på vad du säger, ser en hel del liknande kommentarer från kollegor som försöker byta jobb, det är lätt få nytt jobb upp till 35 år gammal om du rätt utbildning och erfarenhet, sen tar det stopp.

Det råder ålderism i landet som är lika starkt som rasism, konstigt i ett land tycker man som ska vara sådana förespråkare för jämställdhet och allt annat.
Citera
2018-02-09, 04:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtochdunder
Nej det tror jag inte. Får man inte ett jobb så har man sökt för få, anser jag. Men man får inte glömma att även ge sig ut och söka jobb på plats, alltså gå in och presentera sig. Perfekt för ett diskjobb på restauranger tex!
Beror på vad man har för erfarenheter också.

En person på 24 som jobbat sedan gymnasietiden men som sedan 1 månad är arbetslös lär ju få det lättare än en person på 30 som varit arbetslös i 5 års tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback