• 1
  • 2
2018-02-05, 11:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Mitt tips till dig som finns istället för den fasta du kör idag är att börja med 8/16 istället för att utsätta kroppen för så kraftig ansträngning. Dels vara så hungrig många dagar men även att töja på magsäcken den sjunde (du vill ju att den skall krympa.)

Dvs du äter tre mål under 8 timmar och låter bli att äta dom andra 16. En vän prövande detta under en längre tid med positiva resultat.
Hur du lägger upp det avgör du själv.
Självklart måste du ligga på ett kaloriunderskott. Fördelen med detta är att det finns en finare balans men den det finns ändå många timmar kvar att fasta på.

Sen är det Inte bra att äta 500 kalorier per dag kroppen behöver mer än så för att fungera.
Man blir snabbare sjuk/deprimerad/trött om man har ett sådant kraftigt kaloriunderskott.
Personen nämnde ju att äta mer än 500 kcal/dag när h*n nått sin målvikt, och äter endast 500 kcal i 6 dagar för att sedan äta mer dag 7. Dock oklart hur mycket kalorier som h*n äter den dagen, är personen frisk i övrigt så lär det inte påverka hälsan negativt med ett såpass stort kaloriunderskott, är personen överviktig kommer det finnas energi att ta av.

Att däremot äta 500 kcal/dag under en längre tidsperiod kommer nog på sikt att påverka hälsan negativt, framförallt om man är normalviktig.

Risken, som jag kan tänka mig, med upplägget som TS följer är att det eventuellt kan utveckla en ätstörning eller ett osunt förhållande till mat. Men det är bara en gissning från min sida och inget som ska tas som fakta.
Citera
2018-02-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Mängd kalorier 7e dagen?
Kanske 2500-3000.

Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Din diet har inget med 5:2-metoden att göra. Att äta 500 kcal sex dagar i veckan och sedan vräka i sig den sjunde dagen låter inte som en etablerad metod för viktnedgång. Periodiskt ätande eller 1:6-metoden låter som ett bättre namn i så fall.
Så är det, därför skrev jag också just "periodisk fasta" i titeln. Hämta dock inspiration från 5:2 dieten, som också handlar om regelbunden och avbruten fasta.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vikt styrs av kalorier. Inte om du tränar eller äter "nyttigt".
En googling här på forumet visar att svältläge inte existerar.

Jag tycker du ska klicka på trådar på detta forum. Andra och jag själv ser till att trycka på larmknappen när det kommer påståenden som inte stämmer. Därför håller trådarna här bättre kvalité än man finner på sidor där det oftast inte råder demokrati.
Letade runt en hel del på forumet innan jag postade, såg dock att det var väldigt splittrat bland åsikterna kring detta. Om du vet en specifik tråd som tar upp detta så kan du gärna länka den.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Mitt tips till dig som finns istället för den fasta du kör idag är att börja med 8/16 istället för att utsätta kroppen för så kraftig ansträngning. Dels vara så hungrig många dagar men även att töja på magsäcken den sjunde (du vill ju att den skall krympa.)

Dvs du äter tre mål under 8 timmar och låter bli att äta dom andra 16. En vän prövande detta under en längre tid med positiva resultat.
Hur du lägger upp det avgör du själv.
Självklart måste du ligga på ett kaloriunderskott. Fördelen med detta är att det finns en finare balans men den det finns ändå många timmar kvar att fasta på.

Sen är det Inte bra att äta 500 kalorier per dag kroppen behöver mer än så för att fungera.
Man blir snabbare sjuk/deprimerad/trött om man har ett sådant kraftigt kaloriunderskott.
Hur många kcal rekommenderar du att jag äter per dag om jag kör 8:16? Gjorde en sån där uträkning på mitt BMR, det skulle vara 1911 kcal om jag vill behålla min nuvarande vikt.
Citera
2018-02-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Kanske 2500-3000.

Så är det, därför skrev jag också just "periodisk fasta" i titeln. Hämta dock inspiration från 5:2 dieten, som också handlar om regelbunden och avbruten fasta.

Letade runt en hel del på forumet innan jag postade, såg dock att det var väldigt splittrat bland åsikterna kring detta. Om du vet en specifik tråd som tar upp detta så kan du gärna länka den.

Hur många kcal rekommenderar du att jag äter per dag om jag kör 8:16? Gjorde en sån där uträkning på mitt BMR, det skulle vara 1911 kcal om jag vill behålla min nuvarande vikt.

Det är inget jättestort överskott vilket är bra. Kan tipsa om att räkna kalorier även denna dagen och äter "smart". Dvs istället för godis äter du kalorierna i något vettigare som grillad kyckling med en kalorisnål sås. Finns säkert minst en miljon andra exempel men gissar du ändå förstår hur jag tänker.

Det räcker att titta i trådar som rör kost. Indirekt så rör de flesta trådar dig och dina mål på något sätt.
Citera
2018-02-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo

Då äter du c:a 1500 varje dag.
Fördelen är ju dels att du har mer energi att arbete med än om du kör din variant. Samt att du kryper magsäcken successivt varje dag och inte har någon dag alls där trycker i dig mat.
Kroppen behöver sin energi även fast man vill gå ner i vikt.
Skall se om jag kan hitta en länk kring ämnet.
Citera
2018-02-05, 22:35
Medlem
https://peterblaha.myshowroom.se/per...en-och-massan/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem