2018-02-04, 21:33
Medlem
EpicureNo2s avatar
Köpte en startpicka från Hobbex när det begav sig, men har inte köpt knallskott till den sedan 80-talet, och det var innan köp av knallpickor fick licenskrav. För riktiga vapen måste man uppvisa licens för att köpa ammunition, men hur är det med knallskott? Denna tar 9mm Knall.

Jag har ingen användning för pickan själv egentligen, men en bekant har skaffat jakthund som behöver skottränas, så jag kan väl vara med där. Eller lämna in den till Polisen. Ids inte sälja och böka med papper.

Löjligt att de fick licenskrav. Denna revolver har plugg i pipan som är så hård att den inte ens kan repas, samt en likadan plugg där pipan är fäst i ramen. Cylindern är borrad från båda hållen på ett sätt att hålen är förskjutna, plus att de också har superhårda pluggar instuckna runt om cylindern. Helt omöjligt att skjuta projektiler. Gaserna går ut åt sidorna från cylindern samt upp på ovansidan av pipan. Dumt att behöva licens för något som bara säger "pang". Nästan som förbudet av smällare.

Inga PM om försäljning, tack. Måste man ha licens för att köpa knallskott så skall den destrueras.
Citera
2018-02-04, 21:41
Medlem
kraftfoders avatar
Oavsett hur det är med ammunitionen, så är din revolver som du säger licenspliktig. Inte helt riskfritt att inneha den, då det är ett vapenbrott. Speciellt inte om du tänker skotträna en hund, då jag antar att ni går ut i skogen och skjuter)

Ammunitionen försvann från marknaden i samma veva dessa pistoler försvann, dvs. blev licenspliktiga. Är det en riktig startpistol (ska ha mynningsflamma) eller är det en som ska ha så kallade "ollonskott"?
Citera
2018-02-04, 21:43
Medlem
franges avatar
"För inköp av ammunition krävs tillstånd." - vad exakt detta tillstånd innebär kan jag inte svara på, det får någon mer insatt förklara närmare.
http://www.stockholmsvapenfabrik.se/...ex&cPath=74_75

"Köp av start / knall / blankammunition kräver att du innehar och uppvisar licens för skjutvapen i motsvarande kaliber.
Ammunitionen är licensfri för medlemmar i föreningar som är anslutna till Svenska Riksidrottsförbundet under förutsättning att vi erhåller en skriftlig rekvisition utfärdad av Föreningens styrelse.."
http://fksport.se/sv/ammunition/blan...tpatron-pistol
Citera
2018-02-04, 21:56
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Oavsett hur det är med ammunitionen, så är din revolver som du säger licenspliktig. Inte helt riskfritt att inneha den, då det är ett vapenbrott. Speciellt inte om du tänker skotträna en hund, då jag antar att ni går ut i skogen och skjuter)

Ammunitionen försvann från marknaden i samma veva dessa pistoler försvann, dvs. blev licenspliktiga. Är det en riktig startpistol (ska ha mynningsflamma) eller är det en som ska ha så kallade "ollonskott"?

Ollonskott-typ, ingen mynningsflamma. Licenskravet är undantaget de pickor som köptes före lagen kom, men för att sälja den så måste den nya ägaren skaffa licens. Det är den informationen jag fick. Annars hade jag lämnat in den till Polisen. Som sagt, kan den inte användas lagligt är den bara en onödig brevvikt och jag gör mig av med den på rätt sätt. Jag är ingen ungdom som tycker pickor är cool längre.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
"För inköp av ammunition krävs tillstånd." - vad exakt detta tillstånd innebär kan jag inte svara på, det får någon mer insatt förklara närmare.
http://www.stockholmsvapenfabrik.se/...ex&cPath=74_75

"Köp av start / knall / blankammunition kräver att du innehar och uppvisar licens för skjutvapen i motsvarande kaliber.
Ammunitionen är licensfri för medlemmar i föreningar som är anslutna till Svenska Riksidrottsförbundet under förutsättning att vi erhåller en skriftlig rekvisition utfärdad av Föreningens styrelse.."
http://fksport.se/sv/ammunition/blan...tpatron-pistol

Jo, jag har sett det där. De flesta butiker på nätet brukar skriva "Köp av ammunition kräver uppvisande av licens och måste inhandlas i butik". Jag får inte klart för mig vad som verkligen gäller. De där 8mm-patronerna du länkar till brukar användas i pistoler med mynningsflamma och kan skjuta tårgas och signaler, vilket inte min revolver kan.
Senast redigerad av EpicureNo2 2018-02-04 kl. 21:59.
Citera
2018-02-11, 15:55
Medlem
EpicureNo2s avatar
Ok, så här ligger det visst till, enligt vapenlagen:

Knall-/startpistol köpt före 1988-01-01 får ägas utan licens. Skall den säljas så måste köparen söka licens. Ammunitionen kräver inte licens, men måste förvaras i säkerhetsskåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in