• 1
  • 2
2018-02-04, 21:40
Medlem
Hoppas nu att jag postat detta i rätt forum, ursäkta eventuell felpost.

Tänker att jag ska tappa en massa kilon som jag inte behöver. Har kört detta i nästan två veckor och tappat 5 kilon, tänker from denna veckan börja träna regelbundet igen. Har tränat regelbundet nästan alltid, har dock haft en liten svacka och lagt på mig.

Det jag gör är att jag kör typ 5:2 fast riktigt extremt, jag äter nästan ingenting (max 500 kcal/dag. En vanlig dag äter jag två små paket sockerfri kvarg och lite fisk på kvällen) i 6 dagar och på den sjunde dagen vräker jag i mig hur mycket som helst. Jag dricker också ca 2 liter vatten varje dag.

Min tanke är att eftersom jag äter en dag i veckan så sätts inte kroppen i svältläge på samma sätt som om jag hade ätit 500 kcal varje dag utan att avbryta det en dag. Dessutom så äter jag ju fisk och andra nyttiga saker, så kroppen bör inte få näringsbrist. Cyklar varje dag till och från skolan samt hem på lunchen (ca 2 km från mig till skolan) så mina muskler lär ju inte försvinna då jag regelbundet använder dom.

När jag uppnått min målvikt så tänker jag fortsätta träna och äta nyttig mat, dock mer än 500 kcal/dag.

Nu till min fråga, är detta ett stabilt upplägg? Kommer jag kunna behålla min målvikt om jag fortsätter träna och äta nyttigt efteråt? Kommer jag fortsätta att gå ner i vikt i ungefär samma takt om jag gör detta i flera månader? Finns det någonting som jag hade kunnat förbättra i min planering?

Jag har aldrig behövt tappa massa vikt innan, därför vänder jag mig till flashback-eliten. Jag litar på er.
Citera
2018-02-04, 21:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
När du gått ned till önskad vikt är det bara du lägger dig på kaloribalans, det är dock svårare att behålla den nya vikten om man gått ned rejält i vikt (du nämnde inte hur stor övervikt du har/hade), det beror på ett flertal faktorer och det bästa är att aldrig bli överviktig från första början. Det är självklart inte omöjligt att behålla den nya vikten, men det blir svårare både psykologiskt och fysiologiskt. Trivs du med 5:2 upplägget så kan du fortsätta med detta även när du nått din målvikt.
Citera
2018-02-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
När du gått ned till önskad vikt är det bara du lägger dig på kaloribalans, det är dock svårare att behålla den nya vikten om man gått ned rejält i vikt (du nämnde inte hur stor övervikt du har/hade), det beror på ett flertal faktorer och det bästa är att aldrig bli överviktig från första början. Det är självklart inte omöjligt att behålla den nya vikten, men det blir svårare både psykologiskt och fysiologiskt. Trivs du med 5:2 upplägget så kan du fortsätta med detta även när du nått din målvikt.
Nej det glömde jag skriva. Ca 20 kilo som är överflödiga.

Tycker du jag ska fortsätta äta på samma sätt även efter jag nått mitt mål alltså? Jag tänkte mer att jag skulle öka kcal-intaget väldigt långsamt tills jag kommer upp i ungefär 1600 kcal per dag. Vad kan jag annars göra för att på bästa sätt behålla min vikt när jag gått ner?
Citera
2018-02-04, 22:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Lägg dig på kaloribalans, fortsätt träna och ät näringsrikt/proteinrikt. Sen vad som är bäst för just dig är givetvis svårt att svara på, försök hålla vikten ett tag innan du ökar mängden kalorier. Öka heller inte för mycket, kanske 100 kalorier extra om dagen till en början.
Citera
2018-02-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Lägg dig på kaloribalans, fortsätt träna och ät näringsrikt/proteinrikt. Sen vad som är bäst för just dig är givetvis svårt att svara på, försök hålla vikten ett tag innan du ökar mängden kalorier. Öka heller inte för mycket, kanske 100 kalorier extra om dagen till en början.
Låter klokt. Nu får vi bara hoppas att min disciplin räcker.
Citera
2018-02-04, 22:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Låter klokt. Nu får vi bara hoppas att min disciplin räcker.
Ja, det är som sagt inte omöjligt men har man gått ned i vikt så är det som att jobba i en "uppförsbacke" om man ska uttrycka det så.
Citera
2018-02-04, 22:44
Medlem
Nu har du fått jätte bra råd här
Citera
2018-02-05, 08:29
Medlem
Tack så mycket för dina råd! Nu får vi hoppas på det bästa
Citera
2018-02-05, 09:10
Medlem
Mängd kalorier 7e dagen?
Citera
2018-02-05, 09:52
Medlem
Din diet har inget med 5:2-metoden att göra. Att äta 500 kcal sex dagar i veckan och sedan vräka i sig den sjunde dagen låter inte som en etablerad metod för viktnedgång. Periodiskt ätande eller 1:6-metoden låter som ett bättre namn i så fall.
Citera
2018-02-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Hoppas nu att jag postat detta i rätt forum, ursäkta eventuell felpost.

Tänker att jag ska tappa en massa kilon som jag inte behöver. Har kört detta i nästan två veckor och tappat 5 kilon, tänker from denna veckan börja träna regelbundet igen. Har tränat regelbundet nästan alltid, har dock haft en liten svacka och lagt på mig.

Det jag gör är att jag kör typ 5:2 fast riktigt extremt, jag äter nästan ingenting (max 500 kcal/dag. En vanlig dag äter jag två små paket sockerfri kvarg och lite fisk på kvällen) i 6 dagar och på den sjunde dagen vräker jag i mig hur mycket som helst. Jag dricker också ca 2 liter vatten varje dag.

Min tanke är att eftersom jag äter en dag i veckan så sätts inte kroppen i svältläge på samma sätt som om jag hade ätit 500 kcal varje dag utan att avbryta det en dag. Dessutom så äter jag ju fisk och andra nyttiga saker, så kroppen bör inte få näringsbrist. Cyklar varje dag till och från skolan samt hem på lunchen (ca 2 km från mig till skolan) så mina muskler lär ju inte försvinna då jag regelbundet använder dom.

När jag uppnått min målvikt så tänker jag fortsätta träna och äta nyttig mat, dock mer än 500 kcal/dag.

Nu till min fråga, är detta ett stabilt upplägg? Kommer jag kunna behålla min målvikt om jag fortsätter träna och äta nyttigt efteråt? Kommer jag fortsätta att gå ner i vikt i ungefär samma takt om jag gör detta i flera månader? Finns det någonting som jag hade kunnat förbättra i min planering?

Jag har aldrig behövt tappa massa vikt innan, därför vänder jag mig till flashback-eliten. Jag litar på er.

Vikt styrs av kalorier. Inte om du tränar eller äter "nyttigt".
En googling här på forumet visar att svältläge inte existerar.

Jag tycker du ska klicka på trådar på detta forum. Andra och jag själv ser till att trycka på larmknappen när det kommer påståenden som inte stämmer. Därför håller trådarna här bättre kvalité än man finner på sidor där det oftast inte råder demokrati.
Citera
2018-02-05, 11:29
Medlem
Mitt tips till dig som finns istället för den fasta du kör idag är att börja med 8/16 istället för att utsätta kroppen för så kraftig ansträngning. Dels vara så hungrig många dagar men även att töja på magsäcken den sjunde (du vill ju att den skall krympa.)

Dvs du äter tre mål under 8 timmar och låter bli att äta dom andra 16. En vän prövande detta under en längre tid med positiva resultat.
Hur du lägger upp det avgör du själv.
Självklart måste du ligga på ett kaloriunderskott. Fördelen med detta är att det finns en finare balans men den det finns ändå många timmar kvar att fasta på.

Sen är det Inte bra att äta 500 kalorier per dag kroppen behöver mer än så för att fungera.
Man blir snabbare sjuk/deprimerad/trött om man har ett sådant kraftigt kaloriunderskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in